GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesabı Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:43
Tarih:20.12.2017

EBUBEKİR BAL (Diyarbakır) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2018 Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nın 7'nci maddesi üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Sayın Başkanım, değerli milletvekillerim; ülkemizin 2023'te dünyanın 10 büyük ekonomisinden biri olma hedefini dikkate aldığımızda, bu hedefe ulaşmak ancak nitelikli üretim ve bu bilgiye, üretim için ihtiyaç duyulan nitelikli insan kaynağıyla mümkün olacaktır. Hükûmetlerimiz döneminde eğitime önem verdik, bütçede en büyük payı eğitime ayırdık. Nitelikli eğitim ve eğitimde fırsat eşitliği hedefleri doğrultusunda, 2018 yılında eğitime 134 milyar kaynak ayırıyoruz. Bu tutar bütçe giderlerinin yaklaşık yüzde 18'ine tekabül etmektedir. 2002 yılından bu yana eğitime ayırdığımız kaynağı 11 kat artırarak hükûmetlerimiz döneminde, zorunlu eğitim süresini sekiz yıldan on iki yıla çıkardık. Eğitime ilişkin temel göstergelerde önemli iyileşmeler gerçekleştirdik. Bu kapsamda eğitimde fırsat eşitliğini artırdık. Eğitimin her kademesinde okullaşma oranları artışlarını gerçekleştirdik. Öğretmen ve derslik başına düşen öğrenci sayılarını düşürdük. Bu kapsamda, pilot okullaşma oranı 2002-2003 eğitim döneminde ilköğretimde yüzde 96, ortaöğretimde yüzde 81'ken 2016-2017 döneminde sırasıyla yüzde 101'e ve yüzde 107 seviyesine çıkmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hükûmetlerimizin döneminde okullaşma oranıyla birlikte eğitimde fırsat eşitliği de artmıştır. 2002 yılında her 100 erkek öğrenci ile 91 kız öğrencimiz ilköğretimde okurken 2016-2017 dönemi itibarıyla bu rakam yüzde 101'e yükselmiştir. Ortaöğretimde ise her 100 erkek öğrenci ile 72 kız öğrenci okurken 2016-2017 döneminde bu rakam yüzde 94'e çıkmıştır. Son sekiz yıllık dönemde öğretmen başına öğrenci sayısını okul öncesinde yüzde 25'ten yüzde 19'a, ilköğretimde yüzde 22'den yüzde 17'ye, genel ortaöğretimde yüzde 18'den yüzde 13'e ve mesleki teknik eğitimde yüzde 17'den yüzde 13'e düşürdük. Derslik başına öğrenci sayısını okul öncesinde yüzde 26'dan yüzde 24'e, ilköğretimde yüzde 32'den yüzde 24'e, genel ortaöğretimde yüzde 31'den yüzde 22'ye, mesleki ve teknik eğitimde yüzde 36'dan yüzde 23'e düşürdük. Bunun yanı sıra Taşımalı Eğitim ve Yemek Yardımı Programı'na, Engelli Eğitim Programı'na, takviye eğitimi, mesleki ve teknik eğitim dâhil özel okullara giden öğrenciye eğitim ve öğretim desteği, pansiyonlarında kalan öğrencilere barınma desteği, ücretsiz ders, kitap, FATİH Projesi gibi alanlara da çok, içinde bulunan, 2018 yılı bütçesinde önemli tutarlarda kaynak ayırdık, ayrıca 2003 yılından bu yana 584 bin öğretmen ataması gerçekleştirdik. Yükseköğretime önem veriyoruz, bütçeden ayrılan kaynağı artırıyoruz. Yükseköğretime ayrılan kaynağı 2002 yılı bütçesine göre 11 kat artışla 2018 yılı bütçesinde 41,7 milyar liraya çıkarıyoruz. Hükûmetlerimiz döneminde yükseköğretime erişim ve yükseköğretim alanında okullaşma oranlarında önemli artışlar olmuştur. 2002 yılında 76 olan üniversite sayısı bugün itibarıyla 112 devlet, 67 vakıf üniversitesi, 5 vakıf meslek yüksekokuluyla, Millî Savunma, Türk-Japon Bilim ve Teknoloji üniversiteleriyle birlikte 186'ya çıkmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2018 yılı bütçemizin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bal.