| Konu: | Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 122 |
| Tarih: | 03.08.2016 |
ERHAN USTA (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi bu maddede matrah artırımı düzenleniyor. Nedir matrah artırımı? Özetle devlet diyor ki: "Ne kadar vergi verdiysen ben bunun üzerinden tekrar bir hesap yapayım, biraz daha fazlasını ver barışalım ve beş yıl süreyle de geriye doğru herhangi bir inceleme yapmayayım." İşin özeti bu. Tabii burada şimdi kapsamda olan vergiler kurumlar vergisi, gelir vergisi ve katma değer vergisi. Burada bir mantık hatası var yalnız. Vergiyi ne kadar fazla verdiyseniz, beyan ettiyseniz onun belli oranında, diyelim ki kurumlar vergisinde, gelir vergisinde işte 2011 yılı için yüzde 35 daha matrahınızı artırıyorsunuz. Yani, o zaman vergiyi biraz fazla kaçırdıysanız diyelim ki orada daha düşük vergi vererek barışıyorsunuz; dürüst mükellefler, vergi dairesinden çekinen mükellefler vergisini de olduğu gibi gösterdi, diyelim ki yüksek gösterdi veya ama yine vergiyle, Maliye Bakanlığıyla uğraşmayayım, bu matrah artırımına da müracaat edeyim dediklerinde çok daha fazla vergi vererek devletle barışmak durumunda kalıyor. Burada bir mantık hatası var; ben bunu Komisyonda da iletmiştim. Tabii, biraz zor olmakla birlikte uygulaması, burada aslında sektörlere göre, belli mükellef gruplarına göre bir ortalama vergi çıkartıp onun üzerinden aslında, işte "Şu kadar daha vergi verirsen geriye doğru inceleme yapmam." diye bir mantığın burada olması lazım. Bu hâliyle bu maddenin ben adaletsiz olduğunu düşünüyorum.
Şimdi, tabii, adaletsizlik işin zaten esasında var, tamamında var bunu ifade ettik. Dürüst mükellefleri cezalandırdığını bu af yasasının hep ifade ediyoruz, söylüyoruz. Buna ilişkin önergemiz, hem Komisyonda verdiğimiz önerge hem de Genel Kurulda verdiğimiz önerge maalesef kabul edilmedi. Aslında bunun bu yasanın içerisinde olması çok büyük bir zaruretti bana göre, bunu başka bir yerde yapmak da olmaz. Yani af yasası çıkardığımızda üç yıl üst üste vergisini düzgün bir şekilde ödeyen, hiç vergisini aksatmayan vatandaşlara 5 puanlık indirim keşke kabul edilseydi diye düşünüyorum.
Komisyonda bir önergemiz daha olmuştu bizim. Bu KDV matrahı artırımına gittiğinizde verginin tamamının yani ilave verginin peşin olarak ödenmesi öngörülüyordu. Biz orada bir taksitlendirme için önerge vermiştik Bakanlık da bu önergemizi makul buldu ve Komisyonda bu önergemiz kabul edildi; ben onun için teşekkür ediyorum. Aynı anlayışı şimdi bu önerge için de aslında bekliyoruz. Belki Bakanlığın çok fazla inceleme imkânı olmamış olabilir, bunu ben yine Komisyonda da ifade etmiştim. Burada yapılan şu arkadaşlar şimdi. Özellikle KDV matrah artırımında, diyelim ki bir petrol istasyonunuz var, 100 bin lira KDV matrahınız var; bunu işte 2011 yılı için yüzde 3,5 daha artırarak "Gel barışalım." diyor devlet. Fakat sektörler arasında kâr marjları veya firmada oluşan katma değerler çok farklı olabiliyor. Çok düşük kâr marjlarıyla çalışan sektörlerle çok yüksek kâr marjları veya KDV yani katma değerle çalışan sektörler arasında farklılık var, dolayısıyla burada ciddi bir adaletsizlik oluşuyor.
Bizim buradaki önerimiz şu: Hesaplanan katma değer vergisi var, mevcut kanun "Hesaplanan katma değer vergisi üzerinden artırımda bulun." diyor. Biz de diyoruz ki: Hesaplanan katma değer vergisi ile indirilecek katma değer vergisi var. Neler için? Hesaplanan katma değer vergisini yaratan teslim ve hizmetlerle sınırlı olmak üzere, bunlarla ilgili olarak indirilecek katma değer vergisini hesap edelim, aradaki fark üzerinden ve bu teklifte öngörülenin de daha üzerinde bir oranla bir vergi alalım diye öneriyoruz. Dolayısıyla, Sayın Bakanın Komisyonda ifade ettiği bir şey vardı, zaman zaman indirilecek katma değer vergisi hesaplanan katma değer vergisinin üzerinde olabiliyor ve katma değer devri oluyordu. Burada öyle bir şey söz konusu değil. Yani, hesaplanan katma değer vergisi hangi mal ve hizmet teslimi içinse onlarla ilgili olan indirilecek katma değer vergisini düşürelim ve arada yaratılan katma değer üzerinden bir matrah artırımına gidilsin. Burada da vergi kaybı olmaması için vergiyi de şu anda mevcut teklifte olanın daha üzerine çıkartalım. Mesela, biz burada 3,5 olan oranı yüzde 6'ya çıkarmayı öngörüyoruz. Hiç olmazsa kendi içerisinde bir adaleti yakalamış oluruz. Ve buradan ciddi şikâyetler geliyor. Mesela, bu öneri bana Samsun Mali Müşavirler Odasından geldi. Bunun işletilmesi açısından da mükelleflerin rahatlatılması açısından da ben bunun önemli bir husus olduğunu düşünüyorum. Bu anlamda, tekrar, idareye bu önergemize "Olabilir mi acaba? Nasıl olabilir?" diye daha dikkatli bakmasını da tavsiye etmek istiyorum. Dolayısıyla, bir sıkıntıyı bu şekilde belki gidermiş oluruz.
Ben ilginiz için teşekkür ederim. (MHP sıralarından alkışlar)