| Konu: | Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılmasına Dair İçtüzük Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 5 |
| Tarih: | 09.10.2018 |
MHP GRUBU ADINA FETİ YILDIZ (İstanbul) - İlk konuşmamızı yapacağız, onun için arkadaşlar cesaretlendirmek istedi herhâlde.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; konuşmama başlamadan önce hepinizi saygıyla selamlarım.
Sayın Başkan, yeni görevinizde başarılar dilerim.
Sayın milletvekilleri, Anayasa'da yapılan değişikliklere uyum sağlama amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılmasına Dair İçtüzük Teklifi Meclis Başkanımız ve İzmir Milletvekili Sayın Binali Yıldırım tarafından Meclis Başkanlığına sunulmuş, takiben Anayasa Komisyonu 4 Ekim 2018 tarihinde toplanmış ve (2/772) esas numarasıyla Teklif'i görüşmüştür. Teklif görüşmeleri takdire şayan bir uyum içinde geçmiş, bazı maddeler teklif metninden çıkarılmış ve Komisyonca kabul edilmiştir. İç Tüzük'ün ülkemizin demokratik işleyişi üzerinde çok önemli bir etkisi vardır. Bundan dolayı iç tüzüklere doktrinde -daha önce konuşmacının söylediği gibi- "sessiz anayasa" denilmektedir. Bilindiği gibi, bazen usul esastan önce gelmektedir.
Sayın milletvekilleri, 27 Nisan 2017 tarihinde yürürlüğe giren Anayasa değişikliğiyle yasama ve yürütme organları tam olarak birbirinden ayrılmıştır. Yasama, yürütmenin bu sert ayrılığı işlemlerin de ayrılığını gerektirmektedir. Tam bu aşamada Milliyetçi Hareket Partisinin öncülüğünde töreye uygun devlet düzenine geçilmiştir. Yürütme yetkisi Cumhurbaşkanı tarafından yerine getirilmektedir. Bu sebeple Hükûmetin Mecliste temsil edilmesi ortadan kalkmış ancak yürütme organı Mecliste temsil edilmeye devam etmektedir. Bilindiği gibi, güvenoyu, gensoru, sözlü soru gibi araçlar İç Tüzük'ten çıkarılmıştır; yazılı soru, genel görüşme ve Meclis araştırması mekanizmaları yeniden tanımlanmıştır. Cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu, Meclis soruşturması mekanizmasına benzer olarak yeniden düzenlenmiştir. "Kanun tasarısı", "hükûmet", "bakanlar kurulu" gibi ibareler İç Tüzük metninden tamamen çıkarılmış olup bu bağlamda Anayasa değişikliğine uygun kavramsal değişiklikler ve "Cumhurbaşkanı", "Cumhurbaşkanı yardımcısı", "bakanlar" gibi ibareler eklenmiştir.
1'inci maddede, Anayasa değişikliği sonucu, Anayasa'nın 106'ncı maddesinin dördüncü fıkrasında Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların 81'inci maddede yazılı şekilde Türkiye Büyük Millet Meclisi önünde ant içecekleri ve 6271 sayılı Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 21'inci maddesinin (3)'üncü fıkrasında ise Cumhurbaşkanınca atanan Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların atanmalarını takip eden gün ant içecekleri belirtilmiştir. Maddede, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların atandıkları tarihten sonraki ilk birleşimde ant içecekleri hükmüne yer verilmiştir. Böylece, İç Tüzük'ün sistematiği ve yasama organının işleyişi göz önünde bulundurularak 6271 sayılı Kanun'daki Cumhurbaşkanı yardımcılarıyla bakanların ant içecekleri güne ilişkin hükme işlerlik kazandırılması ve söz konusu hükmün açıklığa kavuşturulması amaçlanmıştır ve bu, Anayasa uygunluk düzenlemesi yapılmıştır.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak yapılan İç Tüzük'ün tamamı üzerinde olumlu görüşlerimizi bildirdik ve kanunlaşması için de elimizden gelen her türlü gayreti göstereceğiz. Şimdiden söyleyebilirim ki İç Tüzük'ün tamamı Milliyetçi Hareket Partisi tarafından kabul edilmektedir. Olumlu oy kullanacaktır.
Sayın milletvekilleri, kanun teklifiyle Tüzük'te yapılacak bazı değişiklikler Anayasa Komisyonunda -biraz önce söylediğim gibi- oy birliğiyle, bazı maddeler, metinden çıkarılmıştır. İleriki günlerde inşallah yeni düzenlemeyle İç Tüzük'ümüz yeni bir hüviyete ve işlerliğe kavuşacaktır.
Yapılan diğer değişikliklere de burada kısaca değinmek istiyorum. 7'nci maddede komisyonda yürütmenin görüşmelere katılma talebi uyarlanmış, 8'inci maddede komisyona havale edilen evrakların dağıtılacağı zaman aralığı belirlenmiş, 11'inci maddede gündem dışı sözlerde yürütmenin talebi konusu uyarlanmış ve Cumhurbaşkanı da söz talep edecek kişiler arasında sayılmıştır. Buna göre Cumhurbaşkanı ve yürütme organının diğer temsilcileri savaş, savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi, seferberlik, ayaklanma, vatan veya cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışma, ülkenin ve milletin bölünmezliği, içten ve dıştan tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması, anayasal düzeni veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet olaylarının ortaya çıkması, kamu düzeninin bozulması durumunda ve ekonomik buhranlarda Genel Kurulda istisnai olarak söz alabilecektir.
Teklifin 12'nci maddesinde ise yürütmenin görüşmelere katılma durumu ve talebi açığa kavuşturulmuş, Anayasa'nın 104'üncü maddesinde yer alan "yürütme yetkisi Cumhurbaşkanına aittir" hükmü çerçevesinde, işin doğası gereği, Cumhurbaşkanının toplantılara katılabileceği göz önüne alınarak yürütme adına katılacak diğer kişiler de belirtilmiştir.
Sayın milletvekilleri, 14'üncü maddede yapılan değişiklikle soruşturma önergelerinin kadük olmaması uygulamasına devam edilmiştir. Geçmiş dönemlerde çıkarılmış ve yürürlükte olan kanun hükmünde kararnamelerin durumu da açıklığa kavuşturulmuştur. İç Tüzük'ün 90'ıncı maddesinin üçüncü fıkrası hükmü maddeye taşınmıştır.
Teklifin 16'ncı maddesinde yapılan değişiklikle milletlerarası anlaşmaların teklif hâline getirilme prosedürü düzenlenmiş, milletvekillerinin teklifi imzalaması düzenlenmiştir.
Yine, 18'inci maddede yazılı soru önergelerine getirilmesi düşünülen 500 kelime sınırı kaldırılmıştır.
Önceki dönemdeki başbakana ve bakanlara ait soruşturma durumu bu düzenlemeyle açıklığa kavuşturulmuştur.
Yine, 20'nci maddede önceki dönemdeki başbakanlara ve bakanlara ait savunma durumu da açıklığa kavuşturulmuştur.
Sayın milletvekilleri, bunun dışında, teklifin 29'uncu maddesindeki bentlerde çok sayıda değişiklik yapılmış, 113, 177, 178, 179 ve 180'inci maddelerin mülga edilmesinden vazgeçilmiştir.
Yazılı soru cevaplama süresinin on beş gün olması, tatil ve ara vermede yazılı soruların havale işleminin yapılması, on beş günlük sürenin tatil ve ara vermeden sonra başlaması, cevaplanmayan sorular hakkında muhatap kuruma yazı yazılması ve dilekçelerin gönderilebileceği muhatapların yeni sisteme göre uyarlanması bu düzenlenmeyle hayata geçirilmiştir.
Yine, "Türkiye Büyük Millet Meclisi kitaplığından" lafzının uygulamaya göre, "Türkiye Büyük Millet Meclisi kütüphane ve arşivinden" şeklinde güncellemesi yapılmıştır.
Sayın milletvekilleri, komisyonda muhalefet şerhi yazılmadan ilk defa bu dönemde bir kanun teklifi Meclis Genel Kuruluna gelmiştir. Bu güzel ve uyumlu bir çalışma neticesinde bütün partilerin ortak mutabakatı, uyum ve oy birliğiyle geçen bu teklif elbette Meclisin işleyişine önemli katkılar sunacaktır. Bundan dolayı, katkı sunan herkese Milliyetçi Hareket Partisi adına teşekkür ediyorum ve hepinizi saygıyla selamlıyorum. İç Tüzük'ümüzün Gazi Meclisimize hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Saygılarımla. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Yıldız.