GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: MHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:67
Tarih:07.03.2018

MHP GRUBU ADINA FAHRETTİN OĞUZ TOR (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verdiğimiz 18-24 yaş arasındaki gençler arasında lise eğitimini tamamlamadan eğitimi terk eden gençlerin terk etme sebeplerinin tespit edilerek alınacak önlemlerin belirlenmesi konulu Meclis araştırması önergemiz üzerinde söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle sizleri ve izleyenlerimizi saygılarımla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, tabii, eğitimin çok ciddi problemleri vardır. Önemli birkaç tanesini sayacak olursak, fırsat eşitsizliği, meslek liseleri, özel eğitim öğretim, öğrencilerin uluslararası platformdaki performansları, ortalama sınıf mevcutları, ikili eğitim, taşımalı eğitim, atama ve yer değiştirmeler, öğretmen maaşları ve çalışma koşulları, sözleşmeli öğretmenlik uygulaması, aday öğretmenlik ve aday öğretmen yetiştirme süreci, müfredat, Suriyeli öğrencilerin eğitimi, terör ve eğitim, cinsel istismar ve taciz vakaları. Eğitim maalesef birçok alanda uluslararası standartları yakalayamamıştır.

Biliyoruz ki gerçek bir eğitim olmadan kalkınma olmaz, insan hakları olmaz, çağdaş uygarlığa erişilemez. Eğitimin en önemli problemlerinden biri de lise eğitimini tamamlamadan eğitimi terk edenlerin durumlarıdır.

Değerli milletvekilleri, eğitim, bireye bilgi, beceri, alışkanlık ve tavırlar kazandırma etkinliğidir. Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla planlı ve programlı olarak istenilen değişmeyi meydana getirme sürecidir. Kişileri yaşadığı toplum ve toplumun bağlı bulunduğu çağdaş dünyanın uyumlu bir üyesi hâline getirmenin, çağın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatmanın yolu okuldan geçmektedir.

Her ne kadar ilim, eğitim, öğretim beşikten mezara kadar ise de asgari ölçülerde çağın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatma işi ortaöğretim düzeyinde, mesleki ve teknik öğretim sonunda veya yükseköğretim süreci sonunda mümkün olabilmektedir. Olaya bu pencereden baktığımızda, çağın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanabilmek için asgari ölçülerde ortaöğretim sonuna kadar bir eğitimi tamamlamak gerekmektedir.

Olaya ülkemiz açısından baktığımızda, bir tarafta milyonları bulan işsizlik, diğer tarafta sanayicinin, ticaret erbabının ara eleman bulmadaki güçlükleri göz önüne alındığında, 18-24 yaş grubundaki gençlerimizin ortaöğretimlerini tamamlamadan, başka bir ifadeyle asgari düzeyde bile olsa bilgi ve beceri elde etmeden eğitimi terk etmeleri çok ciddi problemleri beraberinde getirecektir.

Bakınız, Avrupa İstatistik Ofisi 2016 yılına ilişkin verilerine göre, Türkiye 18-24 yaş arasındaki insanlar arasında lise eğitimini tamamlamadan eğitimi terk etmiş olanların oranının en yüksek olduğu ülke konumundadır. Türkiye'de eğitimden erken ayrılma oranları Avrupa Birliği ülkelerinin çok üstündedir. Rapora göre, Türkiye'de 2016 yılı itibarıyla bu yaş grubundaki gençlerin yüzde 34,3'ü eğitimini tamamlamadan sonlandırmışlardır. Avrupa Birliğinin liseyi bitirmeden eğitimden ayrılma oranı ortalaması ise sadece yüzde 10,6'dır. Lise mezuniyeti olmadan eğitimini bırakmış öğrencilerin oranı Güneydoğu Bölgemizde yüzde 51'dir.

Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezinin yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre, Türkiye genelinde 15-19 yaş arasındaki en az 850 bin genç eğitimine devam etmemekte ve iş gücüne katılmamaktadır. Rapora göre, 2015 yılında yaklaşık 3 gençten 1'i, başka bir deyişle, 2 milyon 43 bin genç eğitime devam etmemektedir. Okula devam etmeyen gençlerin yaklaşık yüzde 71,4'ü en fazla ilköğretim mezunudur. Eğitim hayatını bırakmış gençlerin azımsanmayacak bir kısmı iş gücü piyasasına da girmemektedir. 850 binden fazla genç ise ne eğitimine devam ediyor ne de iş gücü piyasasında bulunuyor. Ne eğitimde ne de iş gücünde olan gençlerin yüzde 72'sini kadınlar oluşturmaktadır. Eğitime devam etmeyenlerin yaklaşık yüzde 60'ı ilköğretim mezunudur.

Değerli milletvekilleri, 15-19 yaş arasında eğitime devam etmeyen 239 bin genç kadın ve 132 bin genç erkek herhangi bir okuldan mezun olmadıklarını belirtmişlerdir. İlköğretim eğitimini tamamladığını söyleyenlerin 492 bini genç kadın, 594 binini genç erkektir; dolayısıyla 15-19 yaş aralığında eğitimine devam etmeyenlerin yüzde 71,4'ü, başka bir deyişle, yaklaşık 1,5 milyon genç en fazla ilköğretim mezunu olarak eğitimi bırakmışlardır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sözlerinizi tamamlayın Sayın Tor.

FAHRETTİN OĞUZ TOR (Devamla) - Teşekkür ederim.

Eğitimi, okulu terk etme, karşımıza çocuk işçilik olarak çıkmaktadır. Çocuk işçilik ucuz işçilik demektir, güvencesiz, büyük oranda da kayıt dışı çalışma demektir. Ülkemizde 2 milyona yakın çocuk işçilikten bahsedilmektedir. Örgün eğitimden uzaklaşan, eğitimde gelecek görmeyen çocukların çok büyük kısmı da yoksul aile çocuklarıdır.

Yüz binlerce gencimizin eğitimini terk etmesinin sebeplerinin tespit edilmesi, çözüm yollarının belirlenmesi konulu araştırma önergemizin kabul edilmesini bekliyor, bu vesileyle saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Tor.