GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri
Yasama Yılı:5
Birleşim:89
Tarih:02.04.2015

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI FARUK ÇELİK (Şanlıurfa) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bu kısa konuşmamın hemen başında, Cumhuriyet Savcısı Mehmet Selim Kiraz Bey'e Allah'tan rahmet diliyorum; kederli ailesine, milletimize ve hukuk camiasına sabırlar temenni ediyorum.

Değerli arkadaşlar, son derece önemli bir yasa, kapsamlı bir yasa çerçevesinde yine huzurlarınızdayız. Öncelikle şunu ifade etmek istiyorum: Yasama faaliyetleri son derece önemli. Yasama faaliyetlerine katılan siz değerli milletvekili arkadaşlarımız son derece önemli görev ifa ettiğimizin bilincinde olarak burada bu görevi ifa ediyorsunuz. Yasalar benim değil yani Hükûmetin, Bakanın değil, yasalar milletvekillerinin değil, yasalar 77 milyon vatandaşımızın yasaları. Dolayısıyla, burada bir katılımcılık anlayışı çerçevesinde, mümkün mertebe en doğruyu gerçekleştirme ve uzlaşı içerisinde bunların yüce Meclisten geçmesi konusunda gayret göstermek bizlerin görevidir.

Size bütün samimiyetimle ifade ediyorum ki bu kapsamlı yasanın bu noktaya gelişinde, muhalefet milletvekillerimiz, Komisyon üyelerimiz buradalar, kendilerinin de çok rahat bir şekilde gördükleri gibi, ifade edecekleri gibi, bu kapsamlı yasa alt komisyonda görüşülürken takriben on gün süreyle birlikte çalışma yaptık ve Bakan olarak -bürokratlarımı göndererek değil- bu yasanın alt komisyon çalışmalarında bizzat bulundum, nezaret ettik; yeterli olmadı, üst Komisyondaki görüşmelerimizi de birlikte sürdürdük; akabinde yüce Meclisin huzuruna gelirken de dün ve bugün, yine Komisyon üyesi arkadaşlarımızla olabilecekler konusunda yoğun bir çalışma gerçekleştirdik. Bu çerçevede, muhalefetiyle iktidarıyla Komisyon üyesi arkadaşlarımıza, başta Başkan olmak üzere hepsine çok teşekkür ediyorum, gerçekten son derece önemli katkılar sundular. Son olarak dün ve bugün yaptığımız değerlendirmede yaklaşık 15 maddenin tasarı metninden çıkarılması konusunda uzlaşı sağladık ve yine 15 madde civarında da yeni önergelerle yasanın daha zenginleştirilmesi, daha rayına oturması konusunda arkadaşlarımızın katkıları oldu ve bunların hepsini yasaya dercetmiş olduk.

Bu çerçevede, bütün samimiyetimle şunu da ifade etmek istiyorum: Tabii ki yasama faaliyetlerini yürütürken yasaların dört dörtlük olması talebi hepimizin arzusudur ama bu dört dörtlük olma durumu da gruplara göre, siyasi bakışlarımıza göre, hükûmet etme, yönetme tarzlarımıza göre de değişiklik arz edebilir. Dolayısıyla, burada bazı farklılıkların olmasını da hepimizin saygıyla karşıladığı inancıyla bunları ifade ediyorum.

Yasa neler getiriyor? Birçok şey getiriyor. Evet, yasa, iş sağlığı ve güvenliği ana düzenlemesini içeriyor. Ama, bunun içerisinde, az önce değerli hatiplerin de ifade ettikleri gibi, Ceylanpınar ilçemiz Türkiye Cumhuriyeti'nin bir ilçesi ama doksan yıldır tapusu olmayan bir ilçe, tapu sorunları yaşayan bir ilçe, tıpkı Zonguldak gibi. Değerli arkadaşlarımız Zonguldak'la ilgili bu önergeyi Komisyona getirdikleri zaman, tabii ki "Hayhay" dedik ve birlikte bütün grupların katılımıyla bu düzenleme yüce Meclisten geçti. Şimdi, Ceylanpınar'la ilgili düzenleme var, Hilvan'la ilgili önemli, yargı kararları neticesinde vatandaştan tazmin edilmeye çalışılan, faiziyle tazmin edilmeye çalışılan hususlar var. İş sağlığı ve güvenliğinin yanında, bunları da düzenleyen önemli düzenlemeler içeriyor.

İş yeri hekimiyle ilgili, iş güvenliği uzmanıyla ilgili gerçekten önemli düzenlemeler getiriyoruz.

Ayrıca, yasa, üretimin zorlanmaması konusunda da durdurma yani teftişte durdurma yetkisi veriyor.

Bunun yanında, madenlerde özellikle ölümlü kaza olması hâlinde iki yıl kamu ihalelerinden men düzenlemesi geliyor. İdari para cezaları artırılıyor ve maden çalışanlarının -ILO ilgili mevzuatı çerçevesinde- çip sistemini düzenleyen düzenlenmeler var.

En önemlisi, reform düzeyinde diyebileceğimiz Mesleki Yeterlilik Kurumumuz var. Meslek standartlarının belirlendiği, 600'e yakın meslek standardının belirlendiği ve bu standartların artık pratiğe dönüştüğü, uygulamaya dönüştüğü bir döneme geçiyoruz. Artık "Her işi yaparım. Ben alaylı bir ustayım, alaylı bir elemanım." dönemi bitecek ve artık evrensel, uluslararası standartlarda meslek standartlarına ulaşmış ve bu belgeyi almış elemanlarla işlerimizi görme noktasında, tabii ki bu durum, bu nitelikli elemanlarla işleri görme durumu, ister istemez kazasız işlerin görülmesini, iş kazalarının ve meslek hastalıklarının da minimize olmasını sağlayacak önemli düzenlemeler.

Şimdi, 3 çocuklu asgari ücretliden gelir vergisinin alınmaması düzenlemesini getiriyoruz. "Neden buradadır?" diye değerli hocam bunu ifade ettiler. Bunun gerekçesi bir yönüyle haklı gibi görülebilir ama Asgari Ücret Tespit Komisyonu Bakanlığımızın bünyesinde gerçekleşiyor. Her yıl aralık ayında Asgari Ücret Tespit Komisyonu toplanır ve kararlar alır, aldığı kararlardan bir tanesi de 3 çocuklu asgari ücretliden gelir vergisinin alınmaması kararı. İster istemez, bizi çok ilgilendiren ve sendikalara, sosyal taraflara sözümüz olarak orada karar altına alınan bir konuyu burada yasalaşma zorunluluğu olduğu için buraya getirdik.

Tabii, mazeret izinleri de önemli. Doğum iznini beş güne çıkarıyoruz. Doğum neticesinde ailenin diğer ferdi beş gün izin alıyor ama esas önemli olan, engelli çocuğu olan anne-babaya normalde kullandığı, kamu çalışanı olarak kullandığı izne on gün ilave izin verilmekte. Bunun gibi birçok düzenlemeleri içermektedir.

Bir diğer önemli konu da, bunu ifade ederek konuşmamı bitirmek istiyorum: Kamu çalışanlarında yani memurlarda, engellilerin veya engelli yakını olanların, birinci derecede yakını olanların nakillerinde bir problem yok ama işçiyseniz, kamuda çalışan işçiyseniz bu nakil imkânından yararlanamıyorsunuz. Böyle bir adaletsizlik mevzuatımızda ne yazık ki var. Bunu ortadan kaldıran, engelli işçilerimizin de ve birinci derece engelli yakını varsa kamuda aynı kurum içerisinde, İzmir'deyse Ankara'ya, Ankara'daysa Konya'ya nakli konusunda düzenlemeleri içermektedir.

Sendikalarımız, 5 tane sendikamız, 2009 döneminde istatistikler yayımlanınca bugün eğer bu düzenlemeyi yapmazsak işlevsiz hâle gelecek. Örgütlenmenin önünü açmaya çalışırken 5 sendikamız böyle bir durumla karşı karşıya. Bu durumu da düzeltiyoruz.

Sanayi Bakanlığımızın uhdesinde olan asansörlerde belediyelere sorumluluk getiren düzenlemeler var. Var da var, birçok şey var, bunların tümü çalışma hayatımızın önemli konu başlıkları.

Tekrar, bütün Komisyon üyelerine, katkı sunacak olan bütün arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum ve şimdiden, bu yasa konusuna yeniden vereceğiniz katkılardan dolayı teşekkür ediyorum. Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.