GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İstanbul Milletvekili Hüseyin Bürge'nin (6/14), (6/15) ve (6/19), Yozgat Milletvekili Ertuğrul Soysal'ın (6/16), (6/17) ve (6/18), Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen'in (6/82), İstanbul Milletvekili İsmail Faruk Aksu'nun (6/98), Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer'in (6/108), (6/153), (6/170), (6/171), (6/228), (6/229), (6/413), (6/442), (6/444), (6/445), (6/463) ve (6/490), İstanbul Milletvekili Ali Özcan'ın (6/141), Balıkesir Milletvekili Ahmet Akın'ın (6/163) ve (6/259), Ağrı Milletvekili Dirayet Taşdemir'in (6/269) ve Balıkesir Milletvekili İsmail Ok'un (6/337) sözlü soru önergelerini cevaplandırması münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:6
Tarih:12.10.2016

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Bursa) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekili arkadaşlarım; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı olarak tarafımdan cevaplanması istenen bir kısım sözlü soru önergelerine cevap vermek üzere huzurlarınızdayım. Sizleri ve bizleri izleyen değerli vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.

İstanbul Milletvekilimiz Sayın Hüseyin Bürge'nin (6/14) esas numaralı sözlü soru önergesinin cevabı: Kayıt dışı istihdam oranı 2002 yılında yüzde 52,14 iken 2016 Haziran ayı itibarıyla yüzde 34'e düşmüştür. Sosyal güvenlik reformuyla kayıt dışı istihdamla mücadele konusunda yapılan düzenlemeler, hizmet kalitesinin artırılması, veri bilgi paylaşımı, denetim sisteminin etkinliğinin artırılması, teşvik uygulamaları, bilgilendirme, bilinçlendirme çalışmalarıdır.

Bu temel stratejiler kapsamında yapılan çalışmalar: Sosyal Güvenlik Kurumunda Kayıt Dışı İstihdamla Mücadele Daire Başkanlığı kurulmuştur.

5 ve daha fazla işçi çalışan iş yerlerinde ücretlerin bankalar aracılığıyla ödenmesi zorunluluğu getirilmiştir.

5510 sayılı Kanun'un 102'nci maddesinde yer alan düzenlemelerle hem kayıt dışılığın tespiti durumunda uygulanan idari para cezaları artırılmış hem de denetimde kolaylık göstermeyen veya zorluk çıkaranlara ayrıca idari para cezası uygulanması öngörülerek idari para cezalarının kayıt dışılığı önlemede caydırıcı bir rol oynaması sağlanmıştır.

Meslek kodu uygulaması hayata geçirilmiştir. Bu uygulamayla ücretlerin SGK'ya eksik bildirilmesi önlenmiştir.

Kayıtlı İstihdamın Teşviki Projesi KİTUP'un ikinci fazı, Avrupa Birliğiyle ortaklaşa finanse edilen etkin rehberlik ve denetim yoluyla hazırlanarak uygulamaya başlanmıştır.

Yine İstanbul Milletvekilimiz Sayın Hüseyin Bürge'nin (6/15) esas numaralı sözlü soru önergesinin cevabı: Asgari ücretteki artış oranı 2015 yılında nominal yüzde 12,3; reel olarak ise yüzde 5,5 olarak gerçekleşmiştir. 2016 yılında asgari ücretin net 1.300,99 TL olduğu göz önüne alındığında nominal artış oranı yüzde 29,3 olarak gerçekleşmiştir.

2002-2016 döneminde statülerine göre ocak ayı itibarıyla aylıklara yapılan artış oranları nominal ve reel olmak üzere, diğer bir ifadeyle enflasyondan arındırılmış olarak aşağıda sunulmuştur.

2002-2016 aylık seviyeleri ve artış oranları asgari olarak: SSK işçisi 2002 yılının Aralık ayında 257 TL aylık alırken 2016 Ocak-Haziran itibarıyla 1.339 TL; nominal artış oranı yüzde 421, reel artış oranı yüzde 64. Emekli Sandığına baktığımızda, 2002 yılının Aralık ayında 367 TL aylık alırken 2016 Ocak-Haziran itibarıyla 1.698 TL ve nominal artış oranı yüzde 351, reel artış oranı yüzde 42. Diğer bütün tabloyu tam olarak okumayacağım zaman kaybı olmasın diye. Aylık miktarlarına ek ödeme tutarları dâhildir.

TÜİK tarafından 2015 yılı için açıklanan enflasyon oranı yüzde 8,81 ve Kalkınma Bakanlığınca yayınlanan 2016-2018 Orta Vadeli Program'da 2016 yılı için öngörülen enflasyon oranının ilk altı aya denk gelen kısmı için yarısı dikkate alınarak reel artış hesaplanmıştır. Aylık seviyeleri gösterge sisteminde bağlanan aylıkların aylık artışları ile 2016 Ocak ayına taşınmış değerleri olup 5510 sayılı Kanun'da yaşlılık aylıkları için alt sınır uygulaması bulunmamaktadır.

Emeklilik hizmetleri alanında vatandaşlara kolaylık sağlayan yeni uygulamalar ise şunlardır: Sadece emeklilere hizmet vermek üzere Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü kurulmuştur.

Hiçbir koşula tabi tutulmadan isteyen aylığını konutundan herhangi bir ücret ödemeden alabilmektedir.

Emekli ve hak sahipleri aylıklarını PTT ve 22 banka aracılığıyla almaktadır.

Sigortalılar emeklilik mevzuatı konusunda istedikleri bilgileri Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER), Cumhurbaşkanlığı, bilgi edinme aracılığıyla gönderebilmekte ve kendilerine e-posta yoluyla bilgi verilmektedir. Ayrıca, "Alo 170" hattından telefonla da sorularına yanıt verilmektedir.

Yetki devri çalışmaları çerçevesinde emeklilik işlemleri yerinde ve en hızlı şekilde yapılmaktadır.

Emekli aylıklarına konulacak hacizler için muvafakat şartı getirilmiş, aylıklara izinsiz haciz konulması uygulamasına son verilmiştir.

Değişik nedenlerle alınamayan emekli aylıklarının kuruma iadesi için öngörülen altı aylık süre on iki aya çıkarılmıştır.

Kurumun hatalı işlemi nedeniyle emekliye yersiz ödenen aylıklara ilişkin borcun yirmi dört ay içinde ödenmesi hâlinde faiz alınmaması sağlanmıştır.

Kamuya ait iş yerlerinde çalışmasına son veren emekliye yeniden aylık bağlanması için aranan yazılı talep şartı kaldırılarak mağduriyet giderilmiştir.

13/2/2014 tarihinde yürürlüğe giren Toplu Konut İdaresi Tarafından Şehit Ailelerine, Harp ve Vazife Malulleri ile Dul ve Yetimlerine Açılacak Faizsiz Konut Kredisi Hakkında Yönetmelik'le, faizsiz konut kredisinin kapsamı genişletilerek tüm vazife ve harp malulleri ile bunlardan kredi kullanmadan hayatını kaybedenlerin dul ve yetimlerine faizsiz konut kredisinden faydalanma imkânı getirilmiştir.

Şehit dul ve yetimlerine ödenen ek ödemenin kapsamı genişletilmiştir. 6495 sayılı Kanun'la "tütün ikramiyesi" olarak adlandırılan ek ödemeden tüm vazife malulleri yararlandırılacaktır.

Şehit dul ve yetimlerine ödenen eğitim öğretim yardımları artırılmış ve kapsamı genişletilmiştir. Özel eğitim kurumlarında eğitim gören çocuklar da eğitim öğretim yardımı yapılacak çocuklar kapsamına alınmıştır.

SSK, BAĞ-KUR veya Emekli Sandığından emekli olduktan sonra 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin (b) bendi kapsamında çalışmaya başlayan kişilerden sosyal güvenlik destek primi kesintisi kaldırılmıştır.

Yurt dışı borçlanması yaparak emekli olanlara Türkiye'de çalışmaları durumunda aylıkları kesilmeksizin çalışabilme imkânı tanınmıştır.

Yurt dışı borçlanma talep tarihinde Türk vatandaşlarının yanı sıra, sadece talep tarihinde Türk vatandaşı olmamasına rağmen izinle Türk vatandaşlığını kaybeden sigortalıların kendilerine yurt dışında Türk vatandaşı olarak geçen süreleri borçlanma hakkı verilmiştir.

Sosyal güvenlik sözleşmesinde özel hüküm bulunan 18 ülkedeki sigortalılık sürelerini borçlananların, bu ülkelerdeki ilk işe başlama tarihinin, Türkiye'de hiç çalışma yoksa ya da Türkiye'deki sigortalılığın başlangıç tarihinden önce ise aylığa hak kazanılıp kazanılmadığının tespitinde Türkiye'de ilk işe giriş tarihi olarak kabul edilmesi sağlanmıştır.

Sigortalılar, e-devlet şifresini kullanarak "www.turkiye.gov.tr" adresinden kurum uygulamalarına erişebilmekte ve aşağıdaki işlemleri kendileri yapabilmektedir:

Emeklilik müracaatlarını İnternet ortamında yapabilmektedir.

Sigortalılar hizmet bilgilerine ilişkin başlangıç ve prim gün sayılarını belirtmek suretiyle İnternet ortamında ne zaman emekli olabileceklerini öğrenmektedir.

Sigortalıların tahsis talebinde bulunmadan taraflarına bağlanacak aylığın miktarı hakkında bilgi sahibi olmaları amacıyla kurum web sayfasında aylık hesaplama programı yapılmıştır.

SGK'dan aylık alan emekli ve hak sahipleri, banka, PTT şubelerini değiştirme işlemlerini İnternet ortamında yapabilmektedir.

Kurum uygulamalarında ve e-hizmet uygulamalarında vatandaşlara kolaylık sağlayan yeni uygulamalar da getirilmiştir.

Yozgat Milletvekilimiz Sayın Ertuğrul Soysal'ın (6/16) esas numaralı sözlü soru önergesine cevap: Sosyal Güvenlik Kurumunca uygulanan ve hâlen yürürlükte olan 11 farklı sigorta primi teşviki hükmü yer almakta olup söz konusu sigorta primi teşviklerinden 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinin (1)'inci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi işveren hissesinden 5 puanlık prim indirimi 1/10/2008 tarihi itibarıyla; 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinin (1)'inci fıkrasının (i) bendinde öngörülen yurt dışına götürülen, gönderilen sigortalılar hakkında genel sağlık sigortası primlerinin işveren hissesinden 5 puanlık prim indirimi 1/6/2013 tarihi itibarıyla; 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinin (2)'nci fıkrasında öngörülen 10 ve üzerinde sigortalı çalıştıran işverenlere yönelik 5 puanlık prim indirimine ilave 6 puanlık sigorta primi teşviki 1/1/2013 tarihi itibarıyla; 5510 sayılı Kanun'un ek 2'nci maddesinde öngörülen Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar çerçevesinde işverenlere sağlanan sigorta prim teşviki 18/8/2009 tarihi itibarıyla; 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun 50'nci maddesinin (5)'inci fıkrasında öngörülen işsizlik ödeneği alan sigortalıları istihdam eden işverenlere yönelik sigorta primi teşviki 1/10/2009 tarihi itibarıyla; 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun geçici 10'uncu maddesinde öngörülen genç ve kadın istihdamı ile mesleki eğitimin özendirilmesine yönelik sigorta primi teşviki 1/3/2011 tarihi itibarıyla; 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun geçici 15'inci maddesinde öngörülen İşbaşı Eğitim Programı'nı tamamlayanları 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin (1)'inci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran işverenlere sağlanan sigorta primi teşviki 23/4/2015 tarihi itibarıyla; 4857 sayılı İş Kanunu'nun 30'uncu maddesinin (6)'ncı fıkrasında öngörülen engelli sigortalıların istihdamına ilişkin sigorta primi teşviki 1/7/2008 tarihi itibarıyla; 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun'un 3'üncü maddesinde öngörülen araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesine yönelik sigorta primi teşviki 1/4/2008 tarihi itibarıyla; 5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanunu'nun 5'inci maddesinde öngörülen kültür yatırım ve girişimlerinin desteklenmesine yönelik sigorta primi teşviki 1/8/2004 tarihi itibarıyla; 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu'nun ek 5'inci maddesinde öngörülen nakdî, düzenli sosyal yardımlardan yararlananların istihdamına yönelik sigorta primi teşviki 26/4/2016 tarihi itibarıyla uygulamaya konulmuştur.

Diğer taraftan, 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un 4'üncü maddesinde öngörülen yatırımların ve istihdamın teşvikine yönelik sigorta primi teşviki 6/2/2004 tarihi itibarıyla uygulamaya konulmuş, 31/12/2012 tarihi itibarıyla, 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun geçici 7'nci maddesinde öngörülen 18-29 yaş aralığında olan erkek ve 18 yaşından büyük kadın sigortalıların istihdamına yönelik sigorta primi teşviki 1/7/2008 tarihi itibarıyla uygulamaya konulmuş, 30/6/2015 tarihi itibarıyla 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun geçici 9'uncu maddesinde öngörülen sigorta primi teşviki 18/8/2009 tarihi itibarıyla uygulamaya konulmuş, 1/7/2011 tarihi itibarıyla uygulama süresi sona ermiş bulunmaktadır.

2004-2016 -temmuz- yılları arasında kamu tarafından sigorta primi teşvikine aktarılan kaynakların toplam tutarı 67 milyon 696 bin TL, sigorta prim teşvikleri kapsamında bildirilen toplam iş yeri sayısı 1 milyon 345 bin 3 ve sigorta prim teşvikleri kapsamında bildirilen toplam sigortalı sayısı 9 milyon 551 bin 883'tür.

Yine, Yozgat Milletvekilimiz Sayın Ertuğrul Soysal (6/17) esas numaralı sözlü soru önergesinde, genel sağlık sigortası kapsamındaki kişilere ilişkin bilgileri oransal olarak yıllara dağılımını istemektedir. Bu anlamda birkaç örneği vererek tabloyu kendisine takdim edeceğim: 2008 yılında GSS kapsamında 66 milyon 676 bin 304, değişim oranı yüzde 1,3. 2014 yılında 76 milyon 445 bin 720, değişim oranı yüzde 1,7.

Sağlık giderleriyle ilgili yine 2008 yılında 25 milyar 345 milyon 913 bin TL, 2011 yılında 36 milyar 500 milyon 373 bin TL sağlık gideri. 2015 yılını da söyleyeyim: 44 milyar 603 milyon 779 bin TL şeklinde. Tabloyu kendilerine de takdim edeceğim.

Yine, bu anlamda reçete sayısı ve sağlık hizmetlerine müracaat sayısı: Sağlık hizmetlerine müracaat sayısı 2008'de 216 milyon 977 bin, fatura tutarı 13 milyar 774 milyon 843 bin; 2011'de müracaat sayısı 317 milyon 362 bin; 2015 yılında müracaat sayısı 314 milyon 363 bin, fatura tutarı 24 milyar 103 milyon 851 bin. Sağlık hizmeti sunucularıyla ilgili.

Reçete sayısıyla ilgili bir bilgi vererek tabloyu kendisine takdim edeyim. 2008 yılında SGK'lı olarak 240.453, devlet memuru 19.667, yeşil kartlı 42.292, toplam 302 milyon 412 bin. SGK'lı 240 milyon... 2015 yılını verdiğimde 226 milyon 232 toplam reçete sayısı.

Yine, Yozgat Milletvekilimiz Sayın Ertuğrul Soysal'ın (6/18) esas numaralı sözlü soru önergesine... Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) tarafından düzenlenen aktif iş gücü programları yerel düzeyde iş gücü piyasası ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenmektedir. Bu kapsamda, mesleki eğitim kurslarından 2014 yılında 109.666, 2015 yılında 169.402, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 81.674 kişi; girişimcilik eğitim programlarından 2014 yılında 31.648, 2015'te 41.907, 2016 Ocak-Ağustos döneminde de 44.417 kişi; son dönemde üzerinde önemle durulan staj ve deneyim kazandırma amacıyla düzenlenen iş başı eğitim programından 2014 yılında 59.456, 2015 yılında 159.076 ve 2016 Ocak-Ağustos döneminde 213.484 kişi yararlanmıştır. İşini kaybedenlere işsiz kaldıkları dönemde gelir desteği sağlayarak işsizliğin sebep olduğu sosyal risklerin etkisini kısmen azaltmak adına pasif istihdam politikaları uygulanmakta ve bu kapsamda 2014 yılında 512.894 kişi, 2015 yılında 591.552 kişi, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 540.017 kişi işsizlik ödeneğine; 2014 yılında 66 kişi, 2015'te 115 kişi, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 258 kişi kısa çalışma ödeneğine; 2014 yılında 8.196 kişi, 2015 yılında 5.547 kişi, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 3.271 kişi ücret garanti fonu ödemesine; 2014 yılında 3.701 kişi, 2015'te 779 kişi, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 234 kişi iş kaybı tazminatına ve 2016 Şubat-Ağustos döneminde 567 kişi yarım çalışma ödeneğine hak kazanmıştır.

İstanbul Milletvekilimiz Sayın Hüseyin Bürge'nin (6/19) esas numaralı sözlü soru önergesi... BAĞ-KUR sigortalılarının 31/3/2002 tarihine kadar olan birikmiş prim ve gecikme...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Sayın Bakanım, yarısı bitti, hâlâ AKP Grubununkini cevaplandırıyorsunuz, onlar size ulaşamıyor mu? Biz ulaşamadığımız için soruyoruz. Yarım saat geçti, şimdi bizim sorulara vakit kalmayacak Sayın Bakanım.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Şimdi, şöyle: 9 AK PARTİ, 29 CHP, 2 MHP, 2 HDP...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Ama, 9'da yarım saat bitti Sayın Bakanım.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Şimdi, o yarım saatte onları toparlarım merak etme.

BAŞKAN - Soruların yüzde 70'i de Ömer Fethi Gürer'e aittir.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Ama, bizimkiler cevap alamıyor.

BAŞKAN - Bekleyin, sabredin.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Olabildiğince özetleyerek gideyim.

1479 sayılı Kanun'a eklenen geçici 19'uncu maddeyle 1479 ve 2926 sayılı kanunlara göre tescil edilmiş olup 30/6/2013 tarihleri itibarıyla prim ve gecikme zammı borcu bulunan sigortalıların borçları ve kanunun yayımlandığı tarihten itibaren otuz gün içinde kuruma başvurmaları hâlinde yönetim kurulunca yeniden yapılandırılmıştır.

Ben itirazı değerlendirmeye alayım, vakit kalırsa tekrar AK PARTİ Grubundan soru soran arkadaşlara döneyim.

CHP Trabzon Milletvekilimiz Sayın Haluk Pekşen'in (6/82) esas numaralı sözlü soru önergesine cevabımız: Bakanlığımıza elektronik ortamda intikal ettirilen bilgiler çerçevesinde Aralık 2015 tarihi itibarıyla hazırlanan kamu kurum ve kuruluşlarında engelli personel istihdamı ve engellilere tahsisli kadro kontenjanlarının karşılaştırmalı durum cetveline göre kamu kurum ve kuruluşlarında engelli çalıştırma yükümlülüğü kapsamında kabul edilen dolu memur kadro sayısı toplam 2.132.637'dir. Bu çerçevede engellilere tahsis edilmesi gereken kadro sayısı 64.191 olup, bu kadroların 43.151'i dolu, 21.040'ı boş bulunmaktadır. Ayrıca, 2016 yılı Ağustos ayında 6.113 kadro belirlenmiş ve bu kadroların 5.812'sine yerleştirme yapılmıştır. Bu nedenle yerleşen tüm adayların ataması yapıldığından engelli personel sayısı 48.963'e ulaşacaktır. 2016 yılı Temmuz sonu itibarıyla 50'den fazla işçi çalıştıran işverenlerin çalıştırmakla yükümlü olduğu engelli işçi sayısı kamu sektöründe 8.709, özel sektörde 107.116 olup işçi statüsünde engelli açık kontenjan sayısı kamuda 414, özelde ise 24.637 kişidir. Bununla birlikte zorunlu olmadığı hâlde kontenjan fazlası olarak kamu sektöründe 2.388, özel sektörde ise 6.444 engelli işçi istihdam edilmektedir. Engelli işçi açığı bulunan özel sektör işverenleri veya kamu kurum ve kuruluşlarından alınan engelli iş gücü talepleri Türkiye İş Kurumu İnternet sayfasında yayınlanmakta ve açık kontenjanların kapatılmasına çalışılmaktadır.

MHP İstanbul Milletvekilimiz Sayın İsmail Faruk Aksu'nun (6/98) esas numaralı sözlü soru önergesi... 1/1/2016-5/10/2016 tarihleri arasında kamu kurumlarına 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 59'uncu maddesi kapsamında istisnai memurluklara verilen atama izni sayısı 110, 2013 yılında 6495 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesine göre 103.728 sözleşmeli personel memur kadrolarına atanmıştır.

2/11/2011 tarihli ve 28103 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmış olan 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 357 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde kamu görevlilerinin mali haklarına ilişkin çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda, kurumlar arasında aynı unvanda görev yapan memurların farklı maaş almalarına yol açan düzenlemeler yürürlükten kaldırılmıştır.

2016 yılı Temmuz ayı itibarıyla kamuda en yüksek memur olan 4/1 derecede Başbakanlık Müsteşarının net maaşı 9.271 TL, en düşük maaş olan 15/1 veya 5/15 derecedeki hizmetlinin net maaşı ise 2.512 TL'dir.

CHP Niğde Milletvekilimiz Sayın Ömer Fethi Gürer'in (6/108) esas numaralı sözlü soru önergesi... Alt işveren işçilerinin kamuda istihdam edilmesine yönelik çalışmalar devam etmektedir. Bu çalışmalarda sorumlu kuruluş Maliye Bakanlığı olarak belirtilmekle birlikte eylemle ilgili diğer kurum ve kuruluşlar ise Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Enerji Bakanlığı, Kalkınma, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme, Hazine Müsteşarlığı, SGK, TÜİK, Türkiye Belediyeler Birliği, İşçi ve İşveren Sendikaları Konfederasyonları, ilgili meslek kuruluşları, ilgili STK'lardır.

Yine, CHP İstanbul Milletvekilimiz Ali Özcan'ın (6/141) esas numaralı sözlü soru önergesi... Çalışma hayatında iş sağlığı ve güvenliğinin geliştirilmesi ve tüm toplumda güvenlik kültürünün yaygınlaştırılması birden fazla faktöre bağlı bir konudur. Bu konuda yapılan çalışmalar ülkemizin iş sağlığı ve güvenliği alanındaki politikaları Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi tarafından belirlenmekte, politika belgesi ve eylem planında belirlenen hedeflere ulaşma yolunda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ve sosyal tarafların sorumluluklarındaki eylemlerin gerçekleşme durumları izlenmekte ve gerekli koordinasyon sağlanmaktadır. Ülkemizde iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile AB müktesebatıyla uyumlu hâle getirilmiş ve kanun sonrası kanunun uygulamasına yönelik ikincil mevzuat çalışmaları tamamlanmıştır. Mevzuat, gelişen ve değişen koşullar doğrultusunda ihtiyacı karşılayacak şekilde sürekli değiştirilmektedir. Sahada iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunumunu gerçekleştirecek iş sağlığı ve güvenliği profesyonelleri ve profesyonellerinin eğitimlerini gerçekleştiren eğitim kurumları ve iş yerinin iş sağlığı ve güvenliği hizmeti alabilecekleri ortak sağlık güvenlik birimleri genel müdürlüğümüz tarafından yetkilendirilmektedir.

CHP Niğde Milletvekilimiz Sayın Ömer Fethi Gürer'in (6/153) esas numaralı sözlü soru önergesine... Aşçı çırağı ve aşçı mesleğinde Niğde'de açılan kursların tanıtımı ve duyurusu İŞKUR ve iş meslek danışmanları ve iş birliği yapılan kurum olan halk eğitim merkezi tarafından yapılmaktadır. Söz konusu kurslar İŞKUR web sitesi üzerinden de görülebilmektedir. Yeterli başvuru olmaması durumunda basın yoluyla duyuru yapılmaktadır. Niğde ilinde bu zamana kadar aşçı mesleğinde açılan meslek edindirme kurslarına 105 aşçı, yamağı mesleğinde açılan meslek edindirme kurslarına ise 184 kişi katılmıştır. Kendi işini kurmak isteyen ve kurs bitirme belgesini alan kursiyerler, ilde düzenlenen girişimcilik eğitim programlarına yönlendirilmekte ve programı bitirmelerine müteakip iş kurmada KOSGEB tarafından sağlanan finansal desteklere başvurabilmektedirler. İşverenlerin istihdam edecekleri işçiler için 4447 sayılı Kanun'la getirilen işveren sigorta prim teşviki 2020 yılına kadar uzatılmıştır.

CHP Balıkesir Milletvekilimiz Ahmet Akın'ın (6/163) esas numaralı sözlü soru önergesi... Söz konusu önergede belirtilen hususlara ilişkin kurumca yürüttüğümüz bir çalışma yoktur.

CHP Niğde Milletvekilimiz, yine, Fethi Gürer'in (6/170) esas numaralı sözlü soru önergesi... 2016 Ocak itibarıyla Niğde ilinde kamu kurum ve kuruluşlarında alt işverene bağlı çalışan toplam sigortalı işçi sayısı 2.007'dir.

CHP, Niğde, yine Ömer Fethi Gürer, (6/171) esas numaralı sözlü soru önergesi... İŞKUR kayıtlarına göre, 07/06/2015 ve 01/11/2015 tarihleri arasında Niğde ilinde, kamu kurum ve kuruluşlarına 61 işçi alınmıştır.

Niğde'yi atlayayım mı biraz?

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - İŞKUR dâhil mi Sayın Bakanım?

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Efendim?

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - İŞKUR'un aldığı dâhil mi? Seçim öncesi aldıkları burada yok, 61'den fazla.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - İŞKUR kayıtlarına göre.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Orada kayıtta problem var.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Bunu tekrar şey yapalım sorunuza göre.

Niğde'yi atlayayım mı biraz, devam edeyim mi?

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Esnafımız filan var, söyleseniz.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Bunu yana koyalım.

CHP Antalya, Sayın Çetin Osman Budak, (6/183) esas numaralı sözlü soru önergesi... 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı bulunanların (BAĞ-KUR) sigorta prim tutarları 5510 sayılı Kanun'un hükümlerine istinaden hesaplanmakta ve kendilerinden tahsil edilmektedir. 31/12/2015 tarihli ve 29579 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 30/12/2015 tarihli ve 2015/1 sıra numaralı Asgari Ücret Tespit Komisyonunun kararına göre, 01/01/2016 ve 31/12/2016 tarihleri arasında prime esas günlük kazanç alt sınırı 54,90 TL tespit edilmiş olup buna göre ödenecek en düşük prim tutarı 568,22 TL'dir.

Bununla birlikte, 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 62'nci maddesi ile 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinin birinci fıkrasına eklenen bent gereğince, 4/b kapsamındaki sigortalılar, kuruma prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmaması şartıyla, 01/10/2016 tarihinden itibaren, aylık 568,22 TL yerine 485,87 TL ödeyebileceklerdir. 5 puanlık indirim sonucu 4/b kapsamında ödenecek prim tutarına 82,35 TL'lik indirim uygulanacaktır.

2016 yılı Eylül ayı itibarıyla BAĞ-KUR sigortalılarının prim borcu yaklaşık 10 milyar TL'dir.

HDP Diyarbakır Milletvekili Altan Tan'ın (6/195) esas numaralı sözlü soru önergesine... Sosyal Güvenlik Kurumunun 21/12/2015 tarihli 2015-466 sayılı kararıyla Şırnak, Kilis ve Hakkâri illerinin tamamı, Siirt ilinin Eruh ilçesi, Mardin ilinin Nusaybin, Derik ve Dargeçit ilçeleri, Diyarbakır ilinin Sur ve Silvan ilçelerinde ikamet eden sigortalıların ve işverenlerin 5510 sayılı Kanun gereğince yasal verilme süresinin son günü 1/12/2015 ile 30/11/2016 tarihleri arasına rastlayan bildirimleri 23/12/2016 tarihine kadar yapılması hâlinde yasal süresi içerisinde yapılmış sayılacaktır. Belirtilen yükümlülüklerin 23/12/2016 tarihine kadar yerine getirilmesi hâlinde, yasal verilme süresinin son gününde geçerli olan asgari ücret üzerinden idari para cezası uygulanacaktır.

5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalıların 6552 sayılı Kanun'a istinaden yapılandırılan borçlarına ilişkin 1/12/2015 ile 30/11/2016 tarihleri arasında ödemek durumunda oldukları taksitlerinin de 2/1/2017 tarihine kadar ödenmesi hâlinde taksit ödemelerinin yasal süresi içerisinde yapıldığının kabul edilerek 1/12/2015 ile 2/1/2017 tarihleri arasındaki geçen süre için vade farkı alınmaması ve bu durumun ihlal nedeni sayılmaması ve yapılandırmalarının bozulmaması, yapılandırılmış olan borçlar yönünden anılan döneme denk gelen taksitlerin yönetim kurulu kararıyla ödeme vadesinin 2/1/2017 tarihine kadar ötelenmiş yani yeni bir vade belirlenmiş olduğu dikkate alınarak, alınan tarih itibarıyla taksit ödemelerinin yapılanmamış olması hâlinde ödenmemiş taksitler bakımından ödenmemiş olan taksit sayısı kadar ihlal yapılmış olduğunun kabul edilmesi gerekmektedir.

Diğer taraftan, 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalıların 1/12/2015 tarihi itibarıyla ödeme vadesi geçmiş prim borçları ile 30/11/2016 tarihine kadar tahakkuk etmiş ve edecek prim borçları erteleme kapsamına alınacaktır. Erteleme kapsamına giren borçlara 1/12/2015 ile 2/1/2017 tarihleri arasında gecikme cezası ve gecikme zammı uygulanmayacaktır. Bahse konu borçların bu süreler içerisinde ödenmemesi hâlinde 3/1/2017 tarihinden itibaren ödemenin yapıldığı tarihe kadar gecikme cezası ve gecikme zammı uygulanacaktır.

CHP Niğde Milletvekilimiz Sayın Ömer Fethi Gürer'in...

MUSA ÇAM (İzmir) - Ömer Bey burada, sizi selamlıyor Sayın Bakanım.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Zaten yüzde 50 ona çalışacağız, yüzde 50 diğer arkadaşlara.

...(6/228) esas numaralı sözlü soru önergesinin cevabı: 2016 Ocak-Eylül döneminde teftişi yapılan iş yerlerinde 4857 sayılı İş Kanunu'nun "Çalıştırma yaşı ve çocukları çalıştırma yasağı" başlıklı 71'inci maddesi ile Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerini ihlal eden toplam 32 iş yerine idari para cezası uygulaması istenilmiştir. Bunun yanında, İş Teftişi Tüzüğü'nün 55'inci, 15'inci ve İş Teftiş Kurulu Yönetmeliği'nin 11'inci maddeleri gereği iş yerlerinde işçilerin yaşına ilişkin mevzuata aykırılıklar tespit edilmesi hâlinde ilgili mülki amire gönderilecek bir yazıyla işçilerin çalışmaktan alıkonulması istenebilmektedir.

Evet, yine Niğde'den devam ediyoruz.

Niğde Milletvekilimiz Sayın Ömer Fethi Gürer'in (6/229) esas numaralı sözlü soru önergesinin cevabı: 1/1/2012 ile 5/10/2016 tarihleri arasında işin yürütümü ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden "programlı" ve "program dışı" olmak üzere 123.844 teftiş gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen tüm teftişlerde 15.989 genç, 6.448 çocuk işçiye rastlanılmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu'nun "Çalıştırma yaşı ve çocukları çalıştırma yasağı" başlıklı 71'inci maddesi ile Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerini ihlal eden 208 iş yeri hakkında idari para cezası uygulanması istenmiştir.

Ömer Bey, biraz atlayayım mı?

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Benden başka yok ki zaten.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Var, var.

CHP Balıkesir Milletvekilimiz Sayın Ahmet Akın...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Bakanım...

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Tekrar size döneriz.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Sayın Bakanım, bir de kaçak çocuklar vardı ya, kaçak çocuk işçiler...

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Yine döneceğim ama olanları bir iki bitireyim.

Balıkesir Milletvekilimiz Sayın Ahmet Akın'ın (6/259) esas numaralı sözlü soru önergesinin cevabı: Balıkesir ilinde 2009 yılından 2016 sonuna kadar TYP katılımcı sayısı 17.146'dır. Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği'nin 68'inci maddesinde belirtildiği üzere, TYP'nin niteliğine ve özelliğine uygun katılımcıların belirlenmesi amacıyla katılımcı seçiminde noter kurası yöntemi veya liste yöntemi kullanılabilir ya da katılımcıların yüzde 80'i noter kurası yöntemiyle, yüzde 20'si ise liste yöntemiyle belirlenebilir. TYP'ler Yönetmeliği'nin 65'inci maddesinde belirtilen alanlarda olmak üzere tamamı yüklenici aracılığıyla uygulanmıştır.

HDP Ağrı Milletvekili Sayın Dirayet Taşdemir'in (6/269) esas numaralı sorusunun cevabı: Türkiye İş Kurumunun 2015'te yaptığı Ağrı İli İş Gücü Piyasa Araştırması sonucuna göre inşaat sektöründeki açık işlerin yüzde 5,3'ünde, toptan ve perakende ticaret sektöründeki açık işlerin ise yüzde 25'inde kadın iş gücü talep edilirken, açık işlerin yüzde 25'inde cinsiyet fark etmemektedir.

Ağrı Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğünce 2016 Ocak-Ağustos döneminde işe yerleştirilen toplam 1.108 kişinin 201'ini, 3.538 bireysel danışmanlığın 873'ünü kadınlar oluşturmakta olup, 873 kadınla 930 bireysel görüşme gerçekleştirilmiştir.

Ağrı Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğünce aktif iş gücü programları kapsamında 2015 yılında düzenlenen kurs ve programlardan yararlanan 1.359 kişinin 637'si kadınlardan oluşmaktadır.

Kadınların istihdam edilebilirliklerini ve istihdamını artırmak amacıyla Ağrı ilinin de dâhil olduğu çeşitli projeler uygulanmış olup, hâlihazırda Kadın İşletmelerine Finansman ve Danışmanlık Desteği Programı yürütülmektedir.

2015 yılında Ağrı ilinde kadınlara yönelik olarak hizmet vermek amacıyla toplumsal cinsiyet gündemli toplantılar yapılmıştır.

MHP Balıkesir Milletvekilimiz Sayın İsmail Ok'un (6/337) esas numaralı sorusunun cevabı: Bakanlığımızca yürütülen ulusal istihdam stratejisinde, eğitim-istihdam ilişkisinin güçlendirilmesi, iş gücü piyasasında güvence ve esnekliğin sağlanması, özel politika gerektiren grupların istihdamının artırılması ve istihdam sosyal koruma ilişkisinin güçlendirilmesi olmak üzere dört temel politika ekseni; ayrıca büyüme potansiyeli veya büyümenin istihdam esnekliği yüksek olan veya gelecekte yüksek olacağı öngörülen turizm, inşaat, finans, bilişim ve sağlık sektörleri ile istihdam kapasitesi yüksek emek yoğun tarım, tekstil ve hazır giyime yönelik sektörel istihdam stratejileri yer almaktadır.

İstihdamın artırılması ve kayıt dışı istihdamın kayıt altına alınabilmesini sağlamak amacıyla 5510, 5746, 4447, 4857, 5225 ve 6331 sayılı kanunlar ile sigorta primi teşvik ve desteklerine ilişkin yasal düzenlemeler yapılmıştır. Sosyal Güvenlik Kurumunca uygulanan ve hâlen yürürlükte olan 10 farklı sigorta primi teşviki bulunmaktadır. Ayrıca, 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinde, 6663 sayılı Gelir Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 28'inci maddesiyle yapılan değişiklikle ilave 6 puanlık indirim uygulamasında aranan ilgili ayda 10 ve üzerinde sigortalı çalıştırma şartı 2016 Mart ve sonraki aylara ilişkin bildirimler de kaldırılmıştır.

Mesleki eğitim kursları, işbaşı eğitim programları, girişimcilik eğitim programlarından oluşan aktif iş gücü hizmetleri kapsamında 2016 yılı Ocak-Ağustos döneminde 133.717 kurs ve program düzenlenmiş, toplam 349.575 kişi kurslara katılmıştır. Türkiye'nin kamu istihdam kurumu olarak İŞKUR, iş gücü piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda aktif ve pasif iş gücü programları, yürüttüğü ulusal ve uluslararası projelerle kadınların ve gençlerin istihdam edilebilirliğini artıracak ve girişimcilik konusunda onları her alanda destekleyecek olan sektörel yatırım alanlarında genç istihdamının desteklenmesi operasyonu, Kadın İşletmelerine Finansman ve Danışmanlık Desteği Programı, OECD LEED Türkiye'de Yerelde İş Oluşturma Kapasitesinin Araştırılması Projesi, ILO SIDA Kadınlar İçin Daha Çok ve Daha İyi İşler: Türkiye'de İnsana Yakışır İş İçin Kadınların Güçlendirilmesi Projesi, Yüksek Genç İstihdamı İçin Sosyal Duygusal Becerilerin Geliştirilmesi Projesi ve İş ve Meslek Danışmanlığı Hizmetlerinin Geliştirilmesi projeleri yürütülmektedir.

2011 yılında 6111 sayılı Kanun'la getirilen, kadınlar, gençler ve mesleki yeterlilik belgesi sahipleri için istihdam teşvikine göre 31/12/2020 tarihine kadar özel sektör işverenlerince işe alınan kişilerin işverenin son altı ayda çalıştırdığı ortalama işçi sayısına ilave olarak işe alınmaları kaydıyla bu kişilerin özelliklerine göre altı aydan elli dört aya kadar değişen sürelerle sigorta primlerinin işveren hissesine ait kısmının İşsizlik Sigortası Fonu'ndan karşılanması olarak düzenlenmiştir. Ayrıca, kurumca engelli ve eski hükümlü çalıştırmayan işverenlerden tahsil edilen idari para cezaları fonu kaynaklarıyla kendi işini kurmak isteyen ve projeleri kabul edilen engellilere 36 bin TL'ye kadar hibe desteği sağlanmaktadır. 6645 sayılı Kanun ile 4447 sayılı Kanun'un geçici 15'inci maddesi kapsamında 31/12/2016 tarihine kadar başlayan işbaşı eğitim programlarını tamamlayan 18 yaşından büyük 29 yaşından küçük kişilerin program sonrasında üç ay içinde işe alınması durumunda işe alan işverenler imalat sanayi sektöründe faaliyet gösteriyorsa kırk iki ay, diğer sektörlerde faaliyet gösteriyorsa otuz ay süreyle SGK işveren primi İşsizlik Sigortası Fonu'ndan karşılanmaktadır.

Evet, bundan sonra hep Ömer Bey'le devam edeceğiz. Onun için, tekrarlamayalım isterseniz Ömer Bey.

(6/413) esas numaralı sözlü soru önergesi CHP Niğde Milletvekilimiz Ömer Fethi Gürer'in.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 5'inci maddesinin (g) bendiyle ülkemizle sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki iş yerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri hakkında kısa vadeli sigorta kolları ile genel sağlık sigortası hükümleri, sigortalıların uzun vadeli sigorta kollarına tabi olmayı istemeleri hâlinde ise isteğe bağlı sigorta hükümleri uygulanmaktadır.

Yurt dışındaki iş yerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerin işverenleri tarafından sadece yüzde 12,5'u GSS primi ve yüzde 2 oranında kısa vadeli sigorta kolları pirimi ödenmekte olup, bu kapsamda isteğe bağlı sigorta hükümlerinden yararlanmak isteyen yüzde 20 oranındaki uzun vadeli sigorta kolları primini isteyenlerden ayrıca GSS primi alınmamaktadır.

Diğer yandan, bu kapsamda yurt dışındaki iş yerlerinde çalışan sigortalıların, bu sürede ödedikleri isteğe bağlı sigorta primleri 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin 1'inci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalılık şeklinde değerlendirilmektedir.

(6/442) esas numaralı sorunun cevabı: Türkiye dışında ikamet eden yabancıların son üç yıldaki başvurularının ağırlıklı olarak lise, yüksekokul ve üniversite mezunu olduğu görülmüştür. 2013'te 6.019'u erkek, 9.192'si kadın olmak üzere toplam 15.211; 2014'te 6.648'i erkek, 12.755'i kadın olmak üzere toplam 19.403; 2015'teyse 11.805'i erkek, 19.003'ü kadın olmak üzere toplam 30.808 yabancıya izin verilmiştir. Son üç yılda ağırlıklı olarak konaklama ve yiyecek hizmetleri faaliyetleri hane halklarının işverenler olarak faaliyetleri imalat ve inşaat sınıflarında olmak üzere 2013'te 17.426'sı erkek, 28.402'si kadın olmak üzere toplam 45.828; 2014'te 20.999'u erkek, 31.307'si kadın olmak üzere toplam 52.306; 2015'teyse 26.908'i erkek, 37.632'si kadın olmak üzere toplam 64.080 yabancıya izin verilmiştir.

(6/444) esas numaralı sorunun cevabı: Niğde ilinde işsiz ya da daha iyi şartlarda iş arayanlardan 2013'te 8.431, 2014'te 9.211, 2015'te 12.330, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 8.252 kişi Türkiye İş Kurumuna başvurmuştur. Kamuda işe yerleştirme sayısı 2013'te 119, 2014'te 121, 2015'te 80, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 13 kişidir. Özel sektörde işe yerleştirme sayısı 2013'te 2.732, 2014'te 3.345, 2015'te 3.717, 2016 Ocak-Ağustos döneminde 2.331 kişidir.

Niğde ilinde anılan yıllarda düzenlenen 590 kurs ve programa 1.677 erkek, 1.294 kadın olmak üzere toplam 2.971 kişi katılmış; bu kurslar için toplam 6 milyon 446 bin 248 TL harcama yapılmıştır.

Niğde ilinde 2013-2016 döneminde istihdam garantili mesleki eğitim kurslarından mezun olanların ortalama yüzde 79'u istihdam edilirken iş tecrübesi kazandırma programı olarak uygulanan işbaşı eğitim programını başarıyla bitirenlerin ortalama yüzde 75'i istihdam edilmektedir.

İşsizlik ödeneği için 2013'te 1.529, 2014'te 2.526, 2015'de 3.101, 2016 Ağustos ayı itibarıyla 4.033 kişi başvuruda bulunmuş; 2013'de 1.072, 2014'te 1.247, 2015'de 1.509, 2016 Ağustos ayı itibarıyla 1.823 kişi işsizlik ödeneğine hak kazanmıştır.

(6/445) esas numaralı sorunun cevabına geçiyorum Ömer Bey.

4817 sayılı Kanun'un "Türkiye'nin taraf olduğu ikili veya çok taraflı sözleşmelerle sağlanan haklar saklı kalmak kaydıyla ve karşılıklılık ilkesi çerçevesinde çalışma izinleri, iş piyasasındaki durum ve çalışma hayatındaki gelişmeler, istihdama ilişkin sektörel ve ekonomik konjonktür koşullarının gerekli kıldığı hâllerde belirli bir süre için tarım, sanayi veya hizmet sektörleri, belirli bir meslek, iş kolu veya mülki ve coğrafi alan itibariyle sınırlandırılabilir." hükmü gereğince son beş yılda çalışma izinlerinde herhangi bir sınırlandırma getirilmemiştir.

(6/463) esas numaralı sorunun cevabı: 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 62'nci maddesi ile 5510 sayılı Kanun'un 81'inci maddesinin (1)'inci fıkrasına eklenen bent gereğince 4/B kapsamındaki sigortalılar, kuruma prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmaması şartıyla 01/10/2016 tarihinden itibaren aylık 568,22 TL yerine 485,87 TL ödeyebileceklerdir. 5 puanlık indirim sonucu 4/B kapsamında ödenecek prim tutarına 82,35 TL indirim uygulanacaktır.

(6/490) esas numaralı sorunun cevabı: Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 Yıllarını kapsayan 3'üncü Dönem Toplu Sözleşme'nin Genel Hükümler kısmının...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Bakanım, siz de yoruldunuz, saatimiz de doldu.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - Soruyu bitireyim.

BAŞKAN - Bu sorunun cevabını bitirelim.

Buyurun.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Devamla) - ..."Bazı işçilerin kamu görevlisi ve geçici personelin sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesi" başlıklı 36'ncı maddesinde; "(1) Kamu kurum ve kuruluşlarının fabrika, şantiye, atölye, çiftlik ve arazi gibi işçi istihdamının zorunlu olduğu yerlerde istihdam edilen işçiler hariç olmak üzere ilgili yer ve birimlerinde memur veya sözleşmeli personel eliyle yürütülmesi gereken işlerde sürekli işçi kadrolarında çalışmakta olanların, KİT'lerde sözleşmeli personel pozisyonlarına, diğer idarelerde ise memur kadrolarına geçirilebilmeleri konusunda çalışma yapılacaktır.

(2) 657 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında tam zamanlı çalışan geçici personelin sözleşmeli personel pozisyonlarına geçirilebilmeleri konusunda çalışma yapılacaktır." hükümlerine yer verilmiştir. Bu hükümler çerçevesinde Bakanlığımızca çalışmalar sürdürülmektedir.

Değerli arkadaşlar, sabırla dinlediğiniz için Başkanımıza da sizlere de teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)