| Konu: | Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Sadık Yakut'un, 684 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın Anayasa'ya aykırılığı iddiasıyla Komisyona iade edilmesine gerek olmadığı yönündeki tutumunun İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 58 |
| Tarih: | 19.02.2015 |
MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekili arkadaşlar; görüşülmekte olan tasarının Anayasa'ya aykırılığı iddiasıyla tümünün komisyona iadesiyle ilgili Başkanlığın tutumu lehinde görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum. Aynı konu geçen hafta da gündeme gelmişti.
Değerli arkadaşlar, biliyorsunuz, bir tasarının veya teklifin Anayasa'ya aykırılığının ne şekilde inceleneceği, İç Tüzük'te, gerek komisyon aşamasında gerekse Genel Kurul aşamasında olmak üzere düzenlenmiştir. Buna göre İç Tüzük'ün 38'inci maddesinde, bir komisyon kendisine havale edilmiş olan tasarı veya teklifin öncelikle Anayasa'nın hem lafzına hem ruhuna açık veya kapalı biçimde aykırı olup olmadığı yönlerinden denetleyip, ondan sonra işin müzakeresine geçip raporunu yazıyor. Biraz önce Komisyon da açıklama yaptı, buna benzer iddialar o aşamada dile getirilmiş. Zaten işin esasına geçmesi de bunun zımnen Anayasa'ya uygun olduğu anlamına da gelmektedir.
Öte yandan, Genel Kurul aşamasında bu iddialar dile getirilebilir mi? Elbette getirilebilir, şu, şu hükümler Anayasa'ya aykırı denilebilir. Buna ilişkin olarak da İç Tüzük'ün 87 ve 88'inci maddeleri bu ileri sürmenin ne şekilde yapılacağını düzenlemiş. 87'nci maddenin birinci fıkrasında "Kanunda veya İç Tüzük'te aksine bir hüküm yoksa tasarı veya teklifin bir maddesinin tümünün veya belli maddelerinin komisyona iadesi önerge yoluyla istenebilir." diyor. 88'inci maddeye bakıyoruz: "Esas komisyon veya Hükûmet, tasarı veya teklifin tümünün ya da bir veya birkaç maddesinin iadesini isteyebilir." 87 ve 88 birlikte değerlendirildiği zaman, aksine hüküm yoksa 88 uygulanacağına göre, 88'inci madde gereğince bir tasarının Anayasa'ya aykırılığı iddiasıyla komisyona tümünün iadesi noktasındaki yetki sadece Hükûmet ve komisyona aittir ancak tümünün görüşmelerinden sonra, maddelere geçildikten sonra Anayasa'ya aykırılık önergeleri elbette verilebilir. Bu önergelerin de ne şekilde görüşüleceği 84'üncü maddede çok açık düzenlenmiştir, diğer önergelerden öne alınmak suretiyle bunlar görüşülüp, oylanıyor ve bunun her kanun görüşmelerinde de sayısız uygulamasını yapıyoruz. Bu sebeple Sayın Başkanın tutumu yerindedir.
Havaleyle ilgili de çok kısa bir şey söylemek isterim. Havale konusu... Evet, Başkanım dedi, 20'nci maddede ihtisas komisyonları tanımlanmış ama kanunda belirlenenler dışında görev alanları tanımlanmamış. Dolayısıyla Başkan, Bakanlığın görev alanında kalan kanunları resen gözeterek... Ki tasarıdaki 8 teklif, tasarıdaki 6-7 kanun doğrudan İçişleri Bakanlığının görev ve yetki alanında olduğundan dolayı 23 ve 73'e göre yapılan havale de isabetlidir ve asli komisyon bu konuda İçişleri Komisyonudur. Dolayısıyla Başkanın tutumu yerindedir.
Yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)