GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:60
Tarih:15.02.2018

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yatırım ortamının iyileştirilmesi hakkındaki bir torba kanunu görüşüyoruz. Ben size yatırım ortamının iyileştirilmesiyle ilgili birkaç tane örnek vereceğim yani havadan, denizden, karadan bu örnekler verilebilir ama ben bugün havadan yatırımın iyileştirilmesi hakkında nasıl bir iyileştirme yaptığınızı sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu beceriksiz Hükûmetin havadan örneği duymasını ve sizin de vicdanınız sızlayarak bir an evvel tedbir almanız gerektiğini ifade etmek istiyorum.

Şimdi, bu proje bir Zihni Sinir yatırımı, Zihni Sinir projesi. Çok düşünülmüş üzerinde "Nasıl buradan bir rant elde ederiz?" diye düşünmüşler, bürokratıyla, bakanlığıyla bir Zihni Sinir projesi hazırlamışlar. Şimdi projeyi anlatınca ve bunu hayata nasıl geçirmişler anlatınca daha iyi anlayacaksınız diye düşünüyorum.

Bu proje 3 ilimizi ilgilendiren bir proje; Afyon, Kütahya ve Uşak illerimizi ilgilendiren bir proje ve bu Zihni Sinir projesinin adı Zafer Havalimanı. 2010 yılında ihale ediliyor ve maliyeti sadece 50 milyon euro bu havaalanının. İşletme süresi, açıldıktan sonra yirmi dokuz yıl on bir ay. Uçuşu garanti edilen yolcular için yolcular eğer uçmamış ise, geçmemiş ise iç hatlara 2 euro ödüyor devlet, dış hatlara da 10 euro ödüyor devletimiz. Kim ödüyor? Hazine. Hazineden sorumlu Sayın Bakan da burada. Milletten topladığı vergilerden, eğer uçmamışsa vatandaş, gidiyor, takır takır bu şirkete ödüyor bu parayı. Peki, 3 ile hizmet edecek dedim. Şimdi, merak ettim, 3 ilin nüfuslarını çıkardım yani 2012'de bu havaalanı devreye girdiğinde bu 3 ilin nüfusu ne kadardır diye baktım, 1 milyon 619 bin kişi yaşıyor bu 3 ilde. Sadece 2012 için garanti edilen rakama baktım, 850 bin kişi. Ya, bunlar millete hani "Refahınızı artıracağız." diyorlar ya, meğer milleti uçuracaklarmış bunlar. Yani bu Afyon'da, Uşak'ta ve Kütahya'da yaşayan vatandaşlarımız ne kadar şanslı ki bu Hükûmet onları uçuracak. 850 bin yolcu garantisi verilmiş. 2017 yılına baktım, nüfus 1 milyon 652 bin, sadece 33 bin artmış nüfus ama garanti edilen yolcu sayısı 288 bin artmış. Yani diğer taraftan nüfus yüzde 2 artarken yolcu garantisi yüzde 33 artmış. Kısacası, altı yılda ne kadar, kaç kişi uçmuş diye merak ediyorsunuz değil mi şimdi? Yani bu kadar garanti verilmiş, 1 milyon 138 bin garanti verilmiş 2017 yılında yine, 2012'de 850 bin verilmiş acaba ne kadar insan uçmuş burada? Altı yılda uçması gereken, garanti edilen yolcu sayısı: "5 milyon 211 bin kişiyi uçuracağız." demişsiniz.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Havaya uçurmuş.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Kaç kişi uçmuş? 215 bin kişi uçmuş, sadece 215 bin kişi arkadaşlar. Peki, Hazinenin ödediği tutar ne kadar? Sayın Bakanım biliyordur herhâlde. Altı yılda ödediği rakam 27 milyon euro, 110 milyon TL, 110 trilyon ödemişiniz değil mi Sayın Bakan? Burada bir eksiğim yok herhâlde. Ödemişsiniz ve devam ediyor.

Şimdi, baktığınız zaman rakamlara sadece 2017 değil, on yılda 50 milyonluk yatırım bedelini çıkarttığını görüyorsunuz, on yılda. Ne kadardı bunun işletme süresi? Yirmi dokuz yıl. İhaleye sadece bir firma girmiş arkadaşlar, firma da ne söylemişse... Çok iyi tanıyoruz firmayı, o "tape"lerde, dinlemelerde adı geçen, millete küfreden değil bu sefer, küfür edenin arkadaşı, her yerde varlar bunlar ve on dokuz yıl daha hesap ettiğinizde yılda ortalama 6 milyon eurodan 120 milyon euro daha para ödeyeceksiniz. Yapılması gereken şu Sayın Bakan: Nasıl 27 bin şirkete olağanüstü hâl kararlarıyla, KHK'lerle el koydunuz, bu şirkete el koyacaksanız, bu havaalanını devletin havaalanına dönüştüreceksiniz, ödediğiniz parayı maliyetten çıkararak geri kalan kısmını orada ödeyeceksiniz. Sadece bu bir örnek. Peki, başka havalimanları yok mu? Onlar da var, hemen söyleyeyim: Bodrum Havalimanı. Bodrum Havalimanında, Milas-Bodrum Havalimanında 40 milyon TL, 8 milyon 263 bin euro garanti edilen yolcu uçmadığı için ödenen para. Ankara Esenboğa, hani hepimiz uçuyoruz ya, Ankara Esenboğa'da da 29,5 milyon euro, 150 milyon TL, 150 trilyon. Bunları üst üste topladığınızda köprüleri, yolları, tünelleri, şehir hastanelerini, termik santralleri, hidroelektrik santrallerini, yap-işlet-devret modellerini üst üste topladığınızda bu sene 6,2 milyar ayırdınız, önümüzdeki yıllarda 50 milyar TL ayırmak zorunda kalacaksınız.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Akar.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir dakika daha alabilir miyim? Bugün iyi tarafınızdasınız, herkese bir dakika veriyorsunuz.

BAŞKAN - Peki.

Her zaman iyi tarafım var, her zaman iyiyim ben.

Buyurun.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Teşekkür ederim.

Dediğim gibi 50 milyar para. Peki, bu para nereden gelecek Sayın Bakan? Dün hazine iki tane ihale yaptı, 5 milyar borçlandı. Televizyonlardan alt yazı geçiyor. "5 milyar dolar vereceklermiş Irak'ın yapılanmasına." Ya dün borçlandın 5 milyon TL. Dün borçlandın 5 milyon TL, daha da borçlanacaksın ama sen borçlanırken vatandaşı uçurmuyorsun, vatandaşı da nasıl bedenini sömürüyorsan aynı zamanda cebini sömürüyorsun, fakirliğe muhtaç hâle getiriyorsun. Fakir fukarayı kollamıyorsunuz ve dediğim gibi, evet, yatırımlar iyileştirilmeli ama bu getirdiğiniz kanunlarla Türkiye'de yatırım yapılması mümkün değil. Size sadece bugün bana bir vatandaşın yolladığı elektrik faturasını söylüyorum. 63 liralık enerji kullanım bedeline karşılık 156 lira para ödeyen bir vatandaş. Sanayici de bundan farklı değil. Eğer siz bu maliyetleri düşüremezseniz milleti de soydurmaya devam edersiniz. "Soyuyorsunuz." demiyorum bakın, "Soydurmaya devam edersiniz." diyor, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)