| Konu: | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesabı 6'ncı Tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 40 |
| Tarih: | 17.12.2017 |
CHP GRUBU ADINA SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına 2018 yılı Karayolları Bütçesi üzerine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.
Evet, bir süredir bakanlarımız -Ekonomi Bakanımız buradaydı, dışarı çıkmış herhâlde- Türkiye'de rekorlar kırdığımızı ifade ediyorlar. Ben birkaç gazete başlığını sizinle paylaşmak istiyorum. Bakın "Bu yıl 12.800 şirket iflas bayrağını çekecek." diyor; şimdi, bu, bir ay içerisinde çıkan gazetelerde. Mehmet Şimşek diyor ki: "Türkiye'nin algısı bozuk." Bu Hükûmetin bir Başbakan Yardımcısının ifadesi. Yine "Dövizle borca yasak." "23 bin KOBİ'ye dövizle borçlanma yasağı geldi." Bu da Hükûmetin kararı. Ondan sonra başka bir başlık "En hızlı ekonomi." diyor.
Şimdi, burada bir çizelge var bakın. Şimdi "En hızlı ekonomi." "Ekonomik olarak büyüdük." diyoruz. Bakın, 2013 yılında kişi başı millî gelirimiz 12.480 dolar. 2017 yılında ne diyor? 10.582 dolar. Demek ki ekonomi pek de öyle iyi gitmiyor.
Başka bir şey: Bugün yabancı bankalar, Türk bankalarının vasıta olmasına rağmen, Türk firmalarına teminat mektubu vermiyor. Yurt dışında iş yapan arkadaşlarımız bunu biliyorlar. Böyle bir sıkıntıyla karşı karşıyayız.
Hükûmetin 2023 hedefleri vardı. Neydi bu hedefler? Son birkaç yıldır hiç bahsedilmiyor. 500 milyar dolar ihracat, 25 bin dolar kişi başı millî gelir. Ne oldu bu hedefler? Hiç bahsedilmiyor. Bugün 10 bin dolarlardayız kişi başı millî gelirde.
Evet, şimdi Ulaştırma Bakanlığının bütçesiyle ilgili konuşuyoruz. Ulaştırma Bakanlığı 25,4 milyar Türk lirasıyla en fazla yatırım yapan Bakanlık. Ancak Sayın Ulaştırma Bakanından -ki daha önce bizim Komisyonumuzda görevliydi- ne bir brifing aldık ne de bu yatırımlarla ilgili, maalesef, bir bilgi aldık, Komisyon çalışmadı. Kaldı ki Komisyonda da gerçekten bu konuyla ilgili iyi fikirleri olabilecek, faydalı olabilecek arkadaşlarımız var.
Bildiğiniz gibi, Karayolları, özel bütçeli bir kuruluş ve kurumun kamu-özel iş birliğiyle yaptığı birçok proje var ve bunlar da Türkiye ekonomisi açısından ciddi riskler oluşturuyor. Bu projeler sadece Karayollarıyla da kısıtlı değil, başka projeler de var ve Türkiye ekonomisi için bunlar telafisi güç sonuçlar doğurabilecek riskler taşıyor.
Karayolları Genel Müdürlüğünün Sayıştay denetim raporlarına ve mali tablolarına yansıtılmayan iki büyük proje var; bunlardan birisi Gebze-İzmir Otoyolu Projesi, diğeri Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ve bu iki projeden dolayı da verilen garantinin miktarı 56 milyar 800 milyon TL.
Değerli vekiller, Osmangazi Köprüsü'yle ilgili bir konuyu da sizinle paylaşmak istiyorum, Bakanımız da burada, bu sözleşmenin süresi yedi yıl. 20 Mart 2013 tarihinde sözleşme imzalanmış, 20 Mart 2020'de de bitmesi gerekiyor. Oysa projenin bir kısmı Osmangazi Köprüsü geçişi ne zaman açıldı? 12 Temmuz 2016'dan itibaren paralı geçişe açıldı yani projenin tamamlanmasından dört yıl önce açıldı. Şimdi, soru şu: Bu geçiş ücretleri yapımcı firmaya veriliyor mu? Taahhüt edilen 40 bin araç geçiş ücreti ödenmekte midir? Ödeniyorsa bu devletin zararı değil midir? Çünkü 2020'de bitecek proje 40 bin geçişe göre 2020 için hesaplanmıştır, Bakandan bu sorumun cevabını bekliyorum.
Yine, duble yollar da maalesef, seçime yönelik kalitesiz yapılması nedeniyle birkaç sene içerisinde tekrar elden geçirilmek zorunda kalınıyor ve bu bir israf oluyor.
Evet, değerli milletvekilleri; bir Çukurova Havalimanımız var, bunun da temeli 2013'te atıldı. Daha sonra firma iflas etti. 2016'da açılacağı söylenmişti, yenilendi, yeniden ihaleye çıkarıldı, 2017 yılı martında tekrar temeli atıldı ama üstyapısı hâlâ ihale edilmedi, sadece altyapı ihalesi. Bu şartnameye göre de Temmuz 2018 tarihinde yani yedi ay sonra bunun bitmesi lazım. Şimdi, bunun keşif bedeli 224 milyon lira. Geçen on aylık sürede -yedi ay kaldı- on üç milyon liralık hak ediş yapılmış. Yani bakın, 224 milyon liralık keşif bedeli var, yapılan iş 13 milyon lira.
Evet, ara ara ifade ediyor Bakanımız. Ne diyor? "İşleri üç yılda bitiriyoruz." Şimdi, Çukurova Havalimanı'nda olduğu gibi, biliyorsunuz Mersin-Antalya duble yolunun da 1985'te temeli atıldı. Kaç sene olmuş?
ALİ ŞEKER (İstanbul) - Otuz iki yıl.
SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Yani...
Şimdi hâlâ devam ediyor. Demek ki...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bunlar vatandaşın vergisiyle yapılıyor.
SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Başka bir şey, bu yıl yapımcılara bir yıl için öngörülen ödemelerin de yüzde 6'sı ödeniyor Sayın Bakan. Bu da işlerin çok uzayacağını gösteriyor. Demek ki, Bakanın maalesef "üç yıl" söylemi doğru değil.
Bir ülkenin ekonomik kalkınması ve sosyal gelişimi açısından demir yolları ulaşımı çok önemlidir. Güvenli, konforlu, hızlı, çevre dostu ve enerji tasarrufu sağlayan bir ulaşım türüdür. Ülkemizde 1923-1940 yılları arasında 3.208 kilometre demir yolu yapılmıştır. Bu, müthiş bir gelişme çünkü o zaman ne teknoloji var ne de imkân var. Yani senede 180 kilometre demir yolu yapılmış. AKP'nin dönemindeyse yapılan 121 kilometredir.
Yapılan iyileştirmeler neticesi Ankara-Konya ve Ankara-Eskişehir hatları üzerinden yapılan taşımacılık oranları da önem arz ediyor. Nitekim 2012 yılı verilerine göre, Ağustos 2011'de işletmeye açılan Ankara-Konya hattında taşıma payı yok denecek kadar az iken yüzde 54'lere çıkmış. Aynı şekilde Ankara-Eskişehir arasında yüzde 8 olan yolcu taşıma yüzde 72'ye çıkmış. Çok ciddi bir artış var. Bu rakamlar da şunu ifade etmek için yeterlidir: Hızlı tren hatları kamu kaynağıyla yapılmış ve piyasa için kârlı hâle gelmiştir. Demir yollarına daha fazla yatırım yapmamız gerekiyor.
Bu arada Mersin'in Taşucu Limanı özelleştirildi ve daha aktif hâle gelecek. Ancak Sayın Bakan biliyor ki demir yolsuz liman olmaz. Taşucu Limanı'nın demir yolu yok. Ne yapılması gerekiyor? Mersin'deki biten demir yolu hattının Taşucu'na kadar uzatılması gerekiyor. Başka bir şey, Taşucu'ndan da Karaman'a bağlanması gerekiyor çünkü İç Anadolu'nun -Konya, Karaman- ihraç kapısı olarak Taşucu Limanı kullanılacak. Türkiye'nin buna ihtiyacı var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Bir dakika ilave ederseniz...
BAŞKAN - Tamamlayın lütfen.
SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Teşekkür ederim.
Yine, raylı sistemlerle ilgili kısa bir konuyu paylaşmak istiyorum. Ankara, İstanbul, Konya, Erzurum, Antalya, Gaziantep ve İzmir kent içi raylı sistemlerle ilgili Sayın Bakanlık yatırımlar yapıyor, üstleniyor. Şimdi, Mersin'imiz de 1 milyonu aşan nüfusu olan bir kent ve bu kentlerin birçoğundan da daha büyük ama bugüne kadar raylı sistemi yok, kent içi trafiğinde ciddi sorunlar var ve bu konuyu da Ulaştırma Bakanlığının üstlenmesini bekliyoruz.
Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)