GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFLERİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:125
Tarih:27.06.2012

AK PARTİ GRUBU ADINA VEDAT DEMİRÖZ (Bitlis) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Hakkında AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, çeşitli bakanlıklara bağlı kamu kurum ve kuruluşlarının faaliyetleri ve günlük çalışmaları devam ederken bazı sorunlar ile karşılaşılmaktadır. Ayrıca, vatandaşlar açısından da önem arz eden ve bir an önce çözülmesi gereken konular ve birtakım düzenlemeler yapılması söz konusu olmaktadır. Bu nedenle, birçok kanunu ilgilendiren maddelerin birlikte görüşülmesi zorunluluğu doğmaktadır. Bu mahiyetteki kanun teklifleri geçmişte Meclisimizin gündemine gelmişti, bugün de böyle bir yasayı görüşüyoruz. Yapılan düzenlemeler, bu geçici tıkanıklıkların aşılmasında ve günlük çalışmaların daha verimli olmasında yarar sağlayacağı inancındayım. Kanun teklifindeki maddelerde özellik arz edenleri kısaca sıralayacağım.

Kamu idarelerindeki kadrolarda daimî çalışanlar ve sözleşmeli personel ve bunların bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin tedavi amacıyla yurt dışına gönderilmeleri hâlinde refakatçilerin konaklama giderlerinin karşılanmasının sağlanmasını bir madde içermektedir.

Başka bir maddede, 17 Ağustos 1999 ve 12 Kasım 1999 depremlerinden sonra kendilerine iş yeri verilen hak sahiplerinin borç taksitlerini üst üste 3 kez ödememeleri veya bu kişilerin haklarından vazgeçmeleri hâlinde hak sahipliğinin düşürülmesi, tazminat ödememesi, yaptıkları ödemelerin de faiziyle birlikte kendilerine ödenmesi imkânı getirilmiştir.

Seçim suçları nedeniyle açılması öngörülen kamu davaları için öngörülen iki yıllık süre altı aya indirilmektedir.

Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun beş yıla kadar olan taşınmaz kiralama yetkisi, amortisman süreleri de göz önüne alınarak on iki yıla çıkarılmaktadır.

TÜBİTAK'a, şirket kurabilme ve kurulu bulunan şirketlere ortak olabilme yetkisi verilmektedir. Kurum bünyesinde elde edilen tüm fikrî ve sınai hakların konusu olan ürünlerin üretim ve satışının yapılması ve bu amaçla şirket kurulmasına yetki verilmektedir. TÜBİTAK Başkanlığının görev süresi üç yıldan dört yıla çıkarılmaktadır.

2012 yılında yapılan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Sınavı'na giren adayların merkezî sınavlardan almış olduğu puanlara ilave edilecek ortaöğretim başarı puanlarının bu yıl da uygulanması önerilmektedir.

Değerli milletvekilleri, maddenin birinde, özürlü vatandaşlarımıza ve onlara bakım hizmeti verenlere düşen gelir seviyesindeki aylık küçük ölçekli dalgalanmalar sebebiyle gelirin kesilmesi veya gelirin yeniden belirlenerek yersiz ödeneklerin iadesinin istenmesi durumunun önüne geçebilmek için gelir artışına bir oran konulmuş ve bu oran net asgari ücretin 2/3'ünün 2 katı olarak belirlenmiştir.

Ehliyet alacakların en az ilkokul düzeyinde eğitim almış olmaları yükümlü kılınmaktadır.

Kamu kurum ve kuruluşlarının uhdesindeki linyit ve demir madenlerinin özelleştirilmesi amaçlanmaktadır.

Bir başka maddede: Daha önce herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşuna tabi olmayan ve buralardan herhangi bir aylık almayanlar fon kapsamına girebilmekteyken hane içindeki kişi başına düşen geliri asgari ücretin net tutarının üçte 1'inden az olanlar, afetlerden zarar görenler ile şehit ve gazi yakınlarını da fon kapsamına almaktadır.

3294 sayılı Kanun uyarınca Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu'ndan yapılan yardımlar ve destekler ile yaşlılık ve özürlülük yardımları kişi izin verse dahi haczedilemeyecek, devir ve temlik edilemeyecektir.

19'uncu madde de milletvekillerimizi ilgilendiriyor. Türkiye Büyük Millet Meclisi  Başkanlığı tarafından milletvekillerine, yasama organı eski üyelerine ve dışarıdan atanan bakanlara verilen kimlik belgelerinin resmî ve özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmî kimlik olarak belirlenmesi öngörülmektedir.

Teklifin bir başka maddesinde: Organize sanayi bölgeleri adına kamu yararı gerekçesiyle kamulaştırma yapılabilmektedir -mevcut durum da böyle- madde ile kamulaştırma kararı müteşebbis heyetin başvurusu üzerine Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından verilecektir. Bakanlıkça verilen kamu yararı kararları çerçevesinde organize sanayi bölgeleri tarafından tesis edilen kamulaştırma işlemlerinde masraflar ile arazi bedeli ödeme yükümlülüğü organize sanayi bölgelerinin tüzel kişiliğine verilmiştir.

Elektrik dağıtım şirketlerinin her türlü denetimi Bakanlığa verilmiştir.

23'üncü maddede Ankara Büyükşehir Belediyesi ve bağlı ortaklıklarına ait Başkent Doğalgaz Dağıtım AŞ'nin sermayesinde bulunan yüzde 20 oranındaki hissenin de, özelleştirme kapsam ve programına alınarak, yüzde 80 oranındaki hissenin satışı ile birlikte gerçekleştirilmesi ve elde edilen gelirle öncelikle Ankara Büyükşehir Belediyesinin ve EGO Genel Müdürlüğünün BOTAŞ Genel Müdürlüğü ve Hazineye olan borçlarının ödenmesi öngörülmüştür.

Üzerlerinde yatırım yapılmak amacıyla gerçek veya tüzel kişilere bedelsiz olarak devredilen veya süresiz kullanma izni verilen taşınmazların, yatırımcılar tarafından gerekli şartların yerine getirilmesi koşuluyla tapudaki şerhlerinin kaldırılması öngörülmüştür. Bu maddede daha önce taahhüt edilen veya yatırım teşvik belgesine bağlı yatırımları tamamlayan veya eksik kalanlarla ilgili bir düzenleme getirilmiştir. Yatırımları tamamlayan ancak asgari işçi sayısını tutturamayanlar için ve bunların taahhüt edilen işçi sayısının yüzde 50'si kadarını tamamlamaları koşuluyla, rayiç bedeli, fabrikanın rayiç bedeli üzerinden veya arazinin, arsanın, tahsis edilen arsanın rayiç bedelinin yüzde 3'ü ödenerek kendilerine tapu tahsisi yapılacaktır. Bu türdeki yatırımcılar altı ay içerisinde müracaat edecek ve iki yıl içerisinde bu eksikliklerini tamamlayacaklardır.

Bir başka paragrafta da yatırımlarının yüzde 60'ını tamamlayanlar, yine asgari istihdam sayısının yüzde 40'ını tamamlayanlar, tahsis edilen arazinin bedelinin, rayiç bedelinin yüzde 50'sini, yarısını ödeyerek bu haktan yararlanacaklardır.

Üçüncü paragrafta da yatırımlarının yüzde 35'ini tamamlayanlar, istihdam sayısına bakılmaksızın bütün tahsis edilen gayrimenkulün bedelinin, rayiç bedelinin tamamını ödeyerek bu maddeden yararlanabileceklerdir. Yatırımları yarıda kalan işletmeler için çok önemli bir madde.

26'ncı maddede ÖSYM Başkanlığının kurduğu veya iştirak ettiği şirketten sınav faaliyetlerinin yürütülmesine yönelik olarak yapılacak mal ve hizmet alımlarının Kamu İhale Kanunu'ndan istisna tutulması öngörülmüştür.

28'inci maddede Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Birliğe bağlı odaların organlarının seçimlerinde oy kullanılmasının kolaylaştırılması öngörülmüştür. Bu maddede gerçek kişiler nüfus cüzdanlarıyla oy vermekte iken, tüzel kişiler ancak sicil ticaret memurluğundan yetki belgesi almak suretiyle oy kullanabiliyorlardı. Tabii, genelde oda seçimleri hafta sonuna denk geldiği için, tüzel kişilere ait yetki belgesi olmayanların bu belgeyi seçimler sırasında tedarik etmesi mümkün değildi. Bakıyorsunuz, 10 bin-15 bin üyeli odalarda oy kullanma miktarı 1.000-1.500'ü geçmiyordu. Bu sebepten dolayı sadece imza sirkülerini ibraz ederek bu oylamaya katılabilecek, oda seçimlerine katılabilecek bundan sonraki şirket yetkilileri.

30'uncu maddede, kamu kurum ve kuruluşlarının ilgili kişiler hakkında adli sicil ve arşiv kayıtlarında sorgulama yapabilmeleri öngörülmüştür. Adli sicil ve arşiv kayıtlarında sorgulama yapılmasında kişilerden talep edilen 5 liralık ücretin kaldırılması öngörülmektedir.

Kamu kurum ve kuruluşlarına ait resmî binalarda tüm yol, kaldırım, yaya geçidi, açık ve yeşil alanlar, spor salonları ve benzeri sosyal ve kültürel altyapılar ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılmış olan ve umuma açık bulunan her türlü yapının özürlülerin erişimine uygun hâle getirilmesi için yedi yıllık süre verilmişti. Maalesef, hepimizin suçu var bunda, bugüne kadar tamamlayamadık. Bu yedi yıllık süreyi son kez bir yıl daha uzatıp sekiz yıla çıkarma öngörülmektedir.

33'üncü maddede, yurt dışına gönderilen ve öğrenimini başarıyla tamamlayarak yurda dönenlerden yükümlü bulunduğu mecburi hizmet süresini tamamlamış olanların yurt dışında resmî öğrenci olarak geçirmiş oldukları öğrenim sürelerinin on sekiz yaşın tamamlanmasından sonraki döneme ait olan kısmını sosyal güvenlikleri bakımından borçlanabilmeleri ve borçlanmış olanların borçlarında yeniden düzenleme, yeniden yapılandırılma öngörülmektedir.

Bir başka maddede organize sanayi bölgelerinde açılan özel mesleki ve teknik eğitim okullarında öğrenim gören her bir öğrenci için eğitim ve öğretim desteği verilmesi öngörülmektedir. Tabii, tasarının bana göre önemli maddelerinden biri de bu. Organize sanayi bölgesinde mutlaka olacak ve burada yapılan, kişilerin, özel veya gerçek veya tüzel kişilerin veyahut da organize sanayi bölgesi müdürlüklerinin yapmış oldukları mesleki ve teknik liseler için Millî Eğitim Bakanlığının aynı türdeki okullarda bir öğrenciye ait yapmış olduğu maliyetin -ki sınıf geçenler için verilecek- yüzde 50'si fazlası, ki o da aldığımız bilgilere 3.800 lira şu anda Millî Eğitim Bakanlığına bir öğrencinin maliyeti, demek ki 5 bin liranın üzerinde azami olmak üzere, Millî Eğitim Bakanlığıyla ilgili bakanlığın arasındaki düzenlemeyle bu kurum, kuruluşlara veya organize sanayi bölgesi müdürlüklerine yardım mahiyetinde destek verilecektir. Bu da, belki tasarının önemli maddelerinden birisi.

Büyükşehir belediyelerine genel vergi gelirleri arasında aktarılan paydan Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli 1 sayılı listede -ki bu liste petrol ve türevlerini içermekte- yer alan mallardan tahsil edilen özel tüketim vergilerinin çıkarılması öngörülmüştür. Bundan böyle büyükşehir belediyelerine petrol ve türevleri üzerinden alınan ÖTV'lerden pay verilmeyecektir. Bu madde 1/1/2013'ten itibaren yürürlüğe girecek.

Bir başka maddede, Sayıştay Kanunu'nda Sayıştay Başkanlığı tarafından yapılacak denetimlerde uyulacak usul ve esaslar düzenlenmiş ve Sayıştay denetiminin kapsamı, kamu idarelerinin gelir, gider ve mallarıyla bunlara ilişkin mali nitelikteki tüm hesap ve işlemlerini kapsayacak ve bunların dışında kalan işlem ve faaliyetler denetime konu olmayacak şeklinde yeniden düzenlenmiştir.

Daha sonraki maddelerde ÖSYM'yle ilgili düzenlemeler mevcuttur, detaylarına girmeyeceğim.

Bir başka maddede, kiracının Türk Ticaret Kanunu'nda tacir olarak sayılan kişiler ile özel hukuk ve kamu hukuku tüzel kişileri olduğu iş yeri kiralarında, Borçlar Kanunu'nun bazı maddelerinin sekiz yıl süreyle uygulanmamasına ilişkin düzenleme yapılmıştır. Burada da ÜFE'yle ilgili düzenlemeler bir sekiz yıl süreyle uygulanmayacak.

Bir başka maddede, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının görevleri arasına organize sanayi bölgelerinin altyapı yatırımları ile sanayi sitelerinin altyapılarını ve üstyapı yatırımlarının da yüzde 70'ine kadar olan kısmının desteklenmesi ve işletme kümelerine hibe desteği verilebilmesine ilişkin hususlar önerilmektedir.

Millî Eğitim Bakanlığında bazı kadrolar için görev yerlerinin değiştirilmesi ve rotasyon yapılabilecek kadrolar arasına il millî eğitim müdür yardımcısı kadrosunun da dâhil edilmesi öngörülmektedir.

55'inci maddeyle, 2012 yılıyla sınırlı olmak üzere, Millî Eğitim Bakanlığı kadrolarında bulunan 40 bin boş öğretmen kadrosuna atama yapılması hususunda Bütçe Kanunu'nda yer verilen sınırlamaya tabi olunmaması öngörülmektedir ki, 2012 yılıyla sınırlıdır. İnşallah öğretmenlerimiz bu 40 bin öğretmen kadrosunda talihlerine, gönüllerine göre yerlere atanırlar.

Aynı zamanda, takip eden maddede 30 bin öğretmen kadrosu ihdası yapılmış, 950 de şube müdürü tahsisi yapılmış. Emniyet Genel Müdürlüğüne 30 bin polis kadrosu tahsisi yapılmış ve Van 100. Yıl Üniversitesine çeşitli, 300 adet kadro ihdas edilmiştir aynı maddede.

Teklifin bütün maddeleri yayımlandığı tarihte yürürlüğe girecek ancak büyükşehir belediyelerine ait olan ÖTV'den verilecek payların düzenlemesiyle ilgili madde 01/01/2013'ten itibaren yürürlüğe girecek.

Ben partim adına hepinize teşekkür ediyorum. Yasanın hayırlı olmasını diliyorum, saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN -  Teşekkür ederim Sayın Demiröz.