GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:22
Tarih:14.11.2017

AHMET KENAN TANRIKULU (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüştüğümüz tasarının 54'üncü maddesi üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına verdiğimiz önergeyle ilgili söz almış bulunmaktayım. Öncelikle Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.

Sayın milletvekilleri, bu maddede, sanayi ve teknoloji bölgeleri kapsamında yer alacak olan mera alanlarının tahsis amacının valiliklerce değiştirilmesi öngörülmekte, tasarının ana maddesi böyle ancak biz de parti olarak bu konunun ilgili komisyonda yani Sanayi Komisyonunda görüşülmesini, orada karara bağlanmasını isteyerek bu önergeyi verip tasarı metninden bu maddenin çıkarılmasını istemiştik.

Değerli milletvekilleri, aslında bu konu, 7033 sayılı Yasa çalışmaları sırasında, biraz önce de belirttim, Sanayi Komisyonunda gündeme gelmişti. Daha sonra Genel Kurula indiğinde, o yasa esnasında çok ciddi gayretlerimiz sonucunda meralarla ilgili olan düzenlemeler, kamuoyunun da çok büyük tepkileri sonucunda o yasa metninden çıkarılmıştı ancak görüyoruz ki bugün getirilen madde, maalesef o çıkarılan maddeden de daha geride ve daha kötü şekilde bir düzenlemeye sahip olmuş çünkü bunda ot bedeli de yok sayın milletvekilleri.

Şimdi, meralar konusunda, aslında bakanlıklar arasında da bir görüş birliğinin olmadığını görüyoruz. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı birisine görüş verirken ciddi farklılıklarla bu görüşleri tezat bir şekilde kamuoyuna açıklıyorlar. Hatta enteresan bir konu, geçtiğimiz hafta içerisinde iktidar partisinin grubunda, kapalı grup toplantısında sayın milletvekilleri, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanına bu meralarla ilgili olarak ciddi eleştiriler getirmişti.

Sayın milletvekilleri, bu yasa tasarısında ilgili maddenin dışında, bugün Türkiye'de organize sanayi bölgelerinin gerçekten çok ciddi sorunları var. Bu sorunların başında OSB'lerin enerjide olumsuz ayrıcalıklarının kaldırılması veya teşvik sisteminde yeterince öncelik alamamaları, yer seçiminde etkin olmayan kararların ve yönetim sorunlarının onların başarılarını ve üretimlerini de temelden etkilediğini görüyoruz. Esasında, OSB'ler, özel sektör yatırımlarının belirli yörelere yönlendirilip veya mevcut yatırımların mekânsal anlamda maddi olarak desteklenip teşvik verilerek hem parasal hem fiziksel teşviklerin de verildiği bir araçtır, bir ekonomik politika aracıdır. OSB kurulması düşünülen yerlerin sanayi gelişim potansiyelleri tespit edilmeli ve sektör analizleri yapılarak daha sonra yerel talep doğrultusunda ve etkin bir belirlemenin ardından da OSB'lerin yer seçim kararı verilmesi gerekir. Yani prosedür aslında böyle işler, böyle olması gerekir. Bu maddede olduğu gibi birtakım yerlerin mera vasfının dışına çıkarılıp ot bedeli de ödenmeden sanayi ve teknoloji bölgelerine tahsis edilmesi aslında doğru bir hareket de değildir. Bu bakımdan, sanayicilerimizin düzenli OSB'lere taşınması ve yeni girişimcilerin bulunması yönünde de destekler verilmesi lazım. Doğru olan aslında budur değerli milletvekilleri.

Şimdi, baktığımız zaman, bölgesel ve sektörel anlamda kurgulanan teşvik modelinin de dışında bir uygulama yaptığımızı görüyoruz. Aslında, bu teşvik modeli de OSB'leri cazip hâle getirmekten uzak olarak gözüküyor ve belirli bir anlamda da maalesef, pozitif bir ayrımcılık yapmıyor.

Sayın milletvekilleri, burada, tabii, önemli olan bir başka husus, bu konuda yani sanayileşme ve kalkınmanın sağlanmasında önemli bir araç olan OSB'lerin sorunlarının istikrarlı, kapsamlı ve etkin bir planlama yöntemiyle de çözülmesi gerekir. Hem OSB'lerin kendi tüzel kişilikleri açısından bu konuya yaklaşılması gerekir hem de OSB'lerde faaliyet gösterdikleri işletmeler desteklenerek onların bugün Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu rekabet gücünün artırılması noktasında da belirli bir politik enstrümanın kullanılması gerekir diyor, hepinize tekrar saygılarımı sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)