GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:74
Tarih:23.02.2017

MAHMUT TANAL (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli Bakanım, Üsküdar ilçesinde 40 bine yakın mükellef var. Üsküdar ilçesindeki vergi dairesi Üsküdar'dan Ümraniye Toya Sokağı'na taşındı. Vergi dairelerinin kurulmasına ilişkin yönetmeliğin 8'inci maddesi der ki: Vergi dairesi bulunduğu ilçenin sınırları içerisinde kurulmak zorunda. Bunun herhangi bir istisnasını ben bulamadım. Eğer varsa böyle bir istisna, sizden öğrenmek isterim. Mevcut olan vergi dairelerinin kurulmasına ilişkin kanun ve yönetmelik o sınırların içerisinde bulunmasını emrettiği hâlde, 40 bin mükellefi olan Üsküdar ilçesinin vergi dairesinin bir başka ilçenin, Ümraniye sınırları içerisine taşınması vergi mükellefleri açısından gerçekten bir sıkıntı yaratmakta. Hatta vergi dairesi tarafından mükelleflere gönderilebilecek olan mektuplarla ilgili, tebligatlarla ilgili ayrı bir sıkıntı. Vatandaşımız vergisini vermek için aşağı yukarı çok uzun bir yol katetmek zorunda. Bu da vergi adaleti açısından, Üsküdarlı mükellefler açısından büyük bir sıkıntı yaratmakta. Bu hukuksuz durumun bir an önce eski hâline getirilmesini istirham ediyorum.

Mevcut teklifimizin 17'nci maddesi üzerine aslında ben söz almıştım. 17'nci maddesiyle ilgili kayıt dışı istihdam eden veya sahte sigortalı tespiti yapılması hâlinde işverenlerin istihdam teşviklerinden yararlanamayacağına ilişkin düzenlemeye bir genişleme getirilmiş durumda. Yani bu ilk tespit edildiği zaman bir ay içerisinde istihdam ve teşvikten yararlanamayacak ancak bu bir aydan sonra eğer tekrar, yine bunu yaparsa üç yıl içerisinde, bir yıl yararlanamayacak. Bu ne demek? Bu, aslında sigortasız işçi çalıştırmayı, kayıt dışı çalıştırmayı teşvik eden bir husus. Bu, aynı zamanda, etkisi açısından, devletin gelirlerinden mahrum olmasını teşvik eden bir husus. Bu, sigortasız çalışan personelin çalıştırılmasını teşvik eden husus. Bu, sosyal güvenlik ilkesine de aykırı bir husus. Bu, aynı zamanda, vergi hukukunun temel ilkeleri olan adalet, eşitlik ve özgürlük ilkelerine de aykırı olan bir durum.

Şimdi, burada gerekçeye baktığımız zaman diyor ki: "Herhangi bir sebepten dolayı sigortasız çalıştıran..." Yani, burada kanunu bilmemek mazeret sayılmaz. Aslında akla, mantığa uygun olan şeyin hukuka da uygun olması lazım. Burada, kaçak personel, işçi çalıştıran kişi, şirket mevcut olan istihdam teşviklerinden yararlanacak ancak kaçak işçi çalıştırıldığı için İş Kanunu hükümleri uyarınca para cezası kesildiği zaman bu para da tahsil edilmiş olacak. Bu nedir? Bu, aslında hukuk içerisinde uyumlu olan bir düzenleme değil. Burada düzenlemeyi yaparken "Kasıt olmaksızın hataen bunu göstermemişse." diyorsak, idari para cezası da aynı zamanda kastı gerektiren bir husustur, kasıt hukuka aykırılığı ortadan kaldıran bir husustur. İçimizde hukukçu olan arkadaşlarımız var. Yani eğer gerçekten bir hukuka aykırılık varsa, hukuka aykırılık, kastı ortadan kaldırıyor. Mademki kasıt hukuka aykırılığı ortadan kaldırıp burada sigortalı gösterilmesi gerekirken hataen gösterilmemiş ise ve bu teşvikten, istihdamdan yararlanıyorsa o zaman kasıt, bu idari para cezalarının da ortadan kaldırılması lazım, düzenlemenin daha fazla genişletilmesine ihtiyaç var.

Ben teşekkür ediyorum. Saygılarımı sunuyorum.

Bakandan da istirhamım şu: Üsküdar esnafı gerçekten mağdur. Yani, Üsküdar'da eğer kiralanacak bir yeriniz yoksa Üsküdar'daki esnaf için ben evimi Bakanlığınıza ücretsiz olarak kiraya vereyim, ücretini almayacağım Bakanlığınızdan. Gelin, evimde esnafımıza, vatandaşımıza bu hizmeti verin.

Teşekkür ediyorum, saygılarımı sunarım. (CHP sıralarından alkışlar)