GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Kocaeli ilinin sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:3
Birleşim:16
Tarih:01.11.2017

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Teşekkür ediyorum Başkan.

Değerli milletvekilleri, evet, her hafta Kocaeli'nin bir problemini dile getirmeye çalışıyorum çünkü beş dakikalık süre içerisinde Kocaeli'nin problemlerini dile getirmek mümkün olmuyor.

İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Sayın Akar, buradayım, ona göre konuş.

HAYDAR AKAR (Devamla) - İlyas Bey, müsaade edin, yeni başladık. Müsaade edin, daha sonra cevap verirsiniz. Gerekirse kürsüden cevap verirsiniz gerekirse daha sonra cevap verirsiniz.

Evet, bugün bahsetmek istediğim konu aslında sadece Kocaeli'yi ilgilendirmiyor, Sakarya ve İstanbul'u da ilgilendiren bir konudan bahsetmek istiyorum. Bölgesel trenlerimiz ve banliyö trenlerinden bahsetmek istiyorum. 2012 yılında günde 30 bin yolcu taşıyan Gebze-Haydarpaşa banliyö treni ve Sakarya-Adapazarı-Haydarpaşa bölgesel trenleri hızlı tren yapımı gerekçesiyle...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Kaldırıldı.

HAYDAR AKAR (Devamla) - ...durduruldu. "Kaldırıldı" demeyelim, durduruldu. Hızlı tren tamamlandı. Aslında hızlı olarak tamamlanmadı, bunun ayrıntılarına da gireriz, detayını da konuşuruz ama olsun, yapılmış bir yatırımdır ama İstanbul'dan Ankara'ya seyahat edecek insanların zamandan tasarrufunu, seyahat kalitesini artırırken 3 kent mağdur edildi. Bu bölgesel trenleri ve banliyö trenlerini kimler kullanıyordu? Hepimizin bildiği gibi, öğrenciler kullanıyordu, işçiler kullanıyordu, memurlar kullanıyordu, kentler arasında seyahat ve alışveriş yapmak isteyenler kullanıyordu. Bakın, günde 30 bin kişiden bahsediyorum. Bugün gelinen nokta itibarıyla ayda 19 bin kişiye düştü. 2012'de durduruldu, 2015 yılında hızlı trenle beraber devri alınacağı söylenen bölgesel trenler ve banliyö trenleri durduruldu. Gebze'den Haydarpaşa'ya asla tren yok. Ne bölgesel tren var ne hızlı tren var, hiçbir şey yok. Ne var? Hızlı tren de Pendik'e kadar gidiyor. Peki, Sakarya'yla, Adapazarı'yla Haydarpaşa var mı? Hayır, o da yok.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Banliyö hatları 2018'de başlıyor.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Önce Arifiye'ye yaptılar, sonra Mithatpaşa'ya yaptılar. Bakın, 24 ayrı tren seferi vardı, bugün gelinen noktada 8 tane tren seferi var. 22 tane durak vardı, Adapazarı'ndan kalkan tren Haydarpaşa'ya gidene kadar bölgedeki tüm beldelerde duruyordu ve bu beldelerdeki insanlarımız hem alışverişi hem iş ihtiyaçlarını çok rahatlıkla görebiliyordu. Şu anda 5 tane istasyona düşürüldü, 5 istasyona düşürüldü.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Sayın Akar...

HAYDAR AKAR (Devamla) - İnanın, gerçekten insanlar mağdur. İnsanlar özel sektöre mahkûm edildiler, insanların ulaşım, seyahat özgürlükleri ellerinden alındı. Büyük bir dert. Peki, bu kadar "Yatırım yapıyoruz." diyorsunuz, bu kadar konuşuyorsunuz, "hızlı tren" diyorsunuz, bilmem ne diyorsunuz, bu kadar insan niye göz ardı ediliyor? Yani hızlı trenle günde 300-500 kişi taşıyorsunuz ama günde 30 bin kişiyi yok sayıyorsunuz. Bir an evvel...

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Banliyö hatları devam ediyor.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Hocam, bir sus Allah aşkına ya!

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Devam ediyor ama...

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir sus Allah aşkına ya!

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Yanlış bilgi...

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir dakika sus da ben rahat rahat konuşayım.

BAŞKAN - Sayın Akar, siz Genel Kurula hitap edin lütfen.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Ben de konuşmak istersem...

BAŞKAN - Sayın Akar... Sayın Akar, müdahaleyi ben yaparım, lütfen.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bakın, siz konuşurken ben bir şey diyor muyum size?

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Banliyö hatları devam ediyor diyorum ya.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Ya, ben de biliyorum devam ettiğini be kardeşim, ben de biliyorum devam ettiğini. İki dakika sus, şurada beş dakika anlatayım derdimi ya, derdimi anlatayım.

BAŞKAN - Sayın Akar, Genel Kurulu ben idare ediyorum, siz değil.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Evet, bu trenlere acil ihtiyacımız var. Bunların bir an evvel yapılması gerekiyor. Niye yapılmadığını hepimiz biliyoruz. Yapılan hızlı trenlerin tümü dış borçla yapılmıştır, dış krediyle yapılmıştır. 2002 yılında, 2003 yılında Devlet Demiryollarını 2 milyar zararla aldınız, bugün Devlet Demiryollarının zararı 13,5 milyar lira. 2002'de, 2003'te Devlet Demiryollarının yolcu taşıma payı -deniz ve hava yollarına nazaran- yüzde 5,1'di, bugün gelinen noktada 4,3'e düştü. Dün şov yapıyordunuz Kars-Bakü-Tiflis hattı için, yük taşımacılığı için şov yapıyordunuz. Devlet Demiryollarının yük taşımacılığındaki payını biliyor musunuz, biliyor musunuz arkadaşlar? Sadece 4,3. Sizden önce 5,1'di 2003'te. Yani bu kadar borçlanan bir Devlet Demiryolları, bu kadar dış kredi ve herkesi borçlandıran bir Devlet Demiryolları ne yolcu taşımada ne de yük taşımada bir mesafe katedebilmiş. Bırakın, İstanbullu, Sakaryalı, Kocaelili, aynı Osman Gazi Köprüsü'nü seyreder gibi hızlı treni seyrediyor, trene binemiyor.

Sadece tren miydi? Hep söylüyorum, Kocaeli'nin acil metro ihtiyacı var. Bütün bunların hepsi bir trafik problemi olarak karşımıza çıkıyor, trafik yoğunluğu olarak karşımıza çıkıyor. 2018 bütçesinde mutlaka Kocaeli'ye yapılacak metro gündeme alınmalı, ödenek ayrılmalı, başlatılmalı diyorum.

Hepinize sevgiler, saygılar sunuyorum.