| Konu: | İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 121 |
| Tarih: | 20.07.2014 |
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Şimdi, öncelikle, bu torba kanun şeklindeki yasama tekniğinin, hatta kanun hükmünde kararnameyle yasa yapmanın ne kadar tehlikeli bir şey olduğundan bahsetmek lazım. Çünkü, bu konudaki ilk düzenlemeyi KHK'yla yaptı Hükûmet. Ardından da SGK, oradan gelen yetkiye dayanarak "Gayrimaddi hakları satabilir." yetkisiyle hasta bilgilerini 72 milyon TL'ye sattı. Yani, her birimiz adına 1 TL'ye denk geliyor ve şu şansı bile vermediler: "Özgür Özel 1 lirayı kendi versin, verileri gizli kalsın." Böyle bir imkânı dahi vermediler. Ama, daha sonra, o, Anayasa Mahkemesinden döndü biliyorsunuz. Bu konuda çeşitli yasama gayretlerine girildi. Plan ve Bütçe Komisyonuna Hükûmet tarafından sunulan tasarıdaki bu maddede sadece şu yazıyordu: "Kurum gayrimaddi haklarını satabilir." "Gayrimaddi haklar nedir?" diye baktığınızda, meseleyi sadece böyle teknolojik bir biçimde ele alırsanız: Arama, işletme, imtiyaz hakları, fikrî haklar, bir işin nasıl yapılacağını bilmek, "know how" gibi bir şeyi satmak; marka, patent, tasarım hakları ve "franchising" hakları. Kurumun savunması ne? "Bunu neden istiyorsunuz?" deniliyor. Açıklama yapıyorlar: "Bizim bilgisayar programlarımız var, çok da geliştirdik, yabancı ülkelere satacağız bunu; bunu istiyoruz." E, tabii, başüstüne, gurur duyarız böyle bir şeyden. Ama, sorduk ve önergelerimizle eşeledik, deşeledik. Bunun içine hastaların sağlık bilgileri, eczanelerde girilen bilgiler, ilaçları girer mi, girmez mi? Sonunda mutabakat çıktı ki girer. Bu noktada, hakkını teslim etmek lazım, alt komisyon üyeleri ve daha sonra Plan ve Bütçenin bütün partilerden tüm üyeleri bu konuda bazı engeller, bariyerler koymak için katkı sağladılar. Bugün o partilerin ortak önerisiyle son noktaya geldiğinde de artık bu konudaki endişeleri bertaraf edecek, hatta Ceza Kanunu'na atıfta bulunarak da bu konudaki birtakım kötü niyetli kişiler karşısında önlem alacak bir hâle kadar geldi.
Ama, bir kere şunu açıkça ortaya koymak gerekiyor ki: Kurumun niyeti, başta, meseleyi gizleyip daha önce yaptığı satış... Ki o konuda geçmiş dönemlerden bir iktidar partisi milletvekilinin bir şirketine satıldı biliyorsunuz veriler. Ama, sağ olsun, bütün arkadaşlara anlattık ve mesele "Bizim geçmiş dönem arkadaşımız, şimdi de milletvekili değil; birazcık oradan buradan yolunu bulsun."dan çok daha tehlikeli. O kadar tehlikeli ki yarın öbür gün benzer talepler gelecektir diye izah etmeye muhtaç bir durum. Kimyasal silahlardan daha tehlikeli, özel seçici ve öldürücü biyolojik silahlar üretecekseniz de anonim verileri veya toplu hâlde verileri kullanarak, harmanlayarak bunlardan bir şeyler yapabilirsiniz. Bu yüzden...
Zaten Türkiye'nin en büyük sıkıntısı, Anayasa'sı emrediyor olmasına rağmen, kişisel verilerin gizliliği konusundaki yasal düzenlemeyi hâlâ daha yapmamış olmasıdır. Oysaki dünyada, özellikle kişisel verilerin gizliliği, hasta bilgilerinin gizliliği ve hasta hakları ve hasta mahremiyeti konularında inanılmaz ileri düzenlemeler var. Bu konuda Hükûmetten, Sayın Bakandan beklentimiz budur gecenin şu saatinde, bir talimatla ve... Tabii bu multidisipliner bir iş; diğer bakanlıklarla, başta Sağlık Bakanlığı olmak üzere, Adalet Bakanlığı olmak üzere, Anayasa Komisyonu olmak üzere bir eş güdüm aranmalı ve esas, böyle, bizim, muhalefetin yakaladığı ve iktidar partisi milletvekillerini, iktidar ikna edebildiği ölçüde geliştirilen ortak önergelerle son dakika engel olmaları değil de bu konuda ana çerçeveyi çizecek yasal düzenlemeyi yapmamız gerekir.
Şunu bilelim ki: Dünyada bütün sağlık bilgilerine dört kategoride erişebilirsiniz. Hani doğrudan, "default" olarak, herkesin doğduğu anda kavuştuğu kategori şudur: Bilgiler herkese gizlidir ve kimse göremez. Hastanın yazılı onayıyla bunu gevşetebilirsiniz. İkinci kademe şudur: Hastanın aile hekimi ve izin verdiği doktorlar görebilir. Üçüncü kademede tüm hekim ve eczacılara açık olabilir veriler. Dördüncü kademede hasta diyorsa ki: "Benim verilerimi isteyen herkes görebilir." o zaman böyle bir kademe de mümkün. Bunu çalışmamız gerekiyor ve bir çocuk yeni doğduğunda o çocuğun hasta bilgilerinin herkese kapalı olması gerekiyor. Bundan sonraki her kısım da şahsın kendi izniyle ya da reşit olana kadar ailesinin izniyle olması gerekiyor ki aile izni noktasında bile, hatta babanın haberdar olması noktasında bile çok ciddi eleştiriler var bazı ülkelerdeki kanunlara Türkiye'nin de dikkat etmesi gerekiyor.
Ancak gecenin bu saatinde verilen ortak önergenin geldiği nokta tatmin edicidir ama esas çerçeveyi yasayla belirlemek gerekir.
Hepinize saygılar sunuyorum, teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)