GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2015 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2013 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:5
Birleşim:27
Tarih:12.12.2014

AK PARTİ GRUBU ADINA İHSAN ŞENER (Ordu) - Sayın Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlarım; Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2015 yılı bütçesi üzerine görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum. Sözlerimin başında hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Ülkemizde 90'lı yıllardan bu yana özel televizyon yayıncılığına geçiş ve televizyon yayınlarındaki çeşitlilik ülkemiz insanının ekran başında daha fazla kalmasına neden olmuştur. Yapılan araştırmalarda, Türkiye'de günlük ortalama televizyon izleme oranı yaklaşık dört saatin üzerindedir. Yine, yapılan çalışmalarda, çocukların yüzde 82'lik bölümünün istediği programı seçme ve istediği kadar ekran karşısında kalma gibi bir alışkanlığı bulunmaktadır. Bu tür veriler görsel, işitsel ve yazılı medya karşısında savunmasız durumda bulunan çocukların ilköğretimden başlayarak medya karşısında bilinçlerinin geliştirilmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Türkiye, her yaştan çocuğun yaklaşık günde iki ila dört saat gibi uzun süre televizyon izledikleri bir ülke olarak dikkat çekmektedir. Yılın dokuz yüz saatini okulda geçiren, buna karşın yaklaşık bin iki yüz saat televizyon ekranı karşısında zaman harcayan çocukların okul öğrenmelerinde bozucu etkiler ortaya çıkmaktadır. Bu tür problemlerle baş etmenin en etkili yolu eğitimdir. Medya içeriklerinden yararlanmak ya da korunmak, çağdaş anlamda bireyin bilinç düzeyini yükseltecek ve değerlendirme yapabilme gücünü geliştirecek olan medya okuryazarlığı eğitiminden geçmektedir. Özellikle son otuz yılda üzerinde önemle durulan medya okuryazarlığı dersi Avrupa Birliği müktesebatı kapsamında ve Birleşmiş Milletler çalışmaları bağlamında da dikkat edilen hususların başında gelmektedir.

Değerli arkadaşlar, RTÜK ve Millî Eğitim Bakanlığının iş birliğiyle yürütülen çalışmalar sonucunda, 2006 yılından bu yana seçmeli ders olarak okutulan ve kitap, gazete, televizyon, İnternet gibi araç temelli yaklaşımla uygulanan, aktarılan, dayanan medya okuryazarlığı ders programı, sekiz yıl sonra, 2014 yılında tamamen yenilenerek öğretmen ve öğrencilerin istifadesine sunulmuştur. Bu öğretim yılından itibaren uygulamaya konulan medya okuryazarlığı öğretim programıyla derslerde kitap takibi yapılması yerine, RTÜK, Millî Eğitim Bakanlığı ve üniversite iş birliğiyle hazırlanan ve öğrencilere kısa sürede ve hızlı şekilde uygulama yapma imkânı sağlayan medya okuryazarlığı öğretim materyallerinin kullanılması öngörülmüştür.

Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; yenilenen medya okuryazarlığı dersiyle öğrencilere "medya diyeti" kavramının öğretilmesi ve "Medyanın azı karar, çoğu zarar." mesajı vermesi söz konusudur. Medya okuryazarlığı eğitim materyalinin en canlı bölümünü oluşturan uygulamalı etkinlikler kapsamında, öğrenciler, aile büyükleriyle röportajlar yapabilecek, medya diyeti testi uygulayarak kendi medya kullanma sürelerini belirleyebileceklerdir. Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun akıllı işaretlerine benzer koruyucu semboller öğrenip oluşturabileceklerdir. Kişilerin ve medyanın bir olaya farklı açıdan bakabileceğini gösteren örnek olayları inceleyip sorgulayabileceklerdir. Gazete haberleri hazırlayıp istedikleri bir öyküyü senaryo ve hikâye akış şemaları kullanarak video hâline getirmeyi ve yayınlamayı, İnternet'te arama motorlarını doğru kullanmayı öğreneceklerdir.

Değerli arkadaşlar, yeni programda ve öğretim materyalinde medya içeriğinin öğrendirme, bilgilendirme, ikna etme özellikleriyle yeni medya izleyicisinin özellikle çevrimiçi ve sosyal medya ortamındaki üretici konumu esas alınarak çocukların erişim, çözümleme, değerlendirme ve üretim becerilerine hitap eden etkinliklere yer verilecektir.

Bu arada bir konuya daha değinmek istiyorum. Eğer Türkiye'de basın-yayın organları kendi iç denetimlerini başarıyla sürdürürler ve bu hususta belli bir mesafe alabilirlerse, önümüzdeki yıllarda kendi otokontrollerini yapabilme imkânına kavuşurlarsa Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun da bu anlamda gerekliliği büyük ölçüde ortadan kalkacaktır.

Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun başarılı çalışmalarını tebrik ediyor, çalışan arkadaşlarıma selam ve saygılarımı sunuyorum. Kolay gelsin. (AK PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)