| Konu: | HDP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 24 |
| Tarih: | 16.11.2017 |
AK PARTİ GRUBU ADINA YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; HDP grup önerisi hakkında AK PARTİ Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle, Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.
HDP grup önerisinin konusu, yargı bağımsızlığı. Özellikle şu isteniyor: Devam etmekte olan yargılama süreçlerinin adil olmasına katkı sunulması amacıyla Meclis araştırması komisyonu kurulsun isteniyor.
Değerli milletvekilleri, demokratik hukuk devletinin en önemli özelliği yasamanın, yürütmenin, yargının birbirinden ayrı olması, kuvvetler ayrılığı ilkesinin geçerli olmasıdır ve yargının da hem bağımsız hem de tarafsız olmasıdır.
DİRAYET TAŞDEMİR (Ağrı) - Bu, kitapta yazıyor sadece.
MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Bu eski bir şiirdir yani.
YILMAZ TUNÇ (Devamla) - Şimdi, Türkiye'de tabii, yargı bağımsızlığı konusu sadece AK PARTİ'li yılların sorunu değildir. Cumhuriyet tarihimiz boyunca yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı sürekli tartışılagelmiştir, bugün de tartışılmaktadır. Ancak yargının bağımsız olması ve tarafsız olmasıyla ilgili olarak AK PARTİ döneminde çok önemli mevzuat değişikliklerinin de, Anayasa değişikliklerinin de yapıldığını ve bu sürecin uyum yasalarıyla beraber devam ettiğini de söylemek mümkündür. Özellikle 16 Nisan 2017 referandumu kuvvetler ayrılığı ilkesinin daha net bir şekilde ortaya konulması açısından, yasama, yürütme ve yargının daha net çizgilerle birbirinden ayrılmasını sağlayan, yargının bağımsızlığının yanında, tarafsızlığını da güçlendirecek, Anayasa'nın 9'uncu maddesinde yapılan değişiklikle, tarafsızlık ibaresinin oraya eklenmesiyle özellikle yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı yönünde 2017 referandumunda önemli değişiklikler yapılmış; Hâkimler ve Savcılar Kurulunun, Anayasa Mahkemesinin yapısıyla ilgili önemli düzenlemeler yapılmış. Hâkimler ve Savcılar Kurulunun, özellikle, yarıdan fazlasının Genel Kurul, Meclis tarafından seçiliyor olması daha demokratik bir yapının öngörülmesi açısından önemlidir ve Anayasa Mahkemesinden asker üyenin çıkarılmasıyla, askerî yargının kaldırılmasıyla yargı birliğinin sağlanması açısından da çok önemli düzenlemeler yapılmıştır.
Tabii, Sayın Aldan "HSYK, 2010 ilk kırılma anı." dedi, 2010 'da bizim buradan geçirdiğimiz Anayasa değişikliği Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun daha tarafsız ve bağımsız olması üzerineydi, daha çoğulcu bir yapı olsun istiyorduk. Özellikle, ilk derece mahkemelerinden seçilecek olan üyelerde her bir seçmenin, her bir hâkim ve savcının yalnızca bir adaya oy vermesini biz istiyorken Cumhuriyet Halk Partisinin Anayasa Mahkemesine başvurması neticesinde, Anayasa Mahkemesinin de bu yönde bir iptal kararı vererek seçimlerin liste usulü gerçekleştirilmesine yol açması nedeniyle FETÖ'cü bir yapının, çoğunlukçu bir yapının HSYK'ya yerleşmesine neden olduğu açıktır.
Şimdi, burada tabii ki bizim muradımız...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.
YILMAZ TUNÇ (Devamla) - ...2010 değişikliğinde HSYK'nın daha tarafsız, daha bağımsız olması yönündeydi ancak Anayasa Mahkemesinin bu kararı nedeniyle bu yola, maalesef, yol açılmış oldu. Tabii, bu, 2017 16 Nisan referandumuyla düzeltilmiş oldu. İnşallah, bundan sonra daha tarafsız, daha bağımsız bir yargıya ülkemiz kavuşur.
Tabii, siyasi iktidarın yargıya müdahale ettiği yönündeki eleştirilere katılmamız mümkün değildir. Çünkü, uygulamada bakıyoruz, ilk derece mahkemesi bir karar verdiğinde hemen siyasi iktidar eleştiriliyor ama istinaf mahkemesi aksi bir karar verdiğinde de o eleştiriler maalesef unutulabiliyor, bunları da görüyoruz.
Yargı yetkisinin kullanılmasıyla alakalı olarak bizim burada Meclis araştırması komisyonu kurmamız Anayasa 138 gereğince de mümkün değildir. Bu nedenle, önergenin aleyhinde olduğumu belirtiyor, Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)