GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 3'üncü Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:48
Tarih:29.02.2016

CHP GRUBU ADINA HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, bizi televizyonun başında izleyen değerli yurttaşlarım; Sivil Havacılık bütçesi üzerinde CHP Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Hepinize saygılarımı sunuyorum.

Sivil havacılık, ulaştırma iş kolunun büyüyen ve dünyaya açılan en büyük koludur. Bu büyüme dünya çapında dikkat çekicidir. Ne yazık ki bu sektörel büyümenin çalışanlara etkisi taşeronlaşma, esnek çalışma, iş kolunun parçalanması, sendikasızlaştırma, uçuş güvenliğinin ciddi azalması, iş yorgunluğunun aşırı artması biçiminde oluyor. Bu eşitsizlik AKP Hükûmetinin politikalarından kaynaklanıyor ve esasen sadece kâr etmek üzerine kurulmuş olan bir sivil havacılık anlayışı sonucudur.

Değerli arkadaşlar, sivil havacılıkta yaklaşık 100 bin kişi çalışıyor. Sivil havacılıkta iş kolu yoktur, sendika yoktur. Yani, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü işçilere, emekçilere değil, sadece patronlara çalışan bir kuruluştur. 100 bin kişinin yüzde 50'si taşerondur değerli arkadaşlar.

"Millî, millî" diyorlar, Türk Hava Yollarında 4.500 pilot çalışıyor, bin tanesi yabancı uyrukludur.

BÜLENT TURAN (Çanakkale) - Neden?

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Bunlar Türk pilotlardan daha fazla maaş alır, sosyal haklardan daha fazla faydalanır ve eğitim düzeyi lise düzeyindedir ama Türk pilotlara gelince hem maaşı düşüktür hem de üniversite diplomasını şart koşuyorlar. Şimdi, "millî hükûmet" diyorlar.

Değerli arkadaşlar, biliyorsunuz, dün akşam burada Maliye Bakanımız "26 tane havaalanımız vardı 2002'de, şimdi 55 tane havaalanı var." dedi, doğrudur. Keşke 26 tane havaalanında kalsaydık...

HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Niye?

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - ...çünkü 2002'de o havaalanları Türkiye Cumhuriyeti'nindi ama 2015'te o 26 havaalanı dâhil olmak üzere özel yandaş şirketlere verildi değerli arkadaşlar, yap-işlet-devret modeli uyguladılar. (CHP sıralarından alkışlar)

HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Nereye götürmüşler o havaalanlarını?

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, tabii ki sivil havacılıkta yap-işlet-devret modeli ne demek biliyor musunuz? Geri kalan 29 havaalanı nasıl yapıldı? Yine, yap-işlet-devret modeliyle beraber ihaleye çıkarırken şunu diyorlar: "O firma kendi kaynağını kendi bulacak." İhale olur, zaten o ihaleye 4-5 tane firmadır, bellidir... İhale bittikten sonra ne hikmetse o firma da dış kredi bulamıyor ya hazine kefil oluyor ya da kamu bankaları kefil oluyor yani para devletten. O işin müteahhitliğini o firmalar alıyor -orada yüzde 50'lik müteahhitlik kârı var- kırk dokuz yıllığına işletiyor, bir de yolcu sayısı garantisini veriyor yani o havaalanına yolcu gelse de gelmese de Sevgili Ulaştırma Bakanımız o firmaya tıkır tıkır para ödüyor.

AHMET ARSLAN (Kars) - Bilgiyi veren mantığını kuramamış.

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Yani, ben şunu söylüyorum Ulaştırma Bakanıma, diyorum ki: O dört firmayı geç, gerçekten, üniversiteyi bitirmiş fakir, yoksul insan çocuklarını topla bir araya 10 kişiyi birleştir, o işi bu arkadaşlara ver; o arkadaşlar, hem orada çalıştırdıkları insanların haklarını daha iyi şekilde verirler hem de o gariban insanların çocukları iş adamı olur.

MEHMET HABİB SOLUK (Sivas) - Yasalar çerçevesinde yapılıyor, yasaları iyi bilmek lazım.

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Değerli arkadaşlarım, ben özellikle şunu söylüyorum: Sayın Ulaştırma Bakanımız çok zekâlı, gerçekten. Ne hikmetse 100-150 milyon dolarlık yatların, gemilerin mazotunun üzerindeki ÖTV'yi kaldırıyor, o yetmiyormuş gibi milyon dolarlık uçakların benzinin üzerindeki ÖTV'yi kaldırıyor -gerçekten pratik bir zekâ- ama çiftçiye gelince, ne hikmetse bu ÖTV'yi kaldıramıyorsun.

HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Balıkçılar ÖTV ödemiyor, onlar da çiftçi.

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Ben, burada, Tarım Bakanından şunu rica ediyorum: Bir hafta rapor al, vekâletini Ulaştırma Bakanına ver, en azından Sayın Ulaştırma Bakanımız o bir hafta içinde çiftçimize verilecek mazotun üzerindeki ÖTV'yi kaldırsın, kaldırsın. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar) En azından, şimdiye kadar rantçılara, yandaşlara hizmet ettiniz, son dönemde de diğer dünya için çiftçilerimize hizmet edelim.

HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Balıkçılar ödemiyor ÖTV'yi, onlar da çiftçi.

HÜSEYİN YILDIZ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, biliyorsunuz, sivil havacılık en fazla turizmden pay alıyor. Yani, turizm iyi olduğunda sivil havacılık da iyi oldu demektir. Ben, buradan, Ulaştırma Bakanıma sesleniyorum: Türk Hava Yollarının yurt içinde verdiği reklamla ilgili bütçeyi alsın Turizm Bakanlığına devretsin, Turizm Bakanlığına 400 milyon aktarın, tanıtma bütçesi Turizm Bakanlığı üzerinden yürüsün. En azından yazın geldiğimizde de Türk Hava Yolları, diğer sivil havacılık uçakları boş gelmez, dolu gelir.

Biliyorsunuz, çok yakın zamanda Sayın Cumhurbaşkanımız, hemen uçtu, bir açıklama yaptı. Rusya'nın uçağı düştü, önümüzdeki dönemde Rusya'dan turist beklemek mümkün değil. Ve Rusya'dan en az 3 milyon turist gelecekti bu sene, o da maalesef bin dolardan 3,5 milyar dolar yapıyor, o 3,5 milyar da gelmeyecek. Önümüzde son bir ay var. En azından yurt dışına, o sivil havacılık sektörünün patronlarına ve o beş tane firma havalimanlarının sahiplerine baskı kursun; bir yerlere 300-400 milyon dolar göndermesin, Turizm Bakanlığı bütçesine göndersin. Onlarla beraber turizmle ilgili yurt dışında tanıtım yapalım değerli arkadaşlar. Önümüzdeki ayın 9'unda -inşallah gelir kendisi görür Sayın Bakanım- Berlin'de bir fuarımız var, turizm fuarı, dünyanın en ünlü fuarı. Dün akşam görüştüm, Almanya'dan -üzülerek söylüyorum- rezervasyonların yüzde 55'i şu an iptal. Bunun önlemini almadığımız takdirde hüsrandır.

Son bir soru daha soruyorum: Afyon-Kütahya arasında yapılan Zafer Havalimanı hangi şartlarla yapıldı? Kaç tane uçak oraya iniyor? Devlet ne kadar para ödüyor?

Hepinize teşekkür ediyorum, saygılarımı sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)