| Konu: | Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 8 |
| Tarih: | 17.10.2018 |
ABDULLAH KOÇ (Ağrı) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türkiye'nin gerçekten en büyük sorunlarından ve en büyük yarası olan Trafik Yasası ve buna ekli bazı kanun maddeleriyle ilgili olan hususu şimdi görüşüyoruz.
Değerli arkadaşlar, Türkiye'de trafikle ilgili olan bütün kazalarda, öncelikle "trafik canavarı" diye bir olgu yaratıldı ve bu olguyla halkın bilincinde normal bir olay yaşanıyormuş gibi bir algı yaratıldı ve bu algıyla yıllardır bir sürü trafik kazası meydana gelmiş olmasına rağmen bu olaylar tamamen görmezden gelindi.
Trafik kazaları nedeniyle meydana gelen zararları önlemek adına duble yollar yapıldı, arkasından son model otomobillere alan açıldı ancak bu tür kazalar ne yazık ki devam etti ve hâlen de devam etmektedir.
29'uncu maddede, kamusal zararın önlenmesi açısından, kişilerin sahip olmuş olduğu bilgilere ulaşılması açısından getirilen bu kanun teklifi, aynı zamanda 1402 sayılı Sıkıyönetim Kanunu'na ilişkin olan ve gündemini tamamen yitirmiş olan bir kanuna da yeni bir ekleme yapmak suretiyle bu kanun şimdi gündeme getirilmek isteniyor.
Değerli arkadaşlar, şimdi bu Sıkıyönetim Kanunu bildiğiniz gibi Türkiye demokrasisine maalesef getirilen en büyük darbelerin başında gelen bir kanun. Bu kanun teklifine getirilen yeni bir eklemeyle bu kanun sürekli hâle getirilmek isteniyor. Bu Sıkıyönetim Yasası benim seçilmiş olduğum Ağrı iline ilişkin olan bazı gerçekleri de bu an itibarıyla gün yüzüne çıkarmış bulunmaktadır. Yani Sıkıyönetim Yasası hâlen Türkiye'de devam etmektedir. Bugün itibarıyla seçilmiş olan 50'den fazla muhtarın işine son verilmiş bulunmaktadır. Başka bir anlatımla, Anayasa'ya aykırı olan, uluslararası yasalara aykırı olan bu Sıkıyönetim Yasası hâlen yürürlüktedir. Bölgede, Ağrı'da neredeyse seçilmiş olan hiç kimse bırakılmadı; belediye başkanları görevden alındı, en son da muhtarların görevine son verildi.
Diğer taraftan, bu Trafik Kanunu'yla getirilmek istenen şey, ölümleri en aza indirmek ve zararları en aza indirmek. Fakat gene Ağrı ilinde şöyle bir gerçeklik daha var: Bir hastane yapıldı. Hastanenin açılışı tekrar tekrar, 4-5 defa yapıldı fakat hastanede ne bir teçhizat var ne de sağlık hizmetini getirecek olan doktor var. Bölgede yaşanan trafik kazalarının, yaralanmalı olan trafik kazalarının çoğu Erzurum'a nakledilmekte ve bu yaralı olan insanların çoğu da maalesef yolda yaşamını yitirmektedir. Bunun için de bu bölgede 1900'lü yılların -yani 20'nci yüzyılın başında- sonlarına doğru bölgede raylı sistem söz konusu. Zamanla bu raylı sistemin yapısı tamamen tahrip edilmiş ve raylı sistem yok edilmiş durumdadır. Bizim, bu Trafik Yasası'yla bu önlemlerin alınamayacağı konusunda düşüncemiz mevcuttur. Dolayısıyla öncelikle bilincin değiştirilmesi, raylı sisteme geçilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Başka bir anlatımla, yeni kanunlar getirilerek, yeni yasaklamalar getirilerek bu mevcut olan olguların önüne geçilmesi de mümkün değildir. Bu nedenle, bu yasa hazırlanırken bundan daha önce altyapının yapılması, bu konuda çeşitli düzenlemelerin yapılması ve yatırımların yapılması gerektiğini düşünüyoruz.
Bu sebeple de Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum, teşekkür ediyorum. (HDP sıralarından alkışlar)