GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:107
Tarih:15.06.2017

SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Görüşülmekte olan kanun tasarısının 30'uncu maddesi üzerine söz aldım, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Elbette, öncelikle İstanbul Milletvekilimiz Enis Berberoğlu'nun kendisinin, gazetecilik mesleği gereği yapılan bir haberle ilgili gerçekçi, somut kanıt, delil olmadan çok ağır bir kararla karşı karşıya kalması hepimizi çok üzmüştür. Biz elbette, Parlamentoda hukuksuzlukları, adaletsizlikleri ve haksız mağduriyetleri anlattık, anlatmaya da devam edeceğiz.

Değerli milletvekilleri, tasarıda eğitimle ilgili maddeler tali olarak Millî Eğitim Komisyonunda görüşüldü, muhalefet şerhi yazıldıktan sonra, bir hafta sonra Sanayi Komisyonunda tasarıyla ilgisiz, eğitimle ilgili birçok madde eklendi. Bunlar içerisinde ismi değiştirilen üniversiteler, üniversitelere kadro tahsisi gibi... Ancak bunların içerisinde en önemlisi olan, görevlerinden istifa ederek yasama görevlerinde bulunan bir kısım iktidar partili öğretim üyelerine istediği üniversitede kadro ve dahası çift maaş imkânı sağlayan madde, eşitlik ilkesine ve benim de içlerinde olduğum gibi kadro bekleyen binlerce genç bilim insanına çok büyük bir haksızlıktır. Yıllardır kadro bekleyen genç akademisyenler adına, ilgili değişikliği yapan tasarıdaki maddenin tekrar düzenlenmesi konusunu vicdan ve takdirlerinize sunuyorum. Kaptıkaçtı anayasanın yapıldığı ve kanunsuz, gayrimeşru Anayasa'nın yürürlüğe girdiği ülkemizde yasaların da kaptıkaçtı yasa maddeleriyle, kanun tasarılarıyla anılması çok doğal oldu tabii ki.

Değerli milletvekilleri, tasarıda sanayi sektörünün rekabet edebilirliğiyle ilgili ve nitelikli insan kaynağı, YÖK ve üniversitelerin yapısıyla ilgili düzenlemeler yer almaktadır. Üzerinde konuştuğum 30'uncu maddeyle 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu'ndaki uygulamalı eğitim yapan ve ödenek, ücret alan ortaöğretim öğrencilerine ek olarak yükseköğretim öğrencileri de eklenmiştir. Evet, bu yasa tasarısında, bazı bölümlerde yükseköğretim yapan öğrencilere de uygulamalı eğitim zorunluluğu getirildiği için böyle ek bir düzenlemenin yapılması gerekiyordu. Ancak ben, milletvekilimizin tutuklanması esnasında Genel Kurul çalışmalarına ara verilince üzerinde konuşmam gereken bir maddeyi konuşamadım. Bu madde de bilimsel araştırma projelerinde görevlendirilecek yüksek lisans, doktora programlarındaki öğrencilerin ödenekleriyle ilgili bir düzenleme içermekteydi. Genç akademisyen adayları için gerçekten önemli bir düzenleme ancak bunun dışında, genç bilim insanlarının özlük haklarının güvence altına alınması, objektif performans kriterlerini gözeten ve liyakati esas alan atama kriterlerine tabi olmaları, özgür ve baskı altında olmadıkları, çağdaş ve demokratik üniversiteler ama değerli milletvekilleri, elbette en önemlisi hukukun üstün, adaletin bağımsız olduğu, demokrasisi güçlü bir ülke olmanın önemini dikkatlerinize sunuyorum.

Bugünün sanayileşmiş ve başarılı kalkınma hamleleri yapan ülkelerinin kalkınma süreçlerinde özellikle üniversitelerinin ve akademisyenlerinin bilim, bilimsel araştırma üretme performansları, akademik ve bilimsel anlamda özerk ve özgür kurumsal yapıları çok önemlidir.

Tasarıda YÖK'le ilgili önemli kurumsal değişiklikler getirilmektedir. Bu düzenlemelerin YÖK ve üniversitelerin kendi yapılarından kaynaklanan sorunlara çözüm üretmesini ve iktidarların baskılarından, özellikle ideolojik ve siyasi baskılardan kurtularak yaratıcı, sorgulayan ve nitelikli bilgi ve insan kaynağı yaratmasını ve gerçekten en önemlisi, bugün hepimizin karşı karşıya kaldığı en önemli sorun olan genç işsizlere üniversitede işsizliğe çözüm noktasında bir adım olmasını elbette umuyoruz ve bekliyoruz çünkü on beş yıldır eğitim politikasını tek başına yöneten bu iktidar temel eğitim ve akabinde yükseköğretimde kalıcı ve köklü çözümler getiremediği gibi, üniversitelerin bilim insanlarının akademik özgürlükleri, kadrolaşma, liyakat sorunları ve son olarak da sorgusuz tutuklamalar ve ihraçlar süreci...

Neticede, iktidarınız döneminde üniversitelerin sayısal artışı dışında, bilim üretme kapasiteleri hızla gerilediği gibi maalesef çağdışı kaldılar. Evrensel bilim dünyasından da hızla uzaklaşmaktayız. Bu iktidar devam ettikçe, işte dünya dördüncü sanayi devrimine geçerken biz hâlâ çöken eğitim sistemimizi torba yasalarla, eklemelerle ve kaptıkaçtı maddelerle konuşmaya devam ediyoruz.

Geçtiğimiz süreçte, biz Parlamento üyelerinin en büyük sorumluluğu ve Cumhuriyet Halk Partisinin de en büyük hedefi, köklü bir eğitim reformu ve istihdam stratejisi olmalıdır ve özgür, evrensel bilim dünyası ile çağdaş üretim ve refah düzeyiyle ülkemizi hızla bütünleştirmektir.

Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Özdemir.