| Konu: | Avrupa Konseyi İnsan Ticaretine Karşı Eylem Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 35 |
| Tarih: | 29.01.2016 |
CHP GRUBU ADINA HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; evet, biraz da Türkiye'nin başka kentlerinden de bahsetmek gerektiğini düşünüyorum. Kocaeli'den bahsedeceğim gecenin bu saatinde -geçen dönem sık sık Kocaeli'den bahsediyordum ama- biraz bilgilendirmek için.
Kocaeli, biliyorsunuz, Büyükşehir Yasası'nın uygulandığı 2 ilden 1 tanesi başlangıç itibarıyla; bugün 30'a çıktık ama Kocaeli örnek alınarak ve İstanbul örnek alınarak diğer iller de büyükşehir yapıldı. Gerçi bugünlerde Büyükşehir Yasası'ndan da vazgeçmek üzeresiniz, onunla ilgili altyapı çalışmalarını da yapıyorsunuz gibi çalışmalar var yetkilerinden dolayı.
Kocaeli, gerçekten 81 il arasında yüz ölçümü en düşük illerden bir tanesi. Yani yüz ölçümü olarak, küçüklük bakımından sondan 8'inci il ve 1 milyon 780 bin kişi yaşıyor Kocaeli'de. Gerçekten, nüfus yoğunluğu olarak İstanbul'a baktığınızda 4.300 kişi İstanbul'da kilometrekareye düşen nüfus yoğunluğu, ondan sonra 2'nci sırada da Kocaeli var nüfus yoğunluğu bakımından ve her yıl yaklaşık 45 bin, 50 bin veya 60 bine yakın nüfusumuz artıyor. Bunun bir kısmı göçle geliyor, bir kısmı da normal, doğum yoluyla nüfusumuz artıyor. Bu nedenle de Kocaeli ilini, sürekli yatırıma ihtiyacı olan bir il olarak düşünebiliriz.
Yine, 2015 yılının ilk dokuz ayında Kocaeli, 35 milyar 600 milyon 451 bin lirayla, devletin kasasına en fazla vergi veren, aktaran, İstanbul'dan sonra 2'nci il oldu.
Söz konusu dönemde mükelleflere tahakkuk ettirilen 39 milyar 777 milyonla da 1'inci il oldu. Yani bizim Kocaeli'de yaşayan vatandaşımız aynı zamanda vergisini de ödüyor.
Yine, tahsil edilen bu 35 milyar 600 milyonun ülke ekonomisine katkısı yüzde 12 yani ülke ekonomisinin yüzde 12,4'lük kısmını karşılıyor Ankara ve İstanbul'dan sonra. Yani, kısacası, Kocaeli 12 veriyor, 1 alıyor. Rakamları doğru söylemek istiyorum. Türkiye'de toplanan vergilerin kişi başı ortalaması 4 bin TL'yken Kocaeli'de bu kadar yoğun nüfus olmasına rağmen bu rakam 22 bin TL.
Yine, Kocaeli kamu yatırımı sıralamasında Türkiye'nin 80'inci sırasında arkadaşlar yani kamudan, merkezî bütçeden almış olduğu payla 80'inci sırada. Zaman zaman, işte, demir yolu hattının yapılması yani Ankara-İstanbul demir yolu hattının yapılması... Oradaki yatırım bedelinin, sanki Kocaeli'ye yapılıyormuş gibi, çok az yararlanması nedeniyle, bu rakama ilave edildiği görülüyor ama 80'inci sırada kamu yatırımı alıyoruz.
Kocaeli belediyelerinin toplam bütçesi 3 milyar 143 milyon; 3 milyar 143 milyon yani Kocaeli'deki belediyelerin bütçesi eski parayla 3 katrilyon lira. Büyükşehir Belediyesinin 2015 bütçesi 1 milyar 723 milyon lira, 2016 bütçesi de 1 milyar 900 milyon lira, 2 katrilyon lira, yaklaşık 6 bakanlığın bütçesinden fazla.
Şimdi, bu rakamları verdikten sonra Kocaeli'ye şöyle bir baktığımızda, Kocaeli'nin işsizlik ve yoksullukta 6 ve 8'inci sıraları paylaştığını görüyoruz, işsizlik ve yoksullukta 6 ve 8'inci sıraları paylaştığını görüyoruz. Yani, Kocaeli'nin, bunca vergi vermesine rağmen, kişi başına düşen verginin Türkiye ortalamasının 4-5 katı olmasına rağmen, yoksulluk sıralamasında ön sıralarda, işsizlikte ön sıralarda olduğunu görüyoruz. İşin kötü tarafı nedir biliyor musunuz? Çalışanların yüzde 44'ü asgari ücretle çalışıyor. Diyeceksiniz ki: "Asgari ücreti 1.300 lira yaptık." Artık onlara da bir rahat nefes aldırırız diye düşünüyorsunuz ama tabii, asgari ücreti 1.300 lira yapmadınız. Şu andaki asgari ücretin hesaplanışında, brütüne baktığınızda 1.647 lira, asgari ücretin neti 1.177 lira. Bekâr bir vatandaşınki, asgari geçim indirimi diye asgari ücretin içerisine dâhil edilmeyen ama rakama ilave edilen yani asgari ücret zammı yapılırken bu zam oranına ilave edilmeyen bu rakamla beraber 1.300 lira oluyor. Burada da bir aldatmaca... Asgari ücreti 1.300 lira yapmadığınızı da bu arada söyleyeyim.
Yani, şimdi, böyle yoksul bir kent, böyle fakir bir kent ama sürekli ihtiyaçları artan bir kent. Yeni kamu binalarına ihtiyacımız var, yeni okullara ihtiyacımız var, yeni yollara ihtiyacımız var, yeni konutlara ihtiyacımız var. Peki, bunlar yapılıyor mu? Maalesef, yapılmıyor Kocaeli'de. Kocaeli'de, baktığınız zaman, okulların özel sektör tarafından yapıldığını görüyorsunuz. Tabii, 80'inci sırada kamu yatırımı alırsanız okullarınızı, kamu kuruluşlarınızı yapamazsınız. Çok acil; Kocaeli Adliyesi artık ihtiyaçlara cevap vermiyor ama Adalet Bakanlığı her yıl, her dönemde bunu söz vermiş olmasına rağmen, Kocaeli Adliyesinin problemi bir türlü giderilememiş vaziyette.
Kocaeli'nin dertleri bununla da bitmiyor; Müthiş bir trafik problemi var. E5'i, transit geçişi biraz rahatlatma adına bir şeyler yapıldı, üst geçitler yapıldı ama maalesef, kent içi trafiğe baktığınız zaman çok kötü olduğunu görüyorsunuz. İzmit'e bir misafirinizi davet ettiğinizde, İzmit'e girişi bulamaz, Kocaeli'nin iki büyük kenti üç yüzer bin nüfuslu Gebze ve İzmit'e gerçekten girişleri bulamazlar. Çıkışlarda da kaybolmak mümkündür mutlaka navigasyon cihazını kullanmanız gerekiyor. Böyle bir trafik altyapımız var. Trafikle ilgili, çok da ciddi paralar harcayarak -yaklaşık 500 bin herhâlde bastırdınız, İlyas Bey de oradan dinliyor beni- 2009'da böyle, şatafatlı bir proje kitapçığı seçime giderken bastırdılar. Bunun içerisinde monoray var. Sormayın şimdi bana "Monoray nedir?" diye; tek ray üzerinde gidiyor.
RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Millet ne dedi?
HAYDAR AKAR (Devamla) - Metrobüs var, teleferik var; bunun gibi dünyada ne kadar ulaşım çeşidi varsa...
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hayaldi, gerçek oldu mu?
HAYDAR AKAR (Devamla) - "Hayaldi, gerçek oldu." diyemeyeceğim, bunların hiçbiri yok. Ama bir şeyi de itiraf edeyim: Geçen sefer, geçen seçim döneminde bakanın mahallesinin içerisine girip bir parka yerleştirdikleri bir tramvay projesi vardı, oradan el sallıyorlardı. Tramvayı da ışıklandırmak için ara kabloyla elektrik çekmişlerdi. Nihayet başlatabildik. Oradan bir el sallamışlardı. Ha, bu da yanlış bir proje bana göre İzmit'in konumu itibarıyla; bütün kenti aşağıya indiriyorsunuz. Çok detaya girmeyeceğim ama olması da güzel bir şey, kente ayrı bir değer katacağını da düşünüyorum.
Bir havaalanımız var, evlere şenlik! 5 kez açılış yaptınız arkadaşlar. Şu meşhur açılışlarınız var ya, sürekli yaptığınız açılışlar, 5 kez... 2008'de Trabzon'a uçulmaya başlandı; ara verildi, gitti geldi, o şirket geldi, bu şirket gitti, tam 5 kez açtılar, hâlen tek bir hatla çalışıyor, tek bir uçak inip kalkıyor; Trabzon uçağı kalkıyor. Bunu da çalıştırmayı henüz başaramadılar. O dönemlerde şunları söylemiştim: Devlet Hava Meydanlarında en az aygıtı olan yani uçağın güvenli inişi ve kalkışını sağlayacak en az aygıtı olan hava meydanı Cengiz Topel Hava Meydanı'ydı, ILS ve VOR cihazları eksikti. Bunu, açıldığı tarihte söyledim ancak yeni yeni yerleştirmeye başladılar. Öyle bir havaalanı ki inanın, gecekondu demek gerekir çünkü yer hizmetlerini Sabiha Gökçen'den alıyor, diğer bütün hizmetlerini oradan alıyor. Bunun, Kocaeli gibi bu kadar katma değer veren bir kente, Türkiye ekonomisinin yüzde 12'sini karşılayan bir kente yapılan bir haksızlık olduğunu düşünüyorum. Bu kadar sıkışmışken İstanbul'da hava trafiği, Cengiz Topel'in kullanılamamış olmasını ayrı bir gaf olarak düşünüyorum.
Bir limanlarımız var, evlere şenlik! Kocaeli'de yaşayan insanlar, 3 tarafı denizle çevrili olmasına rağmen, 108 kilometre sahilimiz olmasına rağmen, sahile hasret yaşarlar, denize hasret yaşarlar çünkü 2,3 kilometreye 1 liman düşüyor.
Buradan Kocaeli milletvekillerine sesleniyorum: Şu Derince Limanı'na yaptığınız ihanet... Özelleştirirken 450 bin metrekarelik dolguya izin verdiler, karşı çıkmadınız.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Mavi bayraklı plajlardan da bahsetsene.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Bakın, sahile, 1 kilometre paralel Gölcük yönüne, güneye 500 metre olmak üzere, körfezi daraltan bir noktada -neredeyse yürüyerek geçeceğiz, karşı karşıya- liman dolgusu iznini verdiler, 5 milyon metreküp dolgu yapılacak, yaklaşık -yanlış hatırlamıyorsam rakamı- 300 bin büyük treylerle dolgu taşınacak oraya.
MEHMET DEMİR (Kırıkkale) - Sefa Sirmen'in barajından da bahset! Ondan da bahset!
HAYDAR AKAR (Devamla) - Bahsederim, onu çok iyi biliyorum, sana da öğretirim o konuyu, hiç merak etme! Bahsederim. (AK PARTİ sıralarından gürültüler)
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Mavi bayraklı plajlardan bahset! Mavi bayraklı plajlardan bahset.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir baraj tutturdular, gidiyorlar.
Kocaeli Büyükşehirin borçlarından sadece yüzde 7 kesiliyor ama Eskişehir'in, İzmir'in borçlarından yüzde 40 kesiliyor arkadaşlar. İnsan bunları söylerken utanır, utanır ve hazine tarafından dondurulmuş, bugün bir etkisi yok onun arkadaşlar.
Bir on dakika da sonra kullanacağım; bu elzem oldu çünkü tamamlatmıyor arkadaşlar.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Şu mavi bayraklı plajlardan bahsetsene Haydar Bey! Ayıp oluyor ama!
HAYDAR AKAR (Devamla) - Mavi bayraklı plajlarda mikrop yuvasından geçilmiyor, sahte mavi bayraklı. Hatta il sağlık müdürlüğünün rakamlarını bir gün sonra da siteden kaldırdınız; bunu da iyi biliyorum, onu yine arzu edersen getirttiririm.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Kaç defa denize gidildi, bir bahset bakalım ya.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Ben kötülemek için söylemiyorum, eksiklerini söylüyorum İlyas Bey. Sizi burada uyarıyorum. Gelin, birlikte Kocaeli'yi marka kent yapalım.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yani, bunları da söyle, bunları da söyle. Kocaeli Milletvekilisin, Kocaeli'nin reklamını yap, reklamını. Yapılan hizmetlerin reklamını yap burada, sana yakışan o olur. Sana yakışan, Kocaeli'nin güzelliklerini anlatmak burada.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Yani, marka kent yapalım, marka; geçmişte olduğu gibi, marka kent yapalım. Bu kadar katkı sunan bir kente böyle ihanet yakışmıyor.
Sevgiler saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)