GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Nijer Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ormancılık Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:14
Tarih:26.10.2017

CHP GRUBU ADINA HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Teşekkür ederim Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.

Evet, uluslararası sözleşmeleri konuşuyoruz. Tabii, bu sözleşmeler konuşulurken daha çok dış politika ve genelde de insanların kendi meslek gruplarıyla ya da kentiyle ilgili problemleri dile getiriyoruz, konuşma imkânı buluyoruz aslında Mecliste, bunu diyeyim. Ben dün Kocaeli'yle ilgili bir Meclis araştırma önergesi vermiştim, beş dakikada Kocaeli'yi anlatmaya çalışmıştım. Burada uluslararası sözleşmelerle de bu fırsatı yakalıyoruz en azından, kendi kentimizle ilgili konuşmaya... Oraya girmeyeceğim şimdi hemen.

Tabii, uluslararası sözleşmeler çok önemli aslında, baktığınız zaman. Niye önemli? Yeni getirdiğiniz Anayasa'yla, Anayasa referandumuyla bu Meclisin işlevselliği ortadan kalkacak ve Mecliste sadece uluslararası sözleşmeler görüşülecek, bunun ötesinde Mecliste fazla bir kanun görüşmeyi beklemeyin. Onun için de uluslararası sözleşmelere bundan sonra iyi hazırlanın, hazırlık yapın, fırsatı anca burada bulacağız, başka bir şey görüşülmeyecek bu Mecliste diyorum.

Dış politika ülkeyi yöneten hükûmetlerin ideolojik yapılarına göre, ideolojik bakışlarına göre; dış politika ülkeyi yöneten hükûmetlerin mezheplerine göre, ülkeyi yöneten hükûmetlerin inanç gruplarına göre, yine, dış politika ülkeyi yönetenlerin tasavvurlarına göre yapılmaz. Dış politika aslında "kazan-kazan" diye tabir ettiğimiz, devletlerin birbirlerine kendi devletiyle ilgili ne kazançlar sağlayacağı anlamında bakması gereken bir olay. Öyle dış politika, bugün içinde bulunduğumuz şartlarda konuştuğumuz gibi "..."(x)lerle olmaz. "..."(x) dediğiniz zaman İsrail'e şu teklifi yapmayacaksınız: Kıbrıs'la beraber İsrail'in birlikte çıkartmış olduğu doğal gaz ve petrolü pazarlamak için teklifte bulunmayacaksınız "..."(x) dediğiniz zaman. Ya da İsrail'le Mavi Marmara'yı konuşmayacaksınız. "Mavi Marmara'ya gidenleri ben yolladım." deyip sonra "Kime sordunuz da gittiniz." demeyeceksiniz dış politikada. Yine, dış politikada başka devletlerin devlet adamlarının kalibresini ölçmeyeceksiniz. Size göre düşük olabilir, size göre düşük profilli de olabilir -siz ki düşük profilliye alışıksınız- ama dış politikada eğer kalibresini ölçmeye çalışırsanız o da sizin kalibrenizi ölçer. Bir gün gelir, bugün yaşadığımız, şimdi karşılıklı kalibreleri ölçüyoruz birlikte. Dış politikada "Ey Trump!" olmaz. Dış politikada "Ey Putin!" olmaz. Bakın, hatırlayın, Rus uçağı düşürüldüğünde ne olmuştu arkadaşlar? Gece yarısı o darbeyle uzaklaştırılan Başbakan zafer şarkıları söylüyordu, kahramanlık türküleri okuyacaktı televizyonda hatta o dönemde Cumhurbaşkanıyla birlikte de bir yarış içindeydiler. "Sen düşürdün, ben düşürdüm uçağı." Geldiğimiz noktada uçağı FETÖ'cü düşürdü, geldiğimiz noktada uçağı bilinmeyenler düşürdü noktasına geldik. Onun için dış politikada "Ey Putin!" olmaz. Dış politika iç politikaya malzeme yapılmaz. Eğer getirip birilerini sahnelerde türkü söyletirseniz, birilerini birilerinin ayağına yollarsanız sizden aldığı yüzle yürümeye başlar, sonra da "Beni kandırdı." dersiniz. E şimdi bakıyoruz, sizi Putin kandırdı, sizi Barzani kandırdı, sizi Irak Başbakanı kandırdı, sizi herkes kandırdı, bir tek biz sizi kandıramıyoruz, ne hikmet anlayamadım gitti, sizi herkes kandırıyor. (CHP sıralarından alkışlar)

Dış politika zikzaklar çizerek değil, dış politika millî bir politikadır ve güven esasına dayanır. Yani, siyasi partiler iktidar olduklarında biraz sekülerse Batı'ya, biraz muhafazakârsa işte Arap Yarımadası'na ya da milliyetçiyse Türki Cumhuriyetlerine dönülmez. Dış politikada bir standart olur, bir kriter olur ve dış politika bütün siyasi partilerle ortaklaşa, uzlaşarak yapılır. Bunları becerdiğimizde inanın ki dış politikamız da yavaş yavaş yörüngesine gelecek, Türkiye tekrar itibarını kazanmaya başlayacaktır.

Şimdi, dış politikayı bir kenara koyalım burada ve ben yine kentimden bir örnekle yola devam etmek istiyorum.

Osmangazi Köprüsü; ben buna Deli Dumrul köprüsü diyorum, Osmangazi Köprüsü'ne.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Harika bir köprü.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Hocam burada, ulaştırmacı olduğu için hemen laf atmaya başladı bana.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Ama harika gerçekten.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bu Osmangazi Köprüsü yap-işlet-seyret-zarar et köprüsü, Osmangazi Köprüsü. Tam bir yıllık veriler elimde arkadaşlar, tam bir yıllık veriler. Geçen gün Bakan bir açıklama yaptı, dedi ki: "Osmangazi Köprüsü'nde geçişler arttı." Doğru söylüyor, geçişler arttı; günlük 10-14 bin ortalamayla gidiyor ama son aylardaki geçişlerde 29 bine çıktığını görüyoruz, 30 bin rakamına yaklaştığını görüyoruz, buraya kadar doğru. 40 bin geçtiğini varsayalım.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Vekilim, Kocaeli Vekili olarak desteklemeniz lazım, teşvik edin köprüden geçmeyi.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Diyelim ki Osmangazi Köprüsü'nden 40 bin geçti. Ne olacak arkadaşlar? Devlet zarar etmeyecek mi, devlet para ödemeyecek mi? Siz Osmangazi Köprüsü'nün ücretini yıl başında kaç lira ilan ettiniz? 35 dolar artı KDV, 133 lira. Vatandaş 65 lira ödüyor, geçmeyen bizler geçenin yerine 68 lira ödüyoruz değil mi? Geçmeyen araç için de 133 lira ödüyoruz. 40 bin araç geçtiğini varsaysak bugün, her birimiz geçen araçlar için 68 lira ödeyeceğiz arkadaşlar, 68 lira ödeyeceğiz. Avrasya Tüneli'nin, Yavuz Sultan Selim'in toplam zararı yaklaşık bu yıl için 2 milyar 300 milyon TL olacak. Ki, beni bakan doğruluyor, kanıtlıyor, Plan ve Bütçede yaptığı konuşmada Maliye Bakanı...

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Gelecek yıl çok farklı olacak, değişecek rakamlar.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Lütfen, şeyimi bozmayın, devam edeyim.

Bakan itiraf etti, 3 milyar 600 milyon lira sadece zarar yazacağı için bunlara pay ayırılıyor bütçeden. Kim ödüyor bunları? Vatandaş ödüyor. Kim ödüyor? Geçmeyen ödüyor. Belgeler burada, rakamlar burada.

ERTUĞRUL SOYSAL (Yozgat) - Ulaştırma Bakanı açıkladı, dinlememişsiniz.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir başka şeyi daha söyleyeyim. Artık işin içinden çıkamadılar. Onursal Adıgüzel, İstanbul Milletvekilimiz bir soru önergesiyle rakamları sormuş. Ben, her ay soruyorum arkadaşlar bilginiz olsun, periyodik olarak Ulaştırma Bakanlığına, BİMER'e rakamları soruyorum, geçen araç rakamlarını soruyorum. Bir de Onursal arkadaşım, o da sormuş. Son dört ayda bize verilen 2 ayrı cevapta 300 bin fark var, geçen araçlarla ilgili bize verdikleri rakamlarda 300 bin fark var. 300 bin fark, 35 dolar artı KDV'den çarparsanız rakamı bulabilirsiniz çok rahatlıkla. Onun için, Deli Dumrul köprüsü diyorum.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Birimleri farklı.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Yap-işlet-devret projelerinin, şehir hastanelerinin de eklenmesiyle beraber, bu yolların ve üçüncü havaalanının da eklenmesiyle beraber bugün 70 milyon yolcu kapasitesi var yıllık. 90 milyon garanti verilmiş, onlar da devreye girdiğinde inanın her gün bu Mecliste vergileri artırmak zorunda kalacaksınız, her gün, istisnasız, her getirdiğiniz torba kanunda vergileri artırmak zorunda kalacaksınız. Önümüzdeki yıl 5 milyar TL açığımız var arkadaşlar, bunu ödeyecek devlet. Kim ödeyecek? Vatandaş ödeyecek.

Size çok ilginç bir örnek daha vereceğim. Bakın, Zafer Havaalanı... Kütahya milletvekilimiz var, Uşak milletvekilimiz var. Afyonkarahisar milletvekillerimiz burada değil mi? Toplam 3 ilin nüfusunu bana söyleyebilir misiniz şu anda? Zafer Havaalanı... 3 ilin nüfusunu söyleyebilir misiniz? Toplamında 1 milyon yaklaşık, 1 milyon 200 bin civarında. Bu havaalanına, Zafer Havaalanı'na tam tamına yıllık 850 bin yolcu garantisi verilmiş. Kaç kişi uçuyor o havaalanından biliyor musunuz? 80 bin kişi uçuyor.

MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Havaalanına karşı mısınız?

HAYDAR AKAR (Devamla) - Karşı değiliz. Siz de yapmadınız havaalanlarını. Bakın 43 tane havaalanı var -onu da söyleyeyim- bunun 32 tanesi sizden önce yapılmış arkadaşlar, bilginiz olsun diye söylüyorum. Sakın "Havaalanlarını biz yaptık." diye övünmeyin yani, tamam mı?

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Hayır, 26.

HAYDAR AKAR (Devamla) - 5 milyon euro tam yirmi altı sene, yirmi altı sene yıllık 5 milyon euro para ödeyeceğiz bu işletmeci firmaya.

SALİH CORA (Trabzon) - Yanlış hesap yapıyorsun.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Allah korusun bizi bu yap-işlet-devretlerden arkadaşlar.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Geçen yılki kaza maliyeti 39 milyar TL.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Onun için şunu söylemek istiyorum: Allah aşkına bir silkelenin, silkelenin. Bir bakın, yaptıklarınıza bir bakın. Her şeyi alkışlamayın, samimi söylüyorum... Tabii ki ihtiyacımız var Osmangazi Köprüsü'ne ama Kocaelili kullanamıyor.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - 39 milyar kaza maliyeti.

TÜLAY KAYNARCA (İstanbul) - Kullanıyor... Kullanıyor...

HAYDAR AKAR (Devamla) - Niye kullanamıyor biliyor musunuz? Tülay Hanım, siz Yavuz Sultan'dan geçerken, Fatih'ten geçerken, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden geçerken aylık yirmi beş gün geçtiğiniz zaman belki toplamda 300-400 lira tutuyor. Osmangazi Köprüsü'nden Kocaelilinin geçebilmesi için yirmi beş gün, işine gidip gelebilmesi için 3.200 lira cebinden ödemesi gerekiyor, bir o kadar da devlet onun adına ödeyecek.

TÜLAY KAYNARCA (İstanbul) - Körfezi mi dolansın?

HAYDAR AKAR (Devamla) - Yahu, dünyanın hiçbir yerinde böyle bir örnek yok arkadaşlar, dünyanın hiçbir yerinde Osmangazi Köprüsü gibi bir örnek yok.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Geçen yılki kaza maliyeti 39 milyar TL, bir yıllık.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Kendi kentinde köprü olup kullanamayan tek kent Kocaeli. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar) Tek kent, kullanamıyor.

Saygılar, sevgiler sunuyorum hepinize. (CHP sıralarından alkışlar)