GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:27
Tarih:22.11.2017

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu madde, TCDD'nin finansman açıklarının ana sermayesinden karşılanmasıyla ilgili bir madde. Tabii, bu maddeye neden ihtiyaç duyulmuştur? Şöyle TCDD'ye bir baktığınızda, bu ihtiyacın ne kadar zorunlu olduğu çok açık ve net görülebilir. İnanın, Devlet Demiryollarında yapılan tüm projeler Google haritası üzerinden çiziliyor yani böyle, fizibilitesi yapılmadan, gelişigüzel, Google haritasının üzerinden çiziliyor, sonra 1,5-2 milyarlık ihaleler 300-400 milyon liraya yapılıyor ve ondan sonra da başımızı taşlara vuruyoruz "Niye bitmedi? Niye gerçekleşme yüzde 7'lerde? Ödenek bitti." diyoruz. Buna en güzel örnek Bursa-Yenişehir hattı, daha önce bunu anlatmıştım. Ama ben size hızlı tren hikâyesini bir anlatayım.

"1.213 kilometre hızlı tren hattı yaptık." diyorsunuz, her tarafta da böyle büyük reklamlar yapıyorsunuz. Ya, Ankara-İstanbul arasını topluyorum, 400 küsur kilometre; Polatlı-Konya arasını topluyorum, 200 küsur kilometre; bir türlü 1.213 kilometreyi bulamadım. Meğer 2'yle çarpıyormuşsunuz toplam rakamı, gidiş geliş diye ayrı ayrı hesaplıyormuşsunuz, sonunda onu öğrendik. Bu da güzel bir taktik aslında; aslında olmayan bir şeyi gösteriyorsunuz, yapıyorsunuz. Yol bir kez gider ve tektir onun kilometresi, toplamda 684 kilometre hızlı tren hattı.

Hızlı tren projesi, hepinizin bildiği gibi, bir Oktay Vural projesidir aslında. Oktay Vural'ın Ulaştırma Bakanlığı döneminde projelendirilmiştir, Faik Öztrak'ın 600 milyon euroluk İspanyol kredisiyle 2003'te temelini atmak size nasip olmuştur. Aslında 2005'te bitirilecekti bu proje, Eskişehir hattı, 2009'da ancak bitirebildiniz. Olsun, iyi bir şey, bitirilmiş olsun, bitirilmesi kötü bir şey değil.

Oradan bir hikâye daha anlatayım ben size. İkinci etap yapıldı, Eskişehir-Köseköy etabı -Pendik değil, Köseköy etabı- bir T26 Tüneli var orada. Bilir misiniz T26 Tüneli'ni? Bilirsiniz değil mi? 6,1 kilometre uzunluğundaki bu tünelin 600 metresinde "TBM" denilen makine battı. Bu makinenin fiyatı 33 milyon euro. Bu makine kime ait biliyor musunuz? Bu milletin anasına küfreden Cengiz var ya, onun makinesi. Çünkü yapılan analizlerde, zemin etütlerinde eksiklik olduğu için veya zemin etütlerine uygun makine şartlarında ihale edilmediği için, Cengiz'in elinde bu makine bulunduğu için buna uygun şartname hazırlandı ve 600 metreye gelince, TBM makinesi yerin dibine doğru gitmeye başlayınca durdu. Sonra ne yaptılar biliyor musunuz? Bunun 49-50 milyon civarında bir masrafı oldu, Cengiz bu parayı aldı oradan. Sonra, orada bir baypas hattı yapıldı 8 kilometrelik. Baypas hattını... Süleyman Kahraman Genel Müdür, "tape"lerde vardır, o dönemin TÜRGEV Başkanıyla sürekli diyalog hâlindeydi. "Ne zaman bitiyor ihale? Kim yapacak ihaleyi? Bize verecek misiniz?" hatta başka bir şey daha söylüyor, biraz kızacaksınız ama bugün AKP Genel Başkanı olan kişi de o ihalenin sonucunu bekliyor diye Süleyman Kahraman'a TÜRGEV Başkanı "tape"lerde söylüyordu. Ve müjdeyi Süleyman Kahraman verdi o gün TÜRGEV Başkanına, ihale onlarda kalmıştı.

Şimdi, arkadaşlar, bu hızlı trene baktığımızda Eskişehir'e kadar 200 kilometre okey, Eskişehir'den sonra bu T26 Tüneli'nin olduğu yerde baypasla 30 kilometre hızla gidiyoruz. Bir de Bilecik-Sapanca-Doğançay var ki eski konvansiyonel hat kullanılıyor, 18 kilometrelik tünel yapılması gerekiyor, orada da 35 kilometreyle gidiyoruz. Sadece Köseköy-Derbent arasında 17-18 kilometrelik veya 20 kilometrelik bir alanı -Eskişehir'den sonra- 240 kilometre hızla gidebiliyoruz ki İzmit'ten sonra da gidemiyoruz. Adı "yüksek" falan değil, adı "hızlı tren" çünkü 250'nin üzerine çıkınca yüksek hızlı tren oluyor, onu da yutturdunuz bu millete.

Şimdi, arkadaşlar, Devlet Demiryollarının bu hâle gelmesinin tek nedeni, işte bu plansız, programsız ve borçlanmayla yapılan işler. Biliyor musunuz bu Ankara-İstanbul hızlı trenin maliyetinin yüzde 86'sı dış borçla karşılandı. TCDD borçlanamadığı için Hazine onun adına borçlanıyor. Artık o imkân da ortadan kalktı, işte Sivas hattı duruyor, işte tamamlanmayan hatlar hepimiz tarafından biliniyor.

ERKAN AYDIN (Bursa) - Bursa hattı...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Afyon hattı da var.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bursa-Yenişehir'i bir sonraki konuşmamda anlatayım istersen, neler olduğunu. Çok fazla zamanım kalmadı.

Onun için, Google'dan yapılan çalışmalar değil, projeler değil, adam gibi, düzgün projeler yaparak, düzgün maliyetlendirerek ve ihaleleri de Devlet İhale Kanunu'nun açık ihale şekline dönüştürerek yapmakta fayda var. İşte TCDD'yi 2 milyar zararla aldınız, bugün 13,8 milyar zarara getirdiniz. Yük taşımacılığında yüzde 1'e düştünüz, yolcu taşımacılığında da yüzde 4,3'tesiniz. Bu kafayla ne TCDD kurtulur ne de Türkiye kurtulur diyor, hepinize sevgiler, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)