GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:113
Tarih:14.07.2016

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; evet, bir kanun tasarısı üzerinde konuşuyoruz, bu kanun tasarısı yatırımları teşvik etmek ve yatırım ortamını iyileştirmek üzerine kurgulanmış bir kanun tasarısı. Ama Bakanı dinledim, bu kanun tasarısını anlatırken damga vergisi üzerinden gidiyor ve 5-6 nüshalık damga vergisinin her nüsha için alınmayacağını söylüyor. Bakanın geçmişine, biyografisine baktım; 657 devlet memurluğundan geldiği için sırtını devlet memurluğuna dayamış, pratikten teoriye inememiş, dünyayı da böyle algılıyor Sayın Bakan.

Yatırım yapacak insan damga vergisine falan bakmaz. Yatırım yapacak insan neye bakar? Maliyetlere bakar. Hangi maliyetlere bakar? Sabit maliyetlere bakar, değişken maliyetlere bakar; budur. Bunların içinde ne vardır? Amortismanlar vardır. Bunların içinde ne vardır? Direkt işçilik ücretleri vardır. Bunların içerisinde ne vardır? Su vardır, elektrik vardır, buhar vardır, mazot vardır; bunlara bakar ve bunların sonunda da yatırım yapıp yapmayacağına, kârlılığına bakar. Yatırımın tek şeyi vardır, duygusaldır, daha çok para kazanmaktır. Yatırımcının istihdam sağlamak, devlete vergi vermek gibi çok fazla amacı yoktur, "Ne kadar çok kazanırım? Ne kadar çok kârlı olurum?" diye bakar. Olay budur ama getirdiğiniz şeyde damga vergisini azaltıyormuşsunuz falan, bürokratik işlemleri azaltın, tamam ama yatırımları çok cazip kılmaz bu iş.

Devlet bu "fiks" dediğimiz sabit masraflar ve değişken masraflarda bir indirime gitmez ise yatırımcı asla gelmeyecektir. Örneğin bir otomobil üreticisi ürettiği otomobilin maliyetinin üzerine kârını koyar ve satar. Bugün 30 bin TL'ye otomobilini mal eder otomobil üreticisi, bu 70 bin TL'ye satılır, aradaki fark... Üreticiden çok devlet kazanır, üreticiden çok derken üreticinin 3 katı, 5 katını ÖTV'siyle, KDV'siyle devlet alırsa ve başka giderleriyle devlet alırsa yatırımcılar yatırımdan uzaklaşırlar.

Şimdi, sevgili arkadaşlar, yatırım deyince bugünkü popüler konuya dönelim, Osmangazi Köprüsü'ne dönelim. Evet, gerekli mi köprü? Gerekli. Yol gerekli mi? Gerekli. Aynı Yuvacık Barajı'nda olduğu gibi. Yıllarca bizi Yuvacık Barajı'nda devleti zarara uğratmakla suçladınız. Bakan burada, bulduğu yöntemin dünyada örnek alındığını söyledi. Hayır, öyle bir şey de yok. Bu yöntem Özal tarafından keşfedilmiştir. Türkiye'de ilk yap-işlet-devret modeli Yuvacık Barajı'dır. Yuvacık Barajı 512 milyon dolara ihale edilmiş, on beş yıl sonunda 140 milyon metreküp su alımıyla 2 milyar 160 milyon dolara devlete mal olmuştur. Hazine garantilidir, 140 milyon metreküp su alım garantisi vardır, İstanbul'un su ihtiyacı hesaplanarak yapılmıştır. Bugün sarayda oturan zat, bu suyu almayarak hazinenin ödemesini sağlamıştır. O dönemin Belediye Başkanı Sayın Sefa Sirmen de hazineye parayı ödeyememiştir, bu dönemin Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu da hazineye parayı ödeyememiştir milletten topladığı su paralarıyla. Ayrıca, bu yatırımın maliyeti hiçbir zaman su paralarına yansıtılmamış, vatandaşa yansıtılmamıştır.

Şimdi, gelelim Osmangazi Köprüsü'ne. Yatırım bedeli 1 milyar 140 milyon dolar. Yirmi iki yıl işletme garantisi var, süresi var. Günlük 40 bin araç geçiş garantisi veriyoruz, geçişlerde 35 dolar artı KDV ödüyoruz arkadaşlar. Evvelsi gün sayım yapılıyor, bir saatlik sayımda sadece 623 araç geçiyor. İyimser tahminle -gece saat üçü, beşi de alırsak- 15 bin aracın geçeceği tahmin ediliyor. Bunu da geçiyorum, bilmediğiniz bir şey daha söylüyorum: Bu ücret 35 dolarla devam etmeyecek. "Düşürdük." diyorsunuz ya, onun farkını da devlet ödeyecek, geçenin de geçmeyenin de parasını devlet ödeyecek. (CHP sıralarından alkışlar) Artı, Amerikan Tüketici Fiyat Endeksi'ne endekslenmiş, Amerika'da Tüketici Fiyat Endeksi arttığı zaman bu 35 dolarlık fiyat da artacak arkadaşlar yirmi iki yıl boyunca.

Yatırım maliyetine ne dedik? 1 milyar 400 milyon. Yirmi iki yıl sonunda edeceği para 11 milyar 242 milyon dolar. Bakın, yatırım bedelinin 8,2 katı; bizim Yuvacık Barajı yatırım bedelinin ne kadarı arkadaşlar? 4,2 katı. Şimdi, sizin tabirinizle söylüyorum, hani bir sloganınız var, ben de diyorum ki: "CHP yapar, AKP yolar." Yaptığınız yatırımların tümü vatandaşı yolmak üzerine kurgulanmış. (CHP sıralarından alkışlar)

Hemen İzgaz'a geliyorum. Evet, Türkiye'de büyük projelere imza atmış -İZAYDAŞ'a, doğal gaza, çöpe- Türkiye'deki tüm yerel yönetimlerin örnek aldığı Sefa Sirmen bugün hapishanede. Yirmi bir yıl önce Türkiye'de üçüncü kent olan doğal gazın geldiği kente sadece 110 milyon dolarlık yatırımla gelmiş, devleti zarara uğrattığı gerekçesiyle bugün hapse atıldı ama bugün AKP belediyesi o İzgaz'ı 562 milyon dolara sattı ve paranın nerede olduğu belli değil, 562 milyon dolara sattı. Ankara Doğalgaz 1 milyar 162 milyon dolara satılırken İzmit Doğalgaz daha fazla tüketiciye sahipken, daha çok gaz tüketilirken onun yarı fiyatına satılmıştır.

HALİS DALKILIÇ (İstanbul) - Rakamlar yanlış Haydar Bey, rakamlar yanlış, hepsi yanlış.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Evet, CHP yapar, AKP yolar diyor, hepinize saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)