GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:94
Tarih:02.05.2018

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Teşekkür ediyorum Başkanım.

Öncelikle sayın vekil, işte "OECD ülkeleri arasında Türkiye'nin notu 2,1'den 2,2'ye çıktı, İsrail farklı bir şey." dedi. Bakın, şuna bakın, yeni çalışmasıdır OECD'nin, girin internet sitesinde görürsünüz -bir yıllık, iki yıllık değil- OECD ülkeleri arasında son on yıllık millî gelir artışını. Gidin bakın. Biraz insaf olacak. Millet de bunu izliyor, sizin söylediğinizi de bizim söylediğimizi de millet görüyor. Dolayısıyla, kim doğru kim yanlış ona da millet karar veriyor.

HAYATİ TEKİN (Samsun) - Sayın Başkan, millî eğitim ile millî geliri karıştırma.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bakın, burada OECD verilerinde 2007'nin son çeyreğinden 2017'nin son çeyreğine kadar millî gelir artışında Türkiye birinci, açık ara birinci. Ondan sonra hangi ülke geliyor? İrlanda ve İsrail geliyor.

HAYATİ TEKİN (Samsun) - Sevgili Bakanım, onlardan aldığınız borçla millî gelir yaratıyorsunuz.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, lütfen.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bir başka husus, yine burada diyor ki, not koymuş: "Son on yılda küçülenler var." Kimler? Portekiz, Finlandiya, İtalya ve Yunanistan. Buyurun, diyagram benim değil, OECD'den bahsettiniz ya. Ve buraya bir not daha koymuşlar, ne diyor o notta: "İtalya, kriz öncesi -ne zaman kriz? 2008- 2008'den önceki millî gelirine hâlâ yetişemedi, erişemedi." Allah için tablo bu, bunu millet de görüyor yani.

HAYATİ TEKİN (Samsun) - Sayın Bakan, soruya cevap alamadım. Sorum başka, cevap başka.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bunun dışında başka ne görürseniz farklı bir şey.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - AR-GE payını da kıyaslayın Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bir başka husus: Kürtçe, Zazaca bölümü için 30 kişi atandı. Mevzuatımızda zorunlu dersler için norm hesabı yapılıyor, seçimlik dersler için yapılmıyor. Buna rağmen şu ana kadar 30 öğretmen atadık, yeni dönemde de ihtiyaç olunca bu planlamayı yapacağız.

Sayın Özdemir'in sorusu: 1 Mayıs, 1 Ocak resmî tatil olduğu için herhangi bir ödeme yapılmıyor; cumartesi, pazar gibi değerlendiriliyor. Dinî ve millî bayramlarda da ek ders ücreti ödeniyor. Ödenmesi yönünde de bir çalışmamız olmadığını belirtmek isterim.

Bir başka soru: Sayın vekilimiz birleştirilmiş sınıflarla ilgili söyledi oradan. Birleştirilmiş sınıflar sadece bizde yok, Fransa'da da var hatta birleştirilmiş sınıflarla ilgili eğitimcilere de bir film tavsiye ediyoruz. Sadece Türkiye'de olan bir durum değil ama lütfen şunu da dikkate alın: Biz iktidara geldiğimizde birleştirilmiş sınıflarda okuyan öğrenci sayısı 688 bindi, şimdi 154 bin. İyi de insaf, hangi Türkiye'yi aldık, hangi Türkiye'ye getirdik? Bunu görmek lazım yani.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Yerinde saymasını mı bekliyordunuz Sayın Bakan?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Yerinde sayma değil.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Sayın Bakanı dinliyoruz. Lütfen...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bakın, 66 milyonluk nüfus 81 milyona çıkıyor. Nüfus artışının karşılığına gelen okul sayısını yapıyoruz. Bir de geçmiş dönemin ihmallerini veya yapılmadık olanları yapıyoruz da buraya geldi.

İkili eğitimde de ortaöğretimdeki oran yüzde 7,8'ken bugün yüzde 2,5 civarlarına düştü. Geçmişteki açığı kapatıyoruz. Nüfusumuz da sabit kalmıyor, 66'dan 81'e çıkıyor.

Yine bir başka husus: "Afrin'de ne kadar kalınacak?" diye... Allah için bir bakın, Afrin'de bu bölgenin, insanımızın istikrarı için ne gerekiyorsa o kadar kalınacak, kesin bir süre verilmiyor ama artık Kilis'e bir roket düşüyor mu, Hatay'a bir roket düşüyor mu? Gidin, bir de Hatay'daki insanlara sorun, bir de Kilis'deki insanlara sorun. Dolayısıyla da bu milletin, bu halkın huzur ve güvenliği için ne gerekiyorsa o yapılacak.

Yine, üniversiteyi bölmekle ilgili bir başka husus: Bakın, herkes bir fikir söylüyor burada ama bilin ki biz bu konuya ideolojik yaklaşılmaması gerektiğini söylüyoruz. Profesör Doktor Ural Akbulut, şu anda üniversitelerin derecelendirilmesiyle ilgili -University Rankings- URAP Araştırma Laboratuvarında koordinatör olarak görev yapıyor. University Ranking by Academic Performance'la ilgili de Ural Akbulut... Cümle şu, okuyorum... Yani bu ideolojik değil, her hoca aynı fikirde değil, farklı olan da var. Biz sizin gibi düşünmüyoruz. Niye sizin gibi düşünmeye bizi zorluyorsunuz ki? Sizin gibi düşünmeyen bilim adamları da var, ODTÜ'nün rektörlüğünü yapmış insanlar da var. Ne diyor? Üniversite sıralaması yapan merkezlerden biri olan ODTÜ Enformatik Enstitüsü URAP Başkanı Profesör Doktor Ural Akbulut üniversitelerin bölünmesini destekliyor. Demek ki sizin gibi düşünmeyenler de var. "100 bin öğrenciyle üniversite yönetilemez." Akbulut, Amerika'daki MIT'de 11 bin öğrenci olduğunu...

ALİ ŞEKER (İstanbul) - New York'ta da 300 bin var.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - ...bunların 7 bininin lisansüstü, 4 bininin ise lisans öğrencisi olduğunu anlattı. Yine, Amerika'daki Harvard Üniversitesinin öğrenci sayısının 22 bin dolayında olduğunu, bunun 17 bininin lisansüstü, 5 bininin ise lisans öğrencisi olduğunun altını çizen Akbulut: "Harvard ve MIT'nin öğrenci sayısına ve dünya sıralamalarında üst sıralarda yer almasına bakılırsa bunun bir anlamı var. Dünya genelindeki trend de üniversitelerin çok büyümesine izin verilmemesi yönünde. Fransa'da da büyük üniversiteler bölündü." Akbulut "Üniversitelerin bölünmesini destekliyorum." diyor, "Dünyadaki örneklerini incelediğimizde, üniversitelerin yönetilmesinde ideal öğrenci sayısının 20-25 bin olduğunu düşünüyorum. Bir üniversite öğrencisi 50 bin, 100 bin gibi rakamlara ulaşmışsa bu üniversitenin yönetiminin oldukça zor olduğu ortadadır. Bu yönetmek değil, kendi hâline bırakmaktır. Üniversitelerimiz, dinamik olmak, dünyayla yarışa girip iyi yerlere ulaşmak ve iyi öğrenci yetiştirmek istiyorlarsa tabii ki makul oranda küçülmeleri lazım, daha doğrusu bu kadar da büyütülmemeleri gerekir." diye de not koyuyor.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Tek adam gibi düşünüyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bakın, önümde Oxford Üniversitesi var, 1096'da kurulmuş, öğrenci sayısı 23.195. Cambridge Üniversitesi 1209'da kurulmuş, öğrenci sayısı 18.389. Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü 1921'de kurulmuş, 2.209 öğrencisi var.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Küçülmeyle kalite artmıyor Değerli Bakan.

TÜRABİ KAYAN (Kırklareli) - New Yok Üniversitesi kaç Sayın Bakan?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Stanford Üniversitesi 1891'de kurulmuş, 15.845 öğrencisi var. MIT 1861'de kurulmuş, 11.177 öğrencisi var.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Onlar bölünmüş mü Sayın Bakan?

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Onlarda bölünme var mı? Hiçbirisi bölünmüş mü?

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Harvard Üniversitesi...

ATİLA SERTEL (İzmir) - Hangi üniversite bölünmüş?

BAŞKAN - Sayın Sertel, lütfen...

BÜLENT TURAN (Çanakkale) - Sayın Başkan...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Problem şu: Ben sizi dinliyorum ama siz beni dinlemiyorsunuz, böyle olmaz ki.

BAŞKAN - Sayın Bakan, bir dakika müsaade eder misiniz. (Gürültüler)

Sayın milletvekilleri...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Harvard Üniversitesinde 22 bin var.

BAŞKAN - Sayın Bakanım...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Princeton Üniversitesinin...

BAŞKAN - Sayın Bakanım, bir dakika.

Sayın milletvekilleri, sorularınızı sordunuz, şimdi Sayın Bakan cevaplıyor.

ADNAN BOYNUKARA (Adıyaman) - Tahammülsüz!

BAŞKAN - Lütfen sessizlikle izleyelim.

BÜLENT TURAN (Çanakkale) - Seçim gerginliği, seçim.

BAŞKAN - Oturduğunuz yerden müdahale ettiğiniz zaman Sayın Bakanın verdiği cevapları nasıl anlayabileceğiz?

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Sayın Başkan, sorulara cevap versin istiyoruz.

BAŞKAN - Lütfen...

Buyurun Sayın Bakanım, devam edin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Evet işte, bölünmeye, bu sorulara cevap ya.

Princeton Üniversitesi 1746'da kurulmuş, 7.955 öğrencisi var; Imperial College of London, Birleşik Krallık'ta, 1822'de kurulmuş, 15.857 öğrenci; Chicago Üniversitesi, 1890'da kurulmuş, 13.525 öğrenci; Zürih Federal Teknoloji Üniversitesi, 1855'te, 19.800 öğrenci...

ALİ ŞEKER (İstanbul) - New York Üniversitesi 300 bin kişi...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Dediğinizin mutlak doğru olduğu nerede belli? Biz bölünmesinin bu ülkeye faydalı olduğunu düşünüyoruz, siz bölünmemesinin faydalı olduğunu söylüyorsunuz ama buna millet karar verecek.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Millet isyanda Bakanım, millet isyanda.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bakın, Hacettepe Üniversitesi Ankara Üniversitesinin içinden çıktı. Ankara Üniversitesinin içinden çıkarken de aynı bu eleştiriler yapıldı ama şu anda görüyoruz ki... Yani, bu söylediklerinizin doğru olmadığına bugün Ankaranın içinden çıkan Hacettepeyi gördüğümüzde karar... Hacettepe Üniversitesinin Ankara Üniversitesinden daha geri olduğunu söyleyebilen var mı? O zaman "Bu Ankaranın birikmiş bir kültürü var, bu kültürden bu üniversiteyi niye alıyorsunuz?" deselerdi bugün Türkiye, Hacettepe Üniversitesini kazanamazdı.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Yeni üniversite kurulması ayrı.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - İşte, Osmangazi Üniversitesi, Anadolu Üniversitesinden ayrıldı.

TURABİ KAYAN (Kırklareli) - Hiç alakası yok.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Yeni üniversite kurun, yeni üniversiteye kimse bir şey demiyor.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - "Kötü mü oldu?" diye Komisyonda sorulduğunda "Kötü oldu." denildiğinde... Kötü olsa buradaki bir hocamız adaylık göstermezdi.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, bir dakika daha ek süre veriyorum size

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Dolayısıyla, Muhterem Başkanım, biz bu yapılanların her birisinin Türkiye'nin lehine olduğunu düşünüyoruz.

Bakın, yani burada çok örnekleri var ama çok net, Hacettepeyi söyledik, 1967'de 892 sayılı Kanun'la kuruldu; Gaziantep Üniversitesi, ODTÜ'den ayrıldı; Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Hacettepeden ayrıldı; Kırşehir Üniversitesi, Gaziden ayrıldı; Konya Necmettin Erbakan -biraz önce söyledi- Selçuktan ayrıldı; Hacettepe Üniversitesi, onu söyledik ama...

Lütfen, size son cümle olarak şunu söylemek isterim: Kanun numarasını da söyleyeyim, 3389, lütfen bu üniversitelerin kurulması veya bölünmesiyle ilgili 1987 tarihli 3389 sayılı Kanun'u bir okusunlar.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - O da olağanüstü hâlde olmuştu, bu da olağanüstü hâlde...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Gaziantep Üniversitesiyle ilgili cümle şu: "Gaziantep'te Gaziantep Üniversitesi adıyla yeni bir üniversite kurulmuştur. Bu Üniversite;

Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Tıp Fakültesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İktisadî ve İdarî Bilimler Fakültesi ile Kahramanmaraş'ta Ziraat Fakültesi, Şanlıurfa'da İlahiyat Fakültesi ve Adıyaman'da yeni kurulan Eğitim Fakültesinden,

Orta Doğu Teknik Üniversitesine bağlı iken Rektörlüğe bağlanan Gaziantep Mühendislik Fakültesinden,

Rektörlüğe bağlı olarak yeni kurulan Türk Musikîsi Devlet Konservatuvarından,

Rektörlüğe bağlanan Gaziantep Meslek Yüksekokulu, Kilis Meslek Yüksekokulu, Kahramanmaraş Meslek Yüksekokulu ile Şanlıurfa Meslek Yüksekokulundan oluşur."

Allah için burada başkalarına bakın da görün, Türkiye böyle geldi. Eğer sizin yaptığınız gibi "Hiçbir tanesi bölünmesin." deseydik Türkiye yeni üniversiteleri kazanamazdı. Eksiğimiz yok mu? Vardır ama düne göre çok daha iyiyiz, her alanda iyiyiz. İnşallah yarını da bugünden daha iyi yapmak için böyle bir karar almak gerekir diyorum.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)