GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:21
Tarih:16.11.2016

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 6'ncı maddede verdiğimiz önerge üzerinde söz aldım. Şahsım ve Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Bu tasarının 6'ncı maddesi 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 62'nci maddesinde bir değişiklik getiriyor değerli arkadaşlar. Yapılan değişiklikle bütçe kanununda belirlenen stratejik öneme sahip yatırımlar veya projelerin ihale edilebilmesi için ilk yıl için gerekli olan yüzde 10 bütçe ödenek şartı kaldırılmaktadır. 6'ncı maddeyle yapılan düzenlemede, ödeneği olmayan bir yatırıma başlanılamayacak olması kuralı ortadan kaldırılıyor ve bu değişiklikle aynı zamanda bütçe hakkı da ihlal edilmektedir.

Yine, Anayasa'nın -ki bu düzenleme Anayasa'ya aykırılık teşkil etmekte ve bizim önergemiz de bu Anayasa'ya aykırılığa dikkat çekmektedir- 161'inci maddesine aykırıdır. Bütçe kanuna bütçeyle ilgili hükümler dışında hükümler konulmasına imkân vermektedir. Bu düzenlemelerle hem bütçe ilkeleri göz ardı edilmekte hem de bütçe disiplini bozulmaktadır.

Yine, geçmişte önemli reform düzenlemeleri olarak çıkarılan Kamu Malî Yönetimi ve Kamu İhale kanunlarında oluşturulan sistemde de çok önemli delikler açılmaktadır.

Bu tasarının gerekçesinde, bu düzenlemenin Anayasa Mahkemesinin 2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nun 9'uncu maddesindeki iptal gerekçeleri doğrultusunda yapıldığı belirtilmektedir ki bunu doğru kabul etmek mümkün değildir çünkü Anayasa Mahkemesinin kararında 4734 Sayılı Kanun'un 62'nci maddesi değil, 2015 Yılı Bütçe Kanunu'nun 6'ncı ve 9'uncu maddelerinin bazı hükümleri iptal edilmektedir.

Değerli arkadaşlar, tüyü bitmedik yetimin hakkının çarçur edilmemesi, yolsuzluk yapılmaması, kamu kaynaklarının birilerine peşkeş çekilmemesi için 57'nci Hükûmet döneminde, 2002 tarihinde 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu çıkarıldı. Bu, Kamu İhale Kanunu'nun amacı, kamu hukukuna tabi olan veya kamunun denetimi altında bulunan yahut kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirleyen ve belli, sağlam bir sistematiği olan bir kanundu ancak on dört yıllık Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarında en çok değiştirilen, en çok oynanan, en çok bozulan kanun bu Kamu İhale Kanunu olmuştur. Bu Kamu İhale Kanunu'nda en çok değiştirilen madde de istisnaları düzenleyen 3'üncü maddedir. AKP Hükûmeti Kamu İhale Kanunu'nu kaç defa değiştirmiştir, tam sayısını bilen yok ama bizim tespitlerimize göre 180'i bulmuştur. Bir tasarı getirilsin de içinde Kamu İhale Kanunu'yla ilgili bir değişiklik olmasın, mümkün değil. Biz de şaşırırdık bu tasarıda da yine Kamu İhale Kanunu'nda bir değişiklik olmasaydı. O kadar mutat hâle gelmiş ki her tasarıda, bilhassa bütün torba tasarılarda ve kanunlarda ilgili ilgisiz mutlaka oynanmıştır ve yine 70'in üzerinde konuda kamu ihale muafiyete getirilir. Sistematiği bozulan bu kanun kamu kaynaklarının çarçur edilip israf edilmesine, peşkeş çekilmesine ve yolsuzluklara yol açan bir düzenlemedir ve maalesef...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ERKAN AKÇAY (Devamla) - ... yamasından aslı belli olmayan bir elbiseye dönmüştür. Bunun yeniden kapsamlı, sistematiği oturmuş bir kanun hâline getirilmesi gerekir.

Bu düşüncelerle hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)