GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:73
Tarih:14.04.2016

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 273 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 31'inci maddesi hakkında verdiğimiz önerge üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz 273 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 31'inci maddesiyle, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ek 11'inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin tamamı Anayasa Mahkemesinin bu bendin bazı ibarelerinin iptaline ilişkin kararlarından hareketle iptalden önceki aynı şekliyle yeniden düzenlenmektedir.

375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ek 11'inci maddesi 2011 yılında çıkarılan 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle düzenlenmiştir. Bu madde, düzenleyici ve denetleyici üst kurullara 14 Ocak 2012 tarihinden sonra ilk defa veya yeniden atanan personelin mali haklarının belirlenmesinde diğer kurumlardaki emsal personelin esas alınması uygulamasını getirmiştir. Söz konusu maddenin birinci fıkrasının (b) bendi 5018 sayılı Kanun'a ekli (III) sayılı cetvelde sayılan düzenleyici ve denetleyici kurumların kadro ve pozisyonlarına ilk defa veya yeniden atanan kurul başkanı, kurul üyesi ve başkan yardımcısı ile murakıp ve uzman unvanlı meslek personeline yapılacak ödemelerde kimlerin emsal alınacağını belirlemektedir. Ancak dayandığı yetki kanununun mali ve sosyal haklara ilişkin düzenleme yapmaya imkân vermediği gerekçesiyle 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Anayasa'ya aykırılık iddiasıyla dava konusu olmuştur. Açılan davalarda ileri sürülen Anayasa'ya aykırılık iddiaları ise hem idari yargı yerleri tarafından yerinde görülmüş hem de Anayasa Mahkemesine intikal ettirildiğinde iptalle sonuçlanmıştır.

Benzer bir durum 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 11'inci maddesi için de söz konusu olmuştur. Ek 11'inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde emsali belirlenen "murakıp", "uzman" ve "kurul üyesi" unvanlarına ilişkin hükümler, açılan davalar neticesinde Anayasa'ya aykırı oldukları gerekçesiyle Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir.

Aynı konuda açılacak benzeri davaların iptalle sonuçlanacağı da açıktır. O sebeple çalışanların mağduriyetini giderecek şekilde konuya ilişkin bir yasal düzenleme yapılması yerindedir. Zira iptal tarihinden bugüne kadar bu personelin maaş ödemelerinde tereddütler ve kurumlara göre farklı uygulamalar yapılmıştır.

Esasen biz Milliyetçi Hareket Partisi olarak gerek komisyonlarda gerekse Genel Kurulda çeşitli kanun tasarılarına ilişkin görüşmeler sırasında bu durumun düzeltilmesine ilişkin önerge vermiş, sorunu dile getirmiştik. Bu nedenle tasarıyla yapılan düzenlemeyi olumlu değerlendiriyoruz ancak madde düzenlemesi geriye dönük işlemler yönüyle eksiktir ve yeni bir mağduriyet yaratacak türdendir. Değişiklik önergemiz bu mağduriyeti ortadan kaldırmaya yöneliktir.

Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin iptal kararları sonrasında, düzenleyici ve denetleyici kurumlarda kurul üyesi, murakıp ve uzman unvanlı meslek personelinin maaş ödemesinde sorunlar yaşandı. İptal kararları sonrası söz konusu unvanlarda olan personele bazı kurumlar emsal uygulamasını sürdürürken bazı kurumlar personelden taahhütname almak suretiyle bu ödemeyi yaptı, bazıları ise emsal uygulaması yapmadan farklı bir maaş ödemesi yaptılar. Yani farklı farklı yorumlarla uygulama yapıldı, Bakanlar Kurulu ise buna seyirci kaldı. Bu nedenle 14/1/2012 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe gireceği tarihe kadar olan dönemde, düzenleyici ve denetleyici kurumlarda ilk defa veya yeniden görev alan personelin maaş ödemesine dair belirsizliğin giderilmesi zorunlu bulunmaktadır. Maddenin mevcut hâliyle yasalaşması hâlinde birçok kişiye, mahkemenin iptal kararı sonrası yapılan ödemeler nedeniyle geriye dönük olarak zimmet çıkması söz konusu olabilecektir.

Değerli milletvekilleri, önergemiz bu dönemde ilgili personele yapılan maaş ödemelerine ilişkin olarak meşruiyet tartışması yapılmasının önüne geçmeyi ve aldıkları maaşla ilgili herhangi bir mahsuplaşma yapılmamasını amaçlamaktadır. Maddenin sonuna eklemeyi önerdiğimiz cümleyle Anayasa Mahkemesi tarafından iptale konu olan unvanlar bakımından bir mağduriyet yaşanmayacak, eşit olmayan uygulamalar ortaya çıkmayacak ve konu çözüme kavuşturulmuş olacaktır. Hükûmetin vereceği önerge bize göre buradaki problemi çözmemektedir. Yine, Anayasa Mahkemesinin iptal tarihi ile kanunun yürürlüğe gireceği tarih arasındaki dönem boşluk oluşturmaya devam edecektir ve herhangi bir Sayıştay denetiminde geriye dönük zimmet çıkartılması söz konusu olabilecektir. Bu itibarla yapılmasını zorunlu gördüğümüz değişiklik için önergemize destek vermenizi bekliyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)