GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Ülkemizde yaşanan ulaşım sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:2
Birleşim:45
Tarih:22.12.2016

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle, dün El Bab'da şehit olan askerlerimize Allah'tan rahmet diliyorum, acılı ailelerine ve ulusumuza da başsağlığı diliyorum.

Hepinizin bildiği gibi iki gün önce Rusya'da bir protokol imzalandı. Bu protokolde İran'ın, Türkiye'nin ve Rusya'nın imzası var; Suriye'nin devlet bütünlüğünü ve rejimi tanıdığını ifade eden bir protokol. Yani kısacası Esed tekrar Esad oldu, Tayyip Erdoğan tekrar Esad'ın kardeşi oldu. Artık Suriye'deki politikamızı tekrar gözden geçirilir ve buna göre de askerlerimizin şehit olmasının önüne geçeriz diyorum.

Değerli milletvekilleri, aslında bugün çok önemli bir konu bu bizim için; İstanbul'u, Sakarya'yı ve Kocaeli'ni ilgilendiren bir konu. Evet, trenler yapıyorsunuz, adını "hızlı tren" koyuyorsunuz ama onların getirdiği sıkıntılardan da bir türlü o güzergâhlarda yaşayan vatandaşlar kurtulamıyor. Bu güzergâhta, özellikle Gebze-İstanbul arasında banliyö, Adapazarı merkezle, yine, Haydarpaşa arasında da bölgesel trenlerimiz vardı; tabii, Anadolu'nun çeşitli kentlerine giden trenler de vardı; bunların hepsi kalktı.

Biliyorsunuz, tam yüz on yedi yıllık Haydarpaşa-Adapazarı hattı şu anda körelmiş durumda. Günde 30 bin insanın seyahat ettiği, öğrencinin, memurun seyahat ettiği, işçinin seyahat ettiği bu hat da şu anda günde 30 binden ayda 19 bine düşmüş durumda. Niye düştü? Hızlı tren nedeniyle 2012 yılında tren seferleri kaldırıldı, 2015 yılında hızlı trenle birlikte bölgesel trenin, banliyö treninin tekrar faaliyete geçeceği ifade edilmiş olmasına rağmen, maalesef, bölgesel trenler ve banliyö trenleri bir daha faaliyete geçmedi. 2015'in başında yine bizim zorumuzla günde 24 sefer geliş-gidiş yaparken bölgesel trenler 4'er geliş-gidişe düşürülerek sözüm ona "Bölgesel treni koyduk." diye ifade edebilmek için, bunu söyleyebilmek için bunları çalıştırmaya başladılar, maalesef, dediğim gibi ayda 19 bin yolcuyla çalışıyor bugün. O yöre için çok önemliydi bu bölgesel trenler. Yaklaşık 20 tane istasyon vardı beldelerde ve ilçelerde. Bunların tümü kalktı ve hayat zorlaştı. Trenler veya ulaşım, yollar, tüneller niçin yapılır arkadaşlar? Zamandan kazanmak için yapılır, maliyetleri düşürmek için yapılır, ekonomiye can katmak için yapılır ama bu hızlı trenle bu üç bölgenin ekonomisinde, zamanında, maliyetlerinde maalesef tasarruf ettirmiyorsunuz; insanları otobüslere mahkûm ettiniz, günlük 30 bin yolcu kapasitesini.

Şimdi, Adapazarı halkı imza topluyor, 40 bine yakın imza toplandı çünkü bu bölgesel trenler Adapazarı merkeze de girmiyor, Arifiye'ye kadar gidiyor. Eskiden, bundan önceki yıllarda Adapazarı merkezden Haydarpaşa'ya bir vasıtayla yani bir trenle gidebilen insanlar şimdi Adapazarı'ndan Arifiye'ye Adaray'la gidiyorlar, Arifiye'den Pendik'e kadar gidiyorlar, Pendik'ten otobüsle metroya, metroyla da Haydarpaşa'ya veya Söğütlüçeşme'ye ulaşmaya, Kadıköy'e ulaşmaya çalışıyorlar. Birden fazla, 5'e yakın, 4'e yakın vasıta kullanıyorlar.

Şimdi, Adapazarı'nın bu haklı talebi, halkın haklı talebi Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından engelleniyor arkadaşlar. Buradan Sakarya milletvekillerine sesleniyorum, İstanbul'un Anadolu yakasında, seçim bölgesi orada olan milletvekillerine sesleniyorum, iktidar partisi milletvekillerine sesleniyorum, iktidar partisinin Kocaeli milletvekillerine sesleniyorum: Halkın doğru talebi olan bu bölgesel trenlerin bir an önce, banliyö trenlerinin bir an önce başlatılması gerekiyor. Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanı buna karşı çıkıyor, evet, iktidar partili bir Belediye Başkanı buna karşı çıkıyor. TCDD yani Devlet Demiryolları "Orada üç dört tane hemzemin geçit var, bunları yapabilirim." diyor. "Arifiye-Adapazarı hattında bir tek hat var, o hattı duble hat hâline çıkartabilirim." diyor. Bütün bunları yapabilirim diyor ama Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanı buna karşı çıkıyor, tam yüz on yedi yıllık bir hikâyeden vazgeçiyor Adapazarı'nda. Bunun bir an önce düzeltilmesi gerekiyor, destek verilmesi gerekiyor.

Arkadaşlar, gerçekten ben o trenlerde büyüyen bir arkadaşınız olarak... Kara trenden elektrikli trene geçtik, o trenlerde okula gittik, iş yaşamımızı sürdürürken o trenleri kullandık. Gerçekten, Kocaeli'den birçok insan, Kocaeli'nin birçok beldesinden insan Adapazarı'na pazara giderdi, kızlarının gelinlik alışverişini oradan yaparlardı. Gerçekten, Adapazarı'nın ekonomisini de çökerttiler yani bu mantıkla.

Sizden ricam, buna el atmanız -özellikle iktidar partisi milletvekilleri- Büyükşehir Belediye Başkanını ikna etmeniz. Devlet Demiryolları bu işe hazır. Bak, açık ve net söylüyorum, Devlet Demiryolları "Bütün altyapıyı ben hazırlayacağım, yeter ki izin verilsin." diyor. Gerçekten, o bölge için büyük problem, bunun bir an önce giderilmesi gerekiyor.

Hepinize sevgiler, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Akar.