GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: ARAŞTIRMA ALTYAPILARININ DESTEKLENMESİNE DAİR
Yasama Yılı:4
Birleşim:112
Tarih:03.07.2014

ÜMİT ÖZGÜMÜŞ (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sizleri tekrar saygıyla selamlıyorum.

Daha konuşmamı dinlemeden Komisyon ve Hükûmetin birisi katılmıyor, birisi katılamıyor. Her geldiğimde söylüyorum, ikisinin arasındaki farkı bilmiyorum, katılır, niye katılamaz. Onun için, burada yasada, tasarıda yanlış olan bazı konuları tarihe not düşsün diye açıklamaya çalışacağım. Çünkü, daha önce açıkladığım ve yine Komisyonun katılmayıp Hükûmetin katılamadığı bazı konularda daha sonra sorunlar çıktı. Burada da sorunlar çıkacak. Biraz önce yine kabul edilmeyen önerge ilgili de ileride mahkemelik olunduğu zaman buradaki kayıtlardaki şeyler ortaya çıkacak. Çünkü, bu tür tasarılar hazırlanırken şu anda bizim alt komisyonda görüştüğümüz Rekabet Kanunu'nda olduğu gibi "kopyala yapıştır" yöntemi uygulanıyor. Bir yere geldiği zaman hop başka bir kurumdan alınıyor, doğru mu yanlış mı üzerinde çalışılmadan, üzerinde tartışılmadan yeni madde ekleniyor. Yanlış olduğunu söylediğimiz zaman da ilgili bürokratlara bunu nereden çıkardınız diye, "Şeker Kanunu'ndan aldık, BDDK'dan aldık, oradan aldık yapıştırdık." diyorlar. Şimdi burada da buna benzer "kopyala yapıştır" yöntemiyle maddeler var. Bunlardan bir tanesinin sakıncasını aslında daha önce kalkınma ajanslarında gördük. Şimdi oradan buraya "kopyala yapıştır" yöntemiyle almışlar.

14'üncü maddenin (3)'üncü fıkrası diyor ki: "Kamu kurum ve kuruluşlarından gelen kişiler burada araştırma altyapılarında çalıştıktan sonra, bu şekilde istihdam edilenler..." Yani, "Kamu kurumundan gelenler araştırma altyapılarındaki görevleri sona erdiğinde öğrenim durumlarına göre en geç altı ay içerisinde yapacağı başvuru üzerine en geç üç ay içerisinde atanır."

Şimdi, kalkınma ajanslarında bunun sıkıntıları yaşandı, Sayın Bakan biliyor, soru önergesi de verdim, sözlü olarak da sordum. 2 tane personel oradan ayrıldığında tekrar kamuya döneceğini o anda beyan etmediği için kalkınma ajansından kıdem tazminatı alıyor -kıdem tazminatı verilmez dediği hâlde yasa- ondan sonra kamudaki görevine tekrar geri dönüyor. Bir sene sonra bunu ben ortaya çıkardığımda yasal yoldan üzerine gidilerek verilen kıdem tazminatları geri alınıyor; Bakan bir tanesinin alındığını söylemişti benim soru önergeme cevapla, bir tanesinin de alınacağını söylemişti.

Şimdi, bakın, burada araştırma altyapılarından birisi kamudan geldi ve kamuya dönecek, altı ay içerisinde başvurma hakkı var. Hâlbuki, Yargıtayın yerleşik kararlarına göre, bu insanlar oradan ayrılırken bir ay içerisinde kıdem tazminatlarının ödenmesi lazım. Kıdem tazminatlarını ödediniz, verdiniz, ondan sonra, üç ay sonra, dört ay sonra tekrar eski görevine dönmek için gitti kurumuna dilekçe verdi. Tekrar yasal yollardan bu insanlara verdiğiniz kıdem tazminatını geri almaya çalışacaksınız. Öyle olunca, biz bunu baştan, 14'üncü maddeye geldiğinde, önergemiz de var eğer kabul ederseniz... Araştırma altyapısından ayrılırken zaten kamuya döndüğünde kamu onu tekrar işe almak zorunda olduğu için ayrılırken beyanda bulunsun "Ben tekrar eski kurumuma döneceğim." diye.

9'uncu maddede önemli bir şey var, orada Danışma Kurulu 5 kişiydi, 20 kişiye çıkarılmasını önerdik. Kırk yılda bir de olsa o kabul edilmiş, 20 kişiye çıkmış Danışma Kurulu. Ama orada çalışma usul ve esasları yönetmelikle belirlenecek. Bizim orada ısrarla söylemek istediğimiz şey: 20 kişilik Danışma Kuruluna yönetmelik hazırlanırken yine akademik kişiler, yine üniversiteden hocalar doldurulmasın, uygulamanın içerisinden gelen kişiler olsun. Bir yerde bir araştırma yaparken TÜBİTAK'a gitmiş, KOSGEB'e gitmiş, San-Tez'e gitmiş ve zorluklarla karşılaşmış insanlar da olsun, onlar da o yapının içerisinde olsun.

Sayın Bakanım da buradayken bir şeyi hatırlatmak istiyorum. Kalkınma ajanslarında bir performans sistemi getirdiniz, Türkiye'nin her tarafından şikâyetler geliyor. Ay sonunda, o kalkınma ajansının koyduğu kriterlere göre, performans kriterine göre -oradaki genel sekreterin yetkisinde- genel sekreter 250, 500, bilmem kaç lira ek maaş verebiliyor. Bu her yerde şu anda doğru kullanılmıyor, yanlış kullanılıyor. Ay sonu geldiğinde, oradaki genel sekretere yakın kişiler, dayı, akraba, hısım torpiliyle cemaat, tarikat torpiliyle, siyasi yakınlık torpiliyle, aslında göstermelik kriterler yerine yakınlık derecesine göre performansa dayalı prim alıyor. Bunlarla ciddi biçimde ilgilenilmesi gerektiğini düşünüyorum ve tekrar saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)