| Konu: | Türkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 6 |
| Tarih: | 10.10.2018 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 5 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Ülkelerin kalkınmasında en etkin rol oynayan banka türü kalkınma bankalarıdır. Kalkınma bankacılığının amacı, firmalara uzun vadeli fon kaynağı sağlamak, ekonomiyi harekete geçirecek projelere ve girişimlere destek vermek, yatırım yapma konusu riskli olan yeni alanlarda doğrudan işletmeleri kurma ya da kuruluma katılma şeklinde öncülük etmek, girişimcilere yatırım yapılacak alan konusunda yol göstermek, teknik destek vermek, yatırım projelerinin gelişmesini sağlamak, pazar araştırması ve yabancı ortaklık konusunda destek vererek ülkeye girecek yatırımları doğru alanlara yönlendirmektir.
Türkiye, kalkınma sürecini devam ettiren bir ülke olarak kalkınma bankacılığını geliştirmek ve hacimlerini büyütmek zorundadır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak Türkiye Kalkınma Bankasının yeniden yapılandırılarak KOBİ finansmanında etkin bir şekilde kullanılmasını ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesine yönelik projeleri desteklemesini gerekli görüyoruz. Onuncu Kalkınma Planı'nın hedefleri ve politikaları arasında da yatırımlara uzun vadeli finansman sağlayan kalkınma bankacılığının geliştirileceği hususu yer almıştır.
Bankacılık sisteminde ve anlayışında meydana gelen gelişmeler ve kalkınma bankacılığının gerekleri karşısında mevcut 4456 sayılı Kanun ihtiyaca tam olarak cevap verememektedir. Kanun teklifiyle Kalkınma Bankası yeniden yapılandırılarak unvanı "Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Anonim Şirketi" şeklinde değiştirilmekte, kalkınma ve yatırım bankacılığı işlevlerini rekabetçi, dinamik ve etkin bir şekilde yerine getirebilmesi öngörülmekte, diğer kamu bankalarındaki uygulama örnek alınarak bankanın idari ve hukuki bünyesi, istisna ve muaf tutulacağı mevzuat ve personel statüsü yeniden belirlenmektedir. Ayrıca, özel sermaye yatırımlarının artırılması ve orta, uzun vadede ülke kalkınmasına olumlu katkılar sağlayacak yüksek teknoloji yatırımları için alternatif finansman imkânları sağlanması gerekçesiyle banka bünyesinde tüzel kişiliği haiz Türkiye Kalkınma Fonu kurulması, bu fon ve kurulacak alt fonlarla ilgili usul ve esasların iç tüzükle belirlenmesi öngörülmekte ve istisna ve muaf tutulduğu konulara ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Denetim yönünden getirilen istisna Anayasa'nın 165'inci maddesine aykırı olduğu konusunda Komisyonda yaptığımız uyarılar üzerine kaldırılarak Sayıştay denetimini öngören değişiklik yapılmıştır.
Teklifle banka personelinin İş Kanunu hükümlerine göre istihdam edilmesi öngörülmekte, mevcut personelin durumuna ilişkin geçiş hükümleri ve emeklilik hakkını kazanmış olanların emekliliğini teşvik etmeye yönelik ilave emekli ikramiyesi verilmesi düzenlenmektedir. İş Kanunu'na tabi çalışmak istemeyen personelin ilk genel kurul tarihini takip eden doksan gün içinde bankaya bildirimde bulunması, bankaca bu personelin 30 Eylül 2020 tarihine kadar Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bildirilmesi ve bu Bakanlıkça bir kamu kurumuna atanması öngörülmektedir.
Kalkınma Bankası uzman istihdam eden en eski kuruluşlarımızdan biridir. Kalkınma Bankası uzman kadrosunda bulunanlar dört yıllık lisans mezunu olup özel yarışma sınavıyla mesleğe girerek belirli bir süre hizmet içi eğitim sonrası uzmanlık tezi ve yeterlilik sınavıyla uzman olmaktadır. Dolayısıyla sahip olduğu özellikler 657 sayılı Kanun'da sayılan ve "kariyer meslekler" olarak tarif edilen kadrolarda bulunanların özellikleriyle aynen örtüşmektedir. Ancak 657 sayılı Kanun'da sayılan uzmanlar arasında Kalkınma Bankası uzmanları yer almadığından emsalleri gibi 3600 ek gösterge ve diğer haklardan yararlanamamaktadır. Bankanın yeniden yapılandırılması nedeniyle ortaya çıkan özel durum da dikkate alınarak bankaya özel yarışma sınavıyla alınan uzmanların emsal uzman kadrolarının haklarından yararlandırılması hakkaniyet açısından uygun olacaktır.
Komisyon görüşmelerinde, teklif sahibi olan AK PARTİ Grup Başkan Vekili Mehmet Muş Bey konu üzerinde Genel Kurul aşamasına kadar çalışma yapacağını ifade etmiştir. Geçici 1'inci madde görüşmelerinde Kalkınma Bankasının uzmanlarının bu mağduriyetinin mutlaka giderilmesi gerektiğini şimdiden ifade ediyorum.
Değerli milletvekilleri, memurlar için ek gösterge çok önemlidir. 3600 ek gösterge kritik eşiklerden biridir. 3600 ek göstergenin özellikle emekli aylığına önemli yansıması bulunmaktadır. Bugün birçok görev ve meslek grubunda çalışan memurlar 1'inci derece kadroya geldikleri zaman 3600 ek göstergeyi almaktadır ancak ek gösterge uygulamasında adaletsizlikler bulunmakta, emsalleri aldığı hâlde birçok görev ve meslek grubunda çalışanlar 3600 ek göstergeden yararlanamamaktadır. Nitekim, öğretmenlerimiz 1'inci derece kadroya geldiklerinde 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Kamu avukatları ve hukukçuları 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Polisler 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Uzman çavuşlar ve uzman jandarmalar 3600 ek gösterge alamamaktadır. Mahallî idarelerde daire başkanları, üniversite genel sekreter yardımcıları 3600 ek gösterge alamamaktadır. Hemşire ve bazı sağlık çalışanları ile din görevlileri 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Gelir uzmanları, sosyal güvenlik denetmenleri, defterdarlar, uzmanları, araştırmacılar 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Müdürler, şube müdürleri 3600 ek göstergeyi alamamaktadır. Yardımcı hizmetler sınıfında çalışanlar ise hiçbir surette ek gösterge almamaktadır.
24 Haziran seçim sürecinde hemen hemen tüm siyasi partiler bazı kadrolar için 3600 ek göstergeyi vadetmişlerdir, Milliyetçi Hareket Partisi olarak bizim de vaatlerimiz vardır, sözümüz sözdür. 24 Haziran seçim beyannamemizde ne söylemişsek gerçekleşmesi için çalışıyor, gereğini de yapıyoruz ve inşallah yapacağız. Esasen, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun ek gösterge cetvellerinin bir bütün olarak yeniden ele alınması kaçınılmaz hâle gelmiştir. Türkiye KAMU-SEN ek gösterge konusunda kapsamlı bir çalışma yapmıştır. Bu çalışmadan da yararlanarak ve Milliyetçi Hareket Partisinin 3600 ek gösterge vaatlerini de içerecek şekilde hazırlayıp dün Meclis Başkanlığına verdiğim kanun teklifinde, 657 sayılı Kanun'un eki cetveller detaylı bir şekilde ele alınmış ve ek gösterge rakamları tüm hizmet sınıfları için hiyerarşik sırayla yeniden belirlenmiştir, yardımcı hizmetler sınıfında bulunan personel de ek gösterge kapsamına alınmıştır.
Ayrıca, üst derecelerde boş kadro bulunmaması nedeniyle derece yükselmesi yapamayan memurların, boş kadro olup olmadığına bakılmaksızın, öğrenim durumları itibarıyla yükselebilecekleri en üst kadro derecelerine kadar gidebilmeleri öngörülmüştür. Böylelikle, ek gösterge uygulamasındaki mevcut sorunlar ve adaletsizliklerin giderilmesinin yanında, memurlar ve emeklilerinin maaşlarında kısmi de olsa artış sağlanması amaçlanmıştır.
Ek gösterge uygulamasında yaşanan sorunlara ve eşitsizliklere köklü çözüm getiren kanun teklifimizin bir an önce gündeme alınarak yasalaşması için desteklerinizi bekliyoruz.
Değerli arkadaşlarım, Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun Teklifi'nin ülkemiz ve milletimiz için hayırlı sonuçlar getirmesini diliyor, hepinize tekrar teşekkür ediyorum. (MHP sıralarından alkışlar)