GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:8
Tarih:17.10.2018

İYİ PARTİ GRUBU ADINA AYHAN EREL (Aksaray) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; kanun teklifinin amacı her ne kadar gerekçede açık ve seçik ifade edilmemiş ise de kazaların önlenmesi amacı taşıdığı metnin yorumundan anlaşılmaktadır.

Ülkemizin en önemli sorunlarından biri olan trafik kazaları geride binlerce ölü, on binlerce yaralı, milyonlarca maddi kayıplara neden olmaktadır. Trafik bir tehdit unsuru olarak hâlâ günümüzde varlığını devam ettirmektedir. Üzülerek belirtelim ki ülkemizde meydana gelen trafik kazaları sayısı ve sonuçları bakımından, Batılı ülkelere göre gerek kaza sayısı gerekse ölü sayısı bakımından oldukça fazladır. Bu durumun başlıca nedenlerinden biri, genel anlamda ülkemizde yol ve trafik güvenliği bakımından eğitimin yetersiz olmasıdır. Düzenli ve güvenli trafik için küçük yaşta insanlarımızın eğitilmesi gerektiği inancındayız. Bu konuda sivil toplum kuruluşlarına, okullarımıza büyük görev düşmektedir. Bugün Millî Eğitim müfredatında sadece ilkokul 4'üncü sınıflarda haftada bir saat olmak üzere zorunlu trafik eğitimi vardır. Onun ötesinde okullarımızda trafikle ilgili herhangi bir eğitim ve öğretim verilmemektedir.

Yine, nisan ayında kutlanan Trafik Haftası'nda sadece kaza yapmış araçlar şehrin meydanlarında vatandaşlara gösterilmekten öteye gitmemektedir. Kazaların oluşumunun analizi yapıldığında kazaların oluşumunda sürücülerin, yaya ve yolcuların kusurlu unsurların başında geldiği anlaşılmaktadır. Kazaların oluşumunda genelde yüzde 90'ında da sürücüler kusurlu bulunmaktadır. Dolayısıyla sürücülerin eğitilmesinin günümüzde yetersiz olduğu ortaya çıkmaktadır. Her şeyden önce sürücülerin, yolcuların, yayaların küçük yaşlardan itibaren eğitilmesi ve yetiştirilmesi gerekmektedir.

0-6 yaş grubunda insanlar kişiliklerini bulurlar. Dolayısıyla bu yaş grubundaki çocuklarımıza verilecek trafik bilincinin ve şuurunun ilerideki olumsuz davranışların önüne geçeceği kanaatindeyiz. Ancak günümüzde daha çok bilgisayar başında otomobil yarışlarıyla ilgilenen gençler bu çağda aldıkları bu kültür ve bilgiyle trafiğe çıktığında olumsuz davranışlar sergilemektedirler.

Yine, bu kanun içerisinde yer alan, uzman erbaşların emeklilik işlemleriyle ilgili bir sıkıntı vardır. 6000 sayılı Yasa'yla uzman erbaşlar sivil memurluktan emekli olmaya zorlanmaktadırlar.

Emekli demişken, günümüzde bin lira civarında emekli maaşı alan vatandaşlarımız vardır. Sayın Cumhurbaşkanımızın da yıllar önce yaptığı çay ve simit hesabını günümüze uyarladığımızda hep beraber bir hesap yapalım. Günümüzde kafelerde, simit saraylarında ve simit fırınlarında değil de sokak tezgâhlarında satılan simit 1,5 lira, seyyar satılan çay da 1,5 lira, dolayısıyla çay-simit 3 lira; 4 kişilik aile için 12 lira, 3 öğün yediklerinde 36 lira. Netice itibarıyla 36'yı 30 günle çarptığımızda 1.080 TL sadece 4 kişilik ailenin aylık çay ve simit masrafı. O zaman bin lira emekli maaşı alan 4 kişilik bir ailenin -Sayın Cumhurbaşkanının da yıllar önce ifade ettiği gibi- sadece çay ve simitle hayatını devam ettirmek istese bile, aldığı emekli maaşı buna yetmemektedir. Velev ki bunu asgari ücrete uyarladığımızda günümüzde asgari ücret de 3 çocuklu ve çalışmayan bir eş için 1.708 lira civarındadır, 3 çocuk olduğunda da yaklaşık 1.350 lira çay ve simit gideri olmaktadır. Sadece çay ve simitle hayatını devam ettirmek zorunda kalan asgari ücretlinin maaşından yaklaşık 400 lira kalmaktadır. 400 lirayla ulaşımını mı sağlasın, giyimini mi sağlasın, çocuklarına bayramlık ayakkabı, pantolon mu alsın? Bunları lütfen siyasi iradenin, iktidar partisinin düşünerek önümüzdeki günlerde belirleyeceği asgari ücrette dikkate almasını asgari ücretle geçinen vatandaşlarımız ve bin lira civarında emekli maaşı alan vatandaşlarımızın adına rica ediyor, hepinize sevgi ve saygılar sunuyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)