GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Katma Değer Vergisi Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 178 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:78
Tarih:28.03.2018

SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın 3'üncü maddesi üzerinde vermiş olduğumuz önerge üzerine söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, tasarıyla, ihracatın teşvik edilmesine yönelik, küçük işletme ve serbest meslek erbaplarına yönelik hasılat esaslı vergilendirme, AR-GE, yenilik ve tasarıma yönelik teknokentler, grup mükellefiyeti, götürü usulü yöntemi, sağlık sektörü, sağlık hizmetleri gibi alanlarda vergi istisnalarının getirildiğini ve birçok farklı alanda teknik düzenlemelerin yapıldığını görmekteyiz.

Baktığımız zaman, tasarının, istisna ve muafiyetler nedeniyle işlemez hâle getirilen sistemin yeniden işlerliğinin sağlanmasına yönelik gerçekten kapsayıcı bir düzenleme olmadığını görmekteyiz. Hatta bazı düzenlemelerde geriye doğru, yapmış olduğumuz kanuni düzenlemelere tekrar döndüğümüzü görmekteyiz.

Diğer taraftan, tasarının amaçlarından biri olan kayıtlı ekonomiye geçişin özendirilmesi ifade edilmekle birlikte, hangi düzenlemenin tam olarak bu amaca yönelik olduğu da belirsizdir.

Benim üzerinde söz aldığım 3'üncü maddede ise şu düzenlemeler yapılmaktadır: Maddeyle, 4458 sayılı Gümrük Kanunu'nun 95'inci maddesinin (1)'inci fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarına veya bunların depolarına yapılan teslimlerin ihracat teslimi kapsamına alınmasıyla, KDV iadesi açısından yerli işletmelerimiz aleyhine oluşan rekabet eşitsizliğinin giderilmesi amaçlanmaktadır. Bu anlamda, biz de yerli firmalarımız için rekabet eşitsizliğini giderecek olan bu düzenlemeyi destekliyoruz.

Ancak sayın milletvekilleri, yine tasarının gerekçesine baktığımız zaman -geçen haftalarda Genel Kurulda görüştüğümüz yatırım, üretim ve ihracatın teşvik edilmesine yönelik torba yasa tasarısındaki düzenlemenin bir devamı olarak- yasa tasarısındaki düzenlemelerin ülkemizin ekonomik kalkınmasına katkı sağlaması hedefi belirtilmiş. Ekonomik kalkınma olması tabii ki hepimizin ortak amacı. Ancak baktığımız zaman, Sayın Bakan, iktidarınız döneminde ülkemizin kalkınması yönünde temel yapısal sorunlarımız çözülemediği gibi, bir yoksulluk ve işsizlik döngüsünden de çıkamadık.

Geçtiğimiz torba yasa üzerinde söz aldığım zaman dile getirmiştim ve tekrar gündeme getirmek istiyorum. Çok değerli ekonomist Daron Acemoğlu "Ulusların Düşüşü" çalışmasında, ülkemizin kalkınmakta olan ülkeler arasında bir çöküş sürecine geçişinin nedenlerini belirtmişti. Çalışmada, başarısız olmuş, yoksulluk sorununu çözemeyen milletlerin, ülkelerin ortak özellikleri olan demokratik işleyen kurumlarını kuramamış olmaları zayıf kurumsal yapılarına bağlanmakta. Yine çalışmada, devlet yönetiminin bir kişinin ya da grubun elinde olduğu, ekonomik sistemin bu grubu zenginleştirmek ve toplumun diğer üyelerini sömürmek üzerine kurulduğu, yine bu sistemlerde esas olan tek şeyin yöneten grubun zenginliğini artırmak ve gücü muhafaza etmek olduğu... Yine, bu tür sistemlerde geçici büyümeler, ekonomik iyileşmeler görülebilir ama sürdürülemez ve zamanla çökmeye mahkûmlar. İşte bu teoriye göre, ülkemizin de kalkınma sürecinde hızla başarısız olma eğiliminde olduğu ortaya çıkmakta. Neden mi? İşte, siz burada ne kadar geçici teknik düzenlemeler yapma çabasında olsanız da ülkemizde ekonomi toplumun tamamını kapsayıcı nitelikte değil, belirli bir grubun tekelindedir ve bir grubu zengin etmek için dizayn edilmiştir; özgür basın kontrol altındadır hatta tekelleşmektedir; düşünce ve ifade özgürlüklerini sınırlayan baskıcı bir tek adam yönetimi vardır; gücü bir elde toplama gayretleri en üst düzeydedir ve başarılıdır.

Değerli milletvekilleri, işte bu temel yapısal sorunlar varken Hükûmetinizin kısa vadeli geçici çözümler ve düzenlemelerinin bu teoriye göre sürdürülebilirliği yoktur ve maalesef, başarısız olmaya mahkûmdur. Çözüm için toplumun tüm kesimlerini kapsayan bütüncül politikalara ihtiyaç vardır; bütüncül ve nitelikli istihdam politikalarına, nitelikli, çağdaş, bilimsel eğitim politikalarına ve en önemlisi, bilgi üreten özgür üniversitelere ihtiyaç vardır. Bizler burada temel yapısal sorunları kalıcı şekilde çözmedikçe istediğiniz kadar geçici, kısa vadeli teknik düzenlemeler yapsanız da bu sorunlar katlanarak büyüyecektir. Evet, katma değer vergisini, birçok alandaki vergi istisnalarını ve vergi indirimlerini kapsayan bu kanun tasarısında yapılan düzenlemeler...

Sayın Bakan, değerli milletvekilleri; ekonomi -sözde- yüzde 11 büyürken 18,5 milyon işsiz insanımıza iş yaratabilecek mi, yüzde 25'lere dayanan genç işsizliğe çözüm üretebilecek mi, orta gelir tuzağına saplanan ve düşen millî gelirimizi artırabilecek mi ve en önemlisi, gelir adaletsizliğini azaltabilecek mi?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun Sayın Özdemir.

SİBEL ÖZDEMİR (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Evet, değerli milletvekilleri, yapmış olduğumuz bu düzenlemeler, en önemlisi, gelir adaletsizliğini azaltabilecek mi, yüzde 11'lere dayanan ve artma eğilimini sürdüren enflasyonu tek haneye düşürebilecek mi ve katma değeri yüksek ürünler üretebilecek miyiz? İşte, değerli milletvekilleri, bütün meselemiz ve bu Parlamentonun asli görevi, bu temel, yapısal sorunlarımızı kalıcı şekilde çözmek olmalıdır diyorum ve Genel Kurulu tekrar saygıyla selamlıyorum.