GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İzmir Milletvekili Özcan Purçu'nun Türkiye'nin genel sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması dolayısıyla
Yasama Yılı:2
Birleşim:62
Tarih:19.01.2017

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Sayın Başkan, biraz önce konuşan sayın hatibimiz "Müfredatta değişiklik yapıldı, Atatürk'ten uzaklaşıldı." şeklinde bir açıklamada bulundu.

BAŞKAN - Evet.

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Evet. Tutanaklara bakın.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - 59/1'e göre buna cevap vermek için söz almış bulunmaktayım. Yüce Heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

OSMAN AŞKIN BAK (İstanbul) - O kadar. Özcan Bey ne demiş...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Sayın Başkanım, ne Atatürkçülükten uzaklaşma gibi bir çalışmamız var ne de böyle bir değerlendirmeyi hak edecek bir çalışmamız var. Eğer müsaade verirseniz, bu iddiaların veya bu görüşlerin dayanağının olmadığını da yüce heyetinize açıklamak isterim.

Müfredat değişikliği yapılıyor, niçin yapılıyor? Müfredat da yaşayan bir olgu gibidir. Öğretim programları, bireysel, toplumsal, ekonomik ve bilimsel alanlarda yaşanmakta olan değişim ve gelişime bağlı olarak belirli aralıklarla güncellenir. Bazıları bunun beş yılda bir yapıldığını söyler. Bizim bir önceki müfredat değişmesi 2007 yılında oldu, on yıla geldi.

Canlılar için de değişim, canlılığın devamı için esas unsurdur. Organizma canlılığını, değişime, yenilenmeye borçludur, aynen, tomurcuk vermeyen ağacın odun olması gibi.

Biliyorsunuz burada Kızılaya bir kan kampanyası başlatılmıştı, pek çok vekilimiz kan verdi. Kan, plazma, akyuvar, alyuvar ve trombositlerden oluşur. Kanın hayat verme özelliği, sürekli değişim içinde olmasından kaynaklanır. Kanın plazma kısmı kırk sekiz saatte bir kendini yeniler. Kanın kırmızı hücreleri olan alyuvarlar ortalama yüz yirmi günde kendisini yeniler. Kan pulcukları olarak bilinen trombositler ise ortalama yedi-on günde kendisini yeniler. Kanın beyaz hücreleri olan akyuvarlar ise on ila yirmi bir günde kendisini yeniler. Fizyolojik sınırlarda hücre yenilenmeleri gerçekleşmediğinde ise ortaya çıkan tabloya "kanser" denmektedir. Değişmeyen tek şey, herkes bilir ki sayın vekiller, değişimin kendisidir.

Bireyin var olan deneyimlerini dikkate alan, yaşama etkin katılımını, doğru karar vermesini, sorun çözmesini destekleyici ve geliştirici bir bakış doğrultusunda öğrenci merkezli bir yaklaşımı öne çıkarmaya çalışıyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Değişim geriye değil, ileriye olacak Sayın Bakan, çağdaş değişim yapacaksınız.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, dinleyelim lütfen.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Dolayısıyla, bu müfredatta Atatürk'ün üstün askerlik yetenekleri ve devlet adamlığı ve inkılapçı niteliklerini öğrenerek öğrencilerimizin onun kişilik özelliklerini örnek almasını istiyoruz. Atatürk'ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk inkılabının anlamını ve önemini kavramasını istiyoruz. Türk inkılabının büyük güçlüklere rağmen gerçekleştirildiğini kavramasını istiyoruz. Atatürk ilke ve inkılaplarının Türkiye Cumhuriyeti'nin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınmasındaki yerini kavramasını, laik, demokratik, ulusal ve çağdaş değerleri yaşatmaya istekli olmasını istiyoruz. Atatürk'ün dünya görüşünü ve düşüncelerini benimseyerek Atatürkçü düşünce sisteminin bir savunucusu olmasını istiyoruz.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Madem istiyorsunuz niye müfredattan çıkarıyorsunuz?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Günümüzün sorunlarına Atatürkçü bir yaklaşımla çözümler üretmesini sağlayacak ve kendisini hazırlayacak bilgi, beceri, değer ve tutumlar kazanmasını istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Niye yok ediyorsunuz o zaman? Neden yok ediyorsunuz? Doğruları söyleyin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Atatürk ilke ve inkılaplarını benimsetmek istiyoruz.

Sayın vekillerim, biz bir taslak sunuyoruz, demokratik şeyde ortak aklı bulmaya çalışıyoruz.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Böyle taslak olur mu? Atatürk'ün olmadığı bir taslak olur mu? Böyle taslak mı olur?

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - İstiyoruz ki bu müfredatla ilgili taslak, her kimin ne bilgisi varsa... Daha bunu kitap hâline çevirmedik, öğrencilerimizin önüne bunu kitap olarak derslerde vermedik.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Gelsin, öyle konuşalım.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Taslakta, ne bilginiz varsa, ne eksik görüyorsanız lütfen bize bildirin, biz bunları tamamlayalım diyoruz.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Bilim eksik, bilim.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Değişimi çağdaş yapın, geriye doğru gitmeyin, ileriye doğru gidin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Atatürk'ün "Türkiye Cumhuriyeti'nin temeli kültürdür." sözünün gereği olarak Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi sadece siyasi, askerî ve diplomatik olaylarla sınırlandırılmamalı; bunların yanı sıra, derste sosyal ve kültürel konulara da özellikle vurgu yapılmasını istiyoruz. Atatürk'ün kişilik özellikleri, vatan ve millet sevgisi, idealist oluşu... (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Bravo, bu işte ya! Bunu öğretmediler bize.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) -...mantıklı ve gerçekçi oluşu, sabır ve disiplin anlayışı, ileri görüşlülüğü, açık sözlülüğü, çok yönlülüğü, öğreticilik yönü, sanatseverliği, yöneticiliği, yenilikçi düşüncesi, önder oluşu, kararlı ve mücadeleci oluşu, planlı çalışması, inkılapçılığı, birleştirici ve bütünleştirici oluşu, insan sevgisi ünitelerinde, uygun yerde işlenilmesini istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - İnşallah siz de öğrenirsiniz bunları Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Atatürk ilke ve inkılaplarının öğrenilmesinde ezberci anlayıştan ziyade, ilke ve inkılaplarıyla birbiriyle ilişkilendirilmesini ve örnekle de zenginleşmesini istiyoruz. Öğretmen ve öğrencilerin çağdaş, demokratik, laik, sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri konusunda onlara rol model, yol gösterici olmalarını istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - İnşallah siz de öğrenirsiniz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Nutuk'u, arşiv belgelerini ve somut tarihî miras ögelerini kullanmasını istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Sadece sıkıştığınızda resmini asıyorsunuz.

HALİL ETYEMEZ (Konya) - Ya, niye rahatsız oluyorsunuz?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Ve derslerde ünite başlıkları olarak "Bir kahraman doğuyor", "Bağımsızlık yolunda atılan adımlar", "Millî bir destan", "Ya istiklal ya ölüm", "Atatürkçülük ve çağdaşlaşan Türkiye", "Demokratikleşme çabaları", "Atatürk dönemi Türk dış politikası", "Atatürk'ün ölümü ve sonrası", "Mustafa Kemal'in cephelerdeki görevleri ve başarıları", "Kişilik özellikleri ve ilişkileri"ni işlemek istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Keşke örnek alsaydınız.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Mustafa Kemal Atatürk "En büyük eserim cumhuriyet." diyor. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Eğer siz cumhuriyeti güçlendirmişseniz Atatürk'ün yolundasınız. Eğer cumhuriyeti zayıflatıyorsanız Atatürk'ün yolundan uzaklaşmışsınız demektir.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Siz yok ediyorsunuz, cumhuriyeti yok etmeye çalışıyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Kuvayımilliye'nin oluşumunu, millî cemiyetlerin ve millî varlığa düşman cemiyetleri analiz eder, Mustafa Kemal'in Samsun'a çıkışı, Havza Genelgesi, Amasya Genelgesi, Erzurum ve Sivas kongreleri ve Amasya görüşmelerine yer verilir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Atatürk diktatörlük mü istiyordu bu ülkede?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Biz öyle bir şey söylemedik.

Yine, ulusal egemenlik, tam bağımsızlık ilkeleri ve vatanın bütünlüğü esasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı ve Misakımillî'nin kabulü arasında köprü kurulmasını istiyoruz. Batı cephesinde Kuvayımilliye birliklerinin faaliyetlerinin ve düzenli ordu kurulma sürecinin analiz edilmesini istiyoruz. Birinci ve İkinci Dünya Savaşları ile Kütahya ve Eskişehir Savaşlarının işlenmesini istiyoruz. "Hem Birinci İnönü Savaşı'nı hem İkinci İnönü Savaşı'nı işle." diyeceksiniz öğrencilerinize hem de bir kardeşim kalkıp "İnönü müfredattan çıkarılıyor." diyecek. Doğru değildir.

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Doğru değil.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Başkanım; cumhuriyetçilik, milliyetçilik, halkçılık, devletçilik, laiklik ve inkılapçılık ilkeleri kavramsal düzeyde ele alınır.

Yine, saltanatın kaldırılması, Ankara'nın başkent oluşu, cumhuriyetin ilan edilmesi, halifeliğin kaldırılması, Şeriye ve Evkaf Vekâletinin kaldırılması, Erkan-ı Harbiye Vekâletinin kaldırılması, 1924 Anayasası'nın kabulü konularına neden ve sonuçlarıyla yer verilir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Hepsini geri getiriyorsunuz, geri getirmeye çalışıyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Hukuki düzenlemelerin neler olduğu, Türk Medeni Kanunu'nun aile yapısında ve kadının toplumdaki yerinde meydana getirdiği değişimler vurgulanır.

Hukuk alanındaki gelişmeler Atatürk ilişkileriyle ilişkilendirilir. Tevhid-i Tedrisat Kanunu, harf inkılabı, millet mektepleri, Türk Dil Kurumu ve Türk Tarih Kurumu ele alınır.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Önce insanları kutuplaştırmayın, insanları sevin.

HÜSEYİN BÜRGE (İstanbul) - Sen kutbun ta kendisisin ya, bırak Allah aşkına be!

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - 1933 üniversite reformundan hareketle, Atatürk'ün bilimsel gelişmeye ve kalkınmaya verdiği önem vurgulanır. Atatürk'ün güzel sanatlara ve spora verdiği önem açıklanırken müzik, heykel, anıt, resim sanatlarıyla ilgili uygulamaları da örnek verilir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Operaları kapatıyorsunuz...

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Tiyatro kalmadı, tiyatro.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılaplar ve gelişmeler Atatürk ilkeleriyle ilişkilendirilir. Atatürkçü düşünce sisteminden yola çıkarak Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasların açıklanmasını istiyoruz. Türk milletini çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkarma, millî birlik ve beraberliğin ülke bütünlüğü çerçevesinde işlenmesini istiyoruz. Atatürk ilke ve inkılaplarına sahip çıkma ve sürekliliğini sağlama konusunda sorumluluk almasını istiyoruz. Atatürk dönemindeki demokratikleşme çabalarının ele alınmasını istiyoruz. Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırkası işlenerek Atatürk'ün demokratikleşme çabalarına örnek verilmesini istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Keşke.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Atatürk'ün Gençliğe Hitabe'sinden hareketle, cumhuriyetin korunması ve sürekliliğinin sağlanmasında gençliğe verilen görev ve sorumlulukların vurgulanmasını istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Lozan Barış Anlaşması'nın Türk dış politikasının gelişimine yaptığı katkıların anlatılmasını istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Söylediklerinizin tamamen tersini yapıyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yine, Atatürk dönemi Türk dış politikasında yaşanan gelişmelerin analiz edilmesini istiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Tam tersini yapıyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yabancı okullar, dış borçlar sorunu, Musul sorunu, nüfus mübadelesi, Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin ele alınmasını istiyoruz. Milletler Cemiyetine girişte izlenen politikayı, Balkan Antantı'nın ve Sadabat Paktı'nın vurgulanmasını istiyoruz.

Yine, Sayın Başkan, Atatürk'ün "En büyük eserim." dediği Türkiye Cumhuriyeti ile bıraktığı yazılı eserlere önem verilmesini...

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Onu da yıktınız.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yine, Atatürk'ün kişilik özelliklerinden çok yönlülüğü, akılcılığı, bilimselliği, çağdaşlığı vurgulanır.

Sayın Başkan, yine, bir başka husus da, vaktinizi fazla almadan... "Kişiyi nasıl bilirsin?" demişler, "Kendim gibi." demiş. Biz Türkiye Cumhuriyeti'ni güçlendiriyoruz, biz Türk milletinin değerlerine sahip çıkıyoruz.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Bir tane "dost" diyeceğiniz komşunuz kaldı mı?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Son iki üç dakikam...

Yine, bir başka iddia... Millî Mücadele Dönemi'nde batı cephesi işlenirken İsmet İnönü'nün cephe komutanı olarak yaptığı görevlere, Birinci ve İkinci İnönü Savaşlarındaki başarılarına kazanım gereği değinilecektir.

Yine Lozan Barış Antlaşması görüşmeleri işlenirken bu görüşmelerde İnönü başkanlığındaki heyetin aktif rol aldığına kazanım gereği değinilecektir.

İkinci Dünya Savaşı sırasında Türkiye'nin İsmet İnönü liderliğinde tarafsız bir politika izlediğine kazanım gereği değinilecektir.

Çok partili hayata İsmet İnönü döneminde ve onun gayreti doğrultusunda geçildiği kazanım gereği değerlendirilecektir.

Millî Mücadele Dönemi'nde İsmet İnönü'nün batı cephesinde düzenli ordunun kurulması noktasındaki girişimlerine ve Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı çıkan ayaklanmaları bastırmasındaki rolü ile Birinci ve İkinci İnönü Savaşlarındaki başarılarına kazanım gereği değinilecektir.

Ayrıca, İsmet İnönü'nün biyografisine de yer verilecektir.

Lozan barış görüşmelerinde, yine, cumhurbaşkanı...

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Sayın Bakanım, Cumhurbaşkanı olduktan sonra Başbakanlıktan ayrılmasını, parti genel başkanlığından ayrılmasını da ekleyin oraya.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Var.

Atatürk'ün ölümünden sonra İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanı seçilmesi kazanım gereği değerlendirilecektir.

Yine, İkinci Dünya Savaşı sırasında Türkiye'nin İsmet İnönü liderliğinde tarafsız bir politika izlediğine kazanım gereği değinilecektir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Ağzınızdan çıkan başka, yaptığınız başka.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Ayrıca, savaş sırasında ülkemizde meydana gelen siyasi, sosyal, ve ekonomik gelişmelerin İsmet İnönü'nün Cumhurbaşkanlığı sırasında meydana geldiğine kazanım gereği değinilecektir.

Ayrıca, çok partili hayata İsmet İnönü döneminde ve onun gayreti doğrultusunda geçildiği de yine kazanım gereği değerlendirilecektir.

Yine, İnönü'nün Türkiye'de kurulan birçok koalisyon hükûmetlerine başkanlık yaptığına da yine kazanım gereği değerlendirilecektir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

Sayın Başkan, aziz milletvekilleri...

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Cumhurbaşkanlığında parti genel başkanlığından ayrıldığını da yazın Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Hiç şüpheniz olmasın. Bakın, buraya kadarkiler, eğer vaktim... Sayın Başkan süre verdi ama milletvekillerimizin de rahatsızlığını görerek kısa kesmek istiyorum. Yoksa, burada inanın ki değinmek istediğim daha çok konu vardı.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Değinin Sayın Bakan, değinin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - İlkokuldan başlayarak, ilkokuldan eğer... İlkokul 1'inci sınıfa gidenler harfleri ancak tanır, sesleri doğru şekilde çıkarması istenir. Bunlarda, Atatürk'ün hayatını bilmesi, görsel ve işitsel materyalle Atatürk'ün sadece doğum yeri, ana ve babasının adı, ölüm yeri ve Anıtkabir üzerinde durulur, millî gün ve bayramlara katılmaya istekli hâle getirilir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Hepsini yok ettiniz, millî bayramlarımızı yok ettiniz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı, 30 Ağustos Zafer Bayramı; bunların önemi üzerinde durulur.

OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Millî bayramlar kutlanmıyor ki?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - İlkokul 2'nci sınıfa giden çocuğun yaşadığı evin adresini ancak bileceği düşünülüyor. Şimdi, bu öğrencimizde, Atatürk'ün çocukluğunu araştırması, Atatürk'ün başarılı bir öğrenci olması, ailesine değer vermesi ve çocukluk anıları üzerinde durulur, millî gün ve bayramların önemini kavrar. 3'üncü sınıfta Atatürk'ün kişilik özelliklerini araştırır, Atatürk'ün arkadaşlarıyla iş birliği içinde çalışması, başkalarının görüşlerine değer vermesi, kararlılık, akıl yürütme, inandırıcılık ve insan sevgisi özellikleri üzerinde durulur; Nene Hatun'a da bu bölümde değinilir.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Boyun eğmeyen bir adam olduğunu da ilave edin oraya.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yine, sosyal bilgilerde öğretim programının genel amaçları olarak Atatürk ilke ve inkılaplarının Türkiye Cumhuriyeti'nin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınmasındaki yerini kavrayıp demokratik, laik, millî ve çağdaş değerleri yaşatmaya istekli olmaları...

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Atatürk'le derdiniz ne, bunu söyleyin Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Gözünü kapatana ışığı gösterebilmek mümkün değildir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler)

OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Çocukları sübyan okullarına teslim ettiniz.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Ensar Vakfında tecavüze uğruyor çocuklar, tecavüze.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - İnsan hakları, ulusal egemenlik, demokrasi, laiklik, cumhuriyet kavramlarının tarihsel süreçleri ve günümüz Türkiyesi'ndeki etkilerini kavrayarak yaşamını demokratik kurallara göre düzenlemesini isteyeceğiz.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Çocuklar tecavüze uğruyor yurtlarda, tecavüze.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - 4'üncü sınıf kazanımında, Millî Mücadele kahramanlarının hayatlarından hareketle Millî Mücadele'nin önemini kavrar.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Çocuklara yurt yapmadınız, Adana'da çocuklar yandı.

BAŞKAN - Sayın Yedekci, dinleyeceğiz, şu anda dinliyoruz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yine, ülkesinin bağımsızlığı ile bireyin özgürlüğünün ilişkisini ve kendisinin bu konudaki rolünü tanımlar.

Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı ile ulusal egemenliği ilişkilendirir. Millî egemenlik ve bağımsızlık sembollerine değer verir. Uygulama ve eserlerinden yola çıkarak Atatürk'ün akılcılığa ve bilime verdiği önem konusuna değinilir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Ne zaman oya ihtiyacınız olsa Atatürk'e sarılıyorsunuz. Ne zaman millete ihtiyacınız olsa Atatürk'e sığınıyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Türk tarihinden, güncel örneklerden yola çıkarak kadının toplumsal hayattaki değerini savunur. Pozitif ayrımcılık, ekonomik, siyasal ve toplumsal temsil gibi olumlu, kadına şiddet ve cinsiyet ayrımcılığı gibi olumsuz konular üzerinde durulur.

Türk cumhuriyetleri, komşu ve diğer ülkelerle olan kültürel, sosyal, siyasi ve ekonomik ilişkilerimiz Atatürk'ten itibaren millî dış politika anlayışı içinde ele alınır.

7'nci sınıfta, İstiklal Savaşı'nda Darüşşafakalı öğrencilerin telgrafçılık eğitimlerini oynadığı rol örnek olarak verilir. Atatürk'ün iletişime verdiği öneme kanıtlar gösterilir. Özgür düşüncenin bilimsel gelişmelere katkısı tartışılır. Atatürk'ün Türk demokrasisinin gelişimine katkısı açıklanır.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Dünya demokrasisine.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Kongreler, Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılması, cumhuriyetin ilanı, çok partili hayata geçiş denemeleri ele alınır. Türkiye Cumhuriyeti devletinin temel nitelikleri toplumsal hayattaki uygulamalarla ilişkilendirilir. Demokrasinin uygulama süreçlerinde karşılaşılan sorunlar tartışılır. Bir yaşam biçimi olarak demokratik tutum benimsenir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Tek adam rejimine...

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Dokunmayın cumhuriyete.

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Cumhuriyet bizim ya! Allah Allah!

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Osman batırmaya mı uğraşıyorsunuz?

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Türkiye Cumhuriyeti bizim, bu ülkenin, bu milletin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Yine, Türkçe dersi öğretim programında 1'inci sınıf, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, hepsinde Millî Mücadele ve Atatürk, Millî Mücadele, kahramanlık, cesaret, fedakârlık, vatanseverlik konuları işlenir.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Kâğıt üzerinde kalıyor, kâğıt üzerinde. Uygulamada yok.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Müzik dersinde Âşık Veysel, Mahzuni Şerif, Neşet Ertaş'ın bu kültürün temsilcileri olduğu öğretilir ve Atatürk'ün Türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşleri... Yine, Atatürk'le ilgili müzik etkinliklerine önemli gün ve haftalarda katılması istenir. Atatürk'le ilgili şarkılar dinlettirilir. Yine Atatürk'ü anlatan, düzeyine uygun şarkı, türkü ve marşları anlamına uygun olarak dinler.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Çelenk koydurtmadılar Atatürk'ün büstüne 23 Nisanda. 23 Nisanı kutlatmak istemediniz. Törenler yasak.

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Rize'de biz kutluyoruz. Ne yasağı?

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Törenler yasak.

OSMAN AŞKIN BAK (Rize) - Ben kutluyorum. Siz de gelin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Atatürk'le ilgili müzik etkinliklerine katılır. Tekrarları söylemek istemiyorum.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Sayın Bakan, egemenliği Meclise verdiğini de geçer misiniz oraya?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Sayın Başkan, yine, Atatürk'ün müziğe verdiği önem ve Atatürk'ün güzel sanatlar içinde Türk müziğinin geliştirilmesine verdiği önem açıklanır. Atatürk'ün anılarından bölümler canlandırılır. Yeni müzik kurumlarının açılmasındaki -opera ve bale olmak üzere- yeni müzik sanatçılarının yetiştirilmesindeki önderliği örneklerle açıklanır; müziğe verdiği önem.

Yine, sosyal bilimlerde de -belki tekrar olacak ama- Atatürk ilke ve inkılapları olur.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Ülkenin sanatçılarını içeri attınız, bilim insanlarını içeri attınız. Bu mu sizin Atatürk anlayışınız? İnsanlar sanat yapamıyorlar.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Vehim, vehim, vehimlerinizden bahsediyorsunuz, gerçek diye söylüyorsunuz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler)

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Gerçeklerden bahsediyoruz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Bir vehim, 1 sefer, 2 sefer, 3 sefer, 5 sefer tekrarlansa da bu vehim olmaktan çıkmaz.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri...

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Fazıl Say'a siz eziyet ettiniz. İnsanlar sanat yapamıyorlar artık.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - 5'inci sınıfta millî egemenlik ve bağımsızlık sembollerine değer verilir. Yine, kadının toplumsal hayattaki değeri savunulur, pozitif ayrımcılık savunulur, kadına şiddet ve cinsel ayrımcılığa karşı -5'inci sınıftakilere- olumsuz konular üzerinde durulur, millî dış politika ele alınır, Atatürk'ün demokratikleşmeye olan katkıları anlatılır.

GÜLAY YEDEKCİ (İstanbul) - Yüzde 794 arttı, çocuklara tecavüz arttı.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Muhterem Başkanım, biz şunu söylüyoruz: Bunlar taslak program. Ola ki burada daha saymadıklarım varsa sizlerden öneri bekliyorum, sizlerden katkı bekliyorum.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Şimdi oldu, taslak programsa tamam. Gerçek programı söyleyin bize, gerçek programı!

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Dolayısıyla, 10 Şubata kadar bu katkıyı, bu öneriyi verin. Genelde şöyle söylenir: Ya şimdi söyle ya sus. Biz onu da söylemiyoruz.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Taslak programmış, anladık, şimdi oturdu işte!

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Söylemekte, katkı vermekte hepimiz her zaman açığız, biz de açığız. Biz her gün yeni bir şey öğreniyoruz. Eğer öğrenmeye kapanırsak bilin ki mutlaka Türkiye Cumhuriyeti işte o zaman geriye gider.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Sayenizde geriye gitti Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Biz bilimsel gerçekliğe açığız, her gün yeni bir şey öğreniyoruz ve yeniliklere de açığız.

Mevlâna'nın sözü var ya: "Yeni bir şey söylemek lazım. Dünle ilgili her ne varsa dünle gitti cancağızım. Bugün yeni bir şeyler söylemek..." (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Diktatör mü yetiştirmek lazım Sayın Bakan?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Biz de yeni şeyler söylemek istiyoruz. Katkı veren arkadaşlarım olursa da evlatlarımız adına teşekkür ediyorum.

Bu ülke 80 milyon. Hiç kimse bu ülkenin tek başına sahibi değildir, 80 milyon birlikte sahibidir. Benim ne kadar hakkım varsa Celal Bey'in de o kadar hakkı var, aynı zamanda Özgür Bey'in de o kadar hakkı var.

Dolayısıyla, anayasal cumhuriyette, eşit vatandaşlıkta bir aradayız, birlikte yaşayacağız. Sizlerin değeri, hepimizin ortak değeridir. Ayrımcılık gayrımcılık yoktur.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Eşit vatandaşlığı bitirdiniz, mülakatta yandaşlarınızı işe aldınız. Bu mu eşit vatandaşlık?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Biz, 15 Temmuzda bu birlik ve beraberliği gösterdik. Bir olunca, beraber olunca, nasıl ki Kurtuluş Savaşı'nda olduğumuz gibi, yedi düvele karşı koyduğumuz gibi önümüzde çok büyük sıkıntılar olmasına rağmen, yine önümüzdeki dönemde de çok büyük başarılara hep birlikte imza atacağız, güzel günler göreceğiz.

MUSTAFA ALİ BALBAY (İzmir) - Sayın Bakan, en azından...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Önümüzde daha güzel günleri göreceğiz, daha güzel sözleri hep beraber söyleyeceğiz. Henüz o söylemediğimiz sözleri yine, önümüzdeki, gelecek dönemde söyleyeceğiz diyor...

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - Bu günleri aratacaksanız o zaman Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Devamla) - Sayın Başkan, öncelikle zatıalinize ve yüce heyetinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)