GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:15
Tarih:01.11.2012

OSMAN BOYRAZ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kamu İhale Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu üzerine söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi ve yüce Parlamentomuzu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, kamu hukukuna tabi olan ve kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanılan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektedir. Kamu İhale Kanunu'nun "İsteklilerin ceza sorumluluğu" başlıklı 59'uncu maddesinde; taahhüdün tamamlanması ve kabul işlemi yapılmasından sonra tespit edilmiş olsa dahi, 17`nci maddede belirtilen; hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek; isteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak; sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek; alternatif teklif verebilme hâlleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekâleten birden fazla teklif vermek ve benzeri gibi fiil ve davranışlarından Türk Ceza Kanunu'na göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o işteki ortak veya vekilleri hakkında ceza kovuşturması yapılmak üzere yetkili cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulacağı; hüküm olunacak cezanın yanı sıra idarece Kanun'un 58'inci maddesinin ikinci fıkrasında sayılanlarla birlikte aynı madde hükmüne göre verilen yasaklama kararının bitiş tarihini izleyen günden itibaren uygulanmak şartıyla, bir yıldan az olmamak üzere, üç yıla kadar kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla yasaklanacağı; bu Kanun kapsamında yapılan ihalelerden dolayı 58'inci maddenin birinci fıkrası gereğince ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına karar verilenler ve ikinci fıkrasında sayılanların yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamayacakları; haklarında kamu davası açılmasına karar verilenlerin cumhuriyet savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna bildirileceği hüküm altına alınmıştır.

Anılan hüküm gereğince, hakkında kamu davası açılmasına karar verilenler kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamamakta, ayrıca madde ile Kanun'un 58'inci maddesinin ikinci fıkrasına yapılan atıf nedeniyle, hakkında kamu davası açılan tüzel kişilerin şahıs şirketi olması hâlinde şirket ortaklarının tamamı, sermaye şirketi olması hâlinde sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek ve tüzel kişi ortaklar, kamu davası açılanın ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları hâlinde bu şahıs şirketi, sermaye şirketine ortak olmaları hâlinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi de ihalelere katılamamaktadır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kamu İhale Kanunu'nun 11'inci maddesinde, geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanılmış olanların, doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamayacağı, ihalelere katılmaları hâlinde ihale dışı bırakılacağı ve geçici teminatlarının gelir kaydedileceği hükme bağlanmıştır. Kanun'un 11'inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde "Bu Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar" ibaresinden dolayı uygulamada 59'uncu madde hükmü gereğince hakkında kamu davası açılanların Kanun kapsamında gerçekleştirilen bir ihaleye katılmaları hâlinde bu durum 11'inci madde kapsamında değerlendirilerek bunların geçici teminatlarının gelir kaydedilmesi ve haklarında kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilmektedir.

Değerli milletvekilleri, kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanma kararı verilmiş olanlar Kamu İhale Kurumu tarafından tutulan yasaklılar listesine işlenmekte, tüm idarelerce, yasaklanma kararı verilenlerin takip edilmesine imkân tanınmaktadır. Ancak özel kanunlarda yer verilen düzenlemeler nedeniyle, ihalelere katılamayacak durumda olanlara ilişkin herhangi bir listeleme yapılmadığından bu durumda olanların takibi hem istekliler hem de idareler açısından sorunlara yol açmaktadır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kanun'un 59'uncu maddesi uyarınca hakkında kamu davası açılmış olanlar Kamu İhale Kurumu tarafından tutulan sicile işlenmekte, bu kişilerin yargılama sürecinde kamu ihalelerine katılamayacakları, yargılama sonunda beraat etme olasılığı da dikkate alındığında, bu durumda olanların 11'inci madde kapsamında değerlendirilmesinin hakkaniyete aykırı sonuçlar doğuracağı aşikârdır. Dolayısıyla Kanun'un 59'uncu maddesinde özel düzenleme veya özel kanunlarda yer verilen düzenlemeler nedeniyle ihalelere katılamayacak durumda olanların ihalelere katılması hâlinde bu kişilerin sadece tekliflerinin değerlendirilme dışı bırakılması ve bu durumda olanlar hakkında 4734 sayılı Kanun'un 11'inci ve 58'inci maddelerinde yer alan müeyyidelerin uygulanmaması gerekmekte, bu müeyyidelerin uygulanması için idari bir işlem veya mahkeme kararının bulunması koşuluna bağlanması uygun olacaktır.

Söz konusu kanun teklifinin kabulüyle kanunlaşmasının ülkemiz adına hayırlı olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Boyraz.