GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri
Yasama Yılı:5
Birleşim:81
Tarih:23.03.2015

SALİH KOCA (Eskişehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekillerimiz; bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair 705 sıra sayılı Kanun Teklifi'miz hakkında söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Meclis Başkanlığımıza sunulan ve Plan Bütçe Komisyonumuzda son hâlini alan teklifimizde birçok yeniliğe imza atıyoruz; yine vatandaşlarımızın hayatını kolaylaştıracak, mağduriyetlerini giderecek düzenlemeleri yüce Meclisimizin gündemine taşıyoruz; finansman, eğitim, teknolojik yatırımlar, vergi usulü, rekabet, adalet, sosyal yardımlar alanında yeniliklere imza atıyoruz. Teklif edilen kanun tasarısıyla Millî Eğitim Bakanlığımıza 47 bin serbest kadro ihdas ediyoruz. Böylece, atama bekleyen öğretmen adaylarımıza devletimizin imkânları dâhilinde atama fırsatı sunuyoruz.

Ülkemiz, uluslararası kuruluşların Türkiye'de temsilcilik açmasını teşvik etmektedir. Verdiğimiz teklifle ev sahibi veya taraf olarak imzalamış olduğumuz uluslararası sözleşmeler neticesinde kurulan, yüce Meclisimiz tarafından onaylanan veya Bakanlar Kurulumuz tarafından yürürlüğe konulan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların mensuplarına uygulanan KDV ve ÖTV istisnasının kapsamını ve çerçevesini belirliyor, taraf olduğumuz uluslararası kuruluşların işleyişini rahatlatmış oluyoruz.

Bugüne kadarki gelir politikamız, kamu gelirlerimizin adil bir şekilde, sürdürülebilir kaynaklardan temin edilmesi hedefine yöneliktir. Bu çerçevede, modern bilgi teknolojileri sistemlerini kullanarak yeni hizmet seçeneklerini üretmeye ve mükelleflere sunulan hizmetlerin kalitesini daha da iyileştirmeye devam edeceğiz. Bu kapsamda, elektronik tebligatın muhatabın e-posta adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış olacağı hükmünü getirerek 7201 sayılı Tebligat Kanunu'na paralel bir düzenleme yapılmış olacaktır. Böylece, elektronik tebligatı yapabilecek hâle gelecek, yanlış tebligatların önüne geçecek, diğer taraftan da yıllık ortalama 100 milyon TL olan tebligat masraflarından önemli ölçüde tasarruf etmiş olacağız.

Teklif edilen düzenlemelerden biri de Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumumuzun işleyişini düzenlemektedir. TRT'nin yayın, yapım ve haberlerinin güncel, hızlı ve etkin bir şekilde hayata geçirilmesi günümüz teknoloji çağının zorunluluğu hâline gelmiştir. Bu sebeple TRT'nin Anadolu Ajansından yapacağı her türlü program, haber, yapım ve yayınlarla ilgili mal ve hizmet alımlarının Kamu İhale Kanunu'ndan istisna kapsamına alınması, kamusal yayıncılıkta etkinliği ve verimliliği artıracaktır.

Bir diğer düzenlemeyle sermaye şirketlerine vergi kolaylığı sağlıyoruz. Böylece, öz kaynakla finansmanı teşvik ediyor, sermaye artışlarında kurumlara indirim öngörüyoruz. Kurumlar Vergisi Kanunu'na eklenmesi teklif edilen hükümle, sermaye şirketlerinin nakdi sermaye artırımlar üzerinden hesaplanan bir tutarın kurumlar vergisi beyanı üzerinden indirim yapılması suretiyle öz kaynakla finansman teşvik ediliyor. Şirketlere hisselerini halka arz etmek üzere teşvik sağlayan bir düzenleme de öngörüyoruz. Böylece, mevcut bulunan yüzde 15 stopaj oranını kâr dağıtımıyla orantılı olarak aşağıya çekmeye veya artırmaya Bakanlar Kurulumuza yetki veriyoruz.

Finansman imkânlarını geliştirmek ve kredi sisteminin etkin işlemesine katkı sağlamak amacıyla, firmalara kredi garantisi veren kredi garanti kurumlarına daha önce 1 milyar lira olan üst limiti 2 milyar liraya çıkarıyoruz ve böylece yatırımcının önünü daha da açmış oluyoruz.

5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun geçici 5'inci maddesi kapsamında, vadesi 31/12/2004 ve öncesine ait olan borçlar için uzlaşma başvurusunda bulunan kuruluşların vadesi geçmiş borçları bu statüden çıkarılarak uzlaşma kapsamına alınmıştı. Yapılan düzenlemeyle, konusu kalmayan bu tutarların uzlaşma sonucunda artık alacak statüsünde olmadığı, kayıtlardan çıkarılması gerektiği hususları açıklığa kavuşturulacaktır.

Sosyal devlet olmanın en öncelikli hedeflerinden biri sigorta sistemini yaygınlaştırmak ve bu vesileyle vatandaşların refah ve yaşam seviyelerini belli bir standarda oturtmaktır. Verdiğimiz teklifle, ülkemizde sigortacılık anlayışında katılım sigortası tanımını yapıyoruz. Böylece, uluslararası fon kaynaklı şirketler de katılım sigortası alanında ülkemize yatırım yapabilecek. Bu kapsamda, "katılım sigortası" ve "yönetici şirket" tanımlarını yapıyoruz. Teklifin onaylanmasıyla birlikte, finansal kapsayıcılığının artırılmasını teminen, çağdaş sigortacılıkta giderek yaygınlaşan katılım sigortası mevzuatımıza tam anlamıyla girmiş olacaktır.

Sermaye Piyasası Kanunu'nda yapmayı teklif ettiğimiz düzenlemeyle, sermaye piyasası araçlarının fiyatlarını, değerlerini veya yatırımcıların kararlarını etkilemek amacıyla yalan, yanlış veya yanıltıcı bilgi veren, söylenti çıkaran, haber veren, yorum yapan veya rapor hazırlayan ya da bunları yayan ve bu suretle kendisine veya bir başkasına menfaat sağlayanların iki yıldan beş yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılması öngörülmektir.

Yine, Onuncu Kalkınma Planı'mızda yer alan "Aile yardımlarının geliştirilmesi, aile danışmanlık ve eğitim hizmetlerinin kapsamlı, standart, etkin ve yaygın hâle getirilmesi, evlilik öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, sosyal yardım ve hizmetlerin aile temelli sunulması temin edilecektir." hedefleri doğrultusunda aile temelli hizmetleri vatandaşımıza sunmak adına önemli adımlar atıyoruz.

Teklifimizde, 27 yaşını doldurmamış vatandaşlarımızın gönüllü katılımına dayalı olarak, bankalarda açacakları çeyiz hesaplarına devlet katkısı sağlanacaktır. Bu katkı, vatandaşlarımızın ilk evliliklerinde ve tek seferde ödenecektir. Şahısların hesabına yatırdığı miktar ve hak ediş süresiyle orantılı olarak azami 5 bin TL çeyiz desteği yapılacaktır. Destekten faydalanabilmek için asgari üç yıl sistemde kalmak gerekecektir.

Hayata geçirmeyi planladığımız bir diğer düzenlemede, çeyiz desteğiyle aynı mantıkla işlemesini öngördüğümüz devlet katkısıyla ilk defa konut sahibi olacak vatandaşlarımızın konut tasarruf hesaplarına sosyal devlet olmanın getirdiği anlayışla destek olmayı teklif ediyoruz. Bu rakam, vatandaşlarımızın tasarruf hesaplarına yatırmış olduğu miktar ve hak ediş süresiyle orantılı olarak azami 15 bin TL civarında olacak.

Ayrıca, yine vatandaşlarımıza bu kapsamda; 1'inci çocuk için 300 TL, 2'nci çocuk için 400 TL, 3'üncü ve sonraki çocuklar için 600 TL yardım yapılacaktır.

Teklif ettiğimiz bir diğer düzenlemeyle, belediyeler tarafından yetki verilen özel şahıs ya da şirketlere ait şehir içi toplu taşıma hizmeti sunan her bir ulaşım aracı ile özel deniz ulaşım aracı için ve bunların işletmecilerine, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığımız bütçesinden, bu amaçla konulan ödenekten ilgili belediyeler aracılığıyla her ay gelir desteği ödemesi yapılacaktır. Böylece, gerek ücretsiz biniş hakkı tanınan vatandaşlarımızın gerekse taşıyıcı firmaların mağduriyeti giderilecek, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığımızın ücretsiz taşıma düzenlemesinden dolayı ortaya çıkan mali kayıplarının da önüne geçilmiş olacaktır.

Üniversitemizde mevcut durumda normal öğretim öğrencileri, programları süresince katkı payı ödememektedir. İkinci öğretim öğrencileri ise programa kayıt yaptırdıkları dönemden itibaren öğrenim ücreti ödemektedirler. Öğrenim süresini program süresinde tamamlayamayan öğrenciler, ilgili dönem için öngörülen katkı paylarının yanı sıra ders başına, dersin kredisine göre belirlenen katkı payı veya öğrenim ücretini yüzde 50 fazlasıyla ödemekteyken bunu ortadan kaldırıyoruz ve fazla ödemenin önüne geçiyoruz. Yapmayı teklif ettiğimiz düzenlemeyle, öğrencilerimizi mağdur eden katlamalı harç uygulamasını ortadan kaldırıyor, lisansüstü öğrenim gören öğrencileri de aynı kapsama alıyoruz.

Teklif edilen düzenlemeler, vatandaşlarımızın hayatını kolaylaştırmaya yönelik, sosyal devlet olarak atılması gereken adımları öngören, millet odaklı düzenlemelerdir. Bunun yanında, işleyişi rahatlatan, karmaşayı ortadan kaldıran düzenlemeler de mevcuttur.

Bu anlayışla, görüşmelerimizin devletimiz ve milletimiz lehine sonuçlanacağına olan inancımla, teklifimize gerek Plan ve Bütçe Komisyonunda gerekse Genel Kurulda görüş, öneri ve teklifleriyle katkı sağlayan, iktidar-muhalefet tüm milletvekillerimize şükranlarımızı sunuyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)