| Konu: | Çevre Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 22 |
| Tarih: | 27.11.2018 |
ÇEVRE KOMİSYONU BAŞKAN VEKİLİ MUHAMMET MÜFİT AYDIN (Bursa) - Saygıdeğer Başkanım, Parlamentomuzun saygıdeğer üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlar, çevre hepimizin ortak bir değeri. Biraz önceki hatiplerimizin hepsine şükran borçluyum çünkü çevre konusu geldiği zaman hakikaten hepimiz birleşebiliyoruz, aynı düşünceleri paylaşabiliyoruz ve hepimizin gelecekle ilgili bir tek düşüncesi var: Biz geleceğimize nasıl bir çevre bırakmak istiyoruz? Onun için çalışmalarımızı yapıyoruz.
Bu hazırlanmış olan maddelerle ilgili olarak Komisyondaki arkadaşlarımızın tümüne, tüm partili arkadaşlarımıza şükran borçluyuz, hepsinin katkıları oldu. Bu nedenle de teşekkür ediyorum.
Bizim hazırlamış olduğumuz maddelerle ilgili, şöyle bir maddeleri hatırlamak adına, kısaca şunları söyleyeyim:
- Geri kazanım katılım payı ve poşet ücretinden elde edilen gelirlerin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı hesabına yatırılması ve bütçeye gelir kaydedilmesi,
- Egzoz gazı emisyon ölçümü yaptırmayan motorlu taşıt sahiplerine 1.250 TL, aynı aracın yönetmeliklerle belirlenen standartlara aykırı emisyona sebep olması hâlinde ise 2.500 TL; taşıtın imalatında bulunan egzoz gazı emisyon kontrol sistemi olan katalitik konvertör (katalizör) ve dizel partikül filtresi olmadan kullanan motorlu taşıt sahibine 1.250 TL para cezası verilmesi,
- Yetkilendirme şartlarını kaybettiği hâlde egzoz gazı emisyon ölçümü yapanlara ya da belirlenen standartlara göre emisyon ölçümü yapmayanlara 5 bin TL idari para cezası verilmesi,
- Çevre Kanunu'nda öngörülen belge olmadan emisyon ölçümü yapanlara veya belgelerde tahrifat yapanlara veya sahte belge düzenleyenlere 10 bin TL idari para cezası verilmesi,
- Katı yakıt özelliklerini sağlamayan yakıtları ithal eden veya satanlara; katı yakıtların depolanması, taşınması, yüklenmesi, boşaltılması veya torbalanmasına ilişkin düzenlemelere uymayanlara 10 bin TL para cezası verilmesi,
- Katı yakıtlar için Çevre Kanunu'nda öngörülen belge ve izinlerin alınmaması durumunda 15 bin TL idari para cezası verilmesi,
- Geri kazanım katılım payını ödemediği tespit edilen üreticilere, ithalatçılara katılım payı tutarının yüzde 20 fazlası idari para cezası uygulanması,
- Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca belirlenecek ambalajlar için depozito uygulanmadan piyasaya sürülen ambalaj için piyasaya sürenlere ton başına 100 TL idari para cezası verilmesi,
- Kullanıcıya veya tüketiciye plastik poşetleri ücretsiz verdiği tespit edilen satış noktalarına, depo alanı hariç, kapalı satış alanının her metrekaresi için 10 TL idari para cezası verilmesi,
- Atıkların kaynağında ayrı biriktirilmesi ve toplanması amacıyla sıfır atık yönetim sistemini kuran ve uygulayan belediyelere, il özel idarelerine, kurum, kuruluş ve işletmelere Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca teşvik uygulaması yapılması,
- Kanuna ekli listede belirtilen ürünleri yurt içinde piyasaya arz eden üreticilerden, ithalatçılardan geri kazanım katılım payı alınması; ürünlerden herhangi birinin piyasaya arzının, farklı bir ürünün, malzemenin, eşyanın ithalatıyla birlikte gerçekleşmesi hâlinde, geri kazanım katılım payının ithalatçıdan tahsil edilmesi,
- Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca belirlenecek ambalajlar için depozito uygulamasının zorunlu olabilmesi,
- Poşet ücretlerinin 0,25 TL'den az olmaması şartıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca oluşturulacak komisyon aracılığıyla belirlenmesi ve bu tutarın her yıl için güncellenmesi. Bunu Komisyonda da arkadaşlar çok dile getirdiler. Hatırlarlar, eskiden, belki gençlerin bir kısmı bilmez ama "file" dediğimiz bir hadise vardı. Bugünkü o çirkinlikler, o kirlilikler, özellikle atık sularımızdaki, çevremizdeki, sularımızdaki, denizlerimizdeki o poşet artıkları bundan sonra inşallah oluşmasın diye bu madde kondu.
- Karayolları Genel Müdürlüğü görev ve yetki tanımına, otoyolların habitatları böldüğü yerlerde, Doğa Koruma ve Millî Parklar Genel Müdürlüğünün görüşünü alarak, yaban hayvanlarının geçişlerine izin verecek menfez, ekolojik köprü ve benzeri tesisleri yapma, otoyollarda yaban hayvanlarından kaynaklanacak trafik kazalarının önlenmesi için kafes tel çit yapma, yaban hayvanlarının muhtemel yaşam alanlarının bulunduğu bölgelerde uyarıcı levhalara yer verme hususlarının eklenmesi,
- Büyükşehirlerde 1/25.000 ölçekli nazım imar planının yapılmış olmasının, gerekli görülen bölgelerde 1/5.000 ölçekli nazım imar planlarının yapılmasına engel teşkil etmemesi,
- Kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak ya da yaptırılacak yapıların denetimi için hizmet alımı yönteminden faydalanılabilmesi,
- Ruhsat alınmadan yapılabilecek yapıların projelerine ve mevzuata aykırı yapılması hâlinde yapının mühürlenmesi ve inşaatının durdurulması, ruhsata bağlanamayacağı veya aykırılıkların giderilemeyeceği anlaşılan yapıların bir aylık süre beklenmeden yıktırılması,
- 1/6/2019 tarihinden itibaren imar uygulaması görmemiş alanlar için hazırlanıp onaylanacak yeni imar planlarında ulaşım amaçlı bisiklet yolları ve bisiklet park istasyonlarının bulunmasının zorunlu olması,
- Topoğrafya ve arazi eğiminin müsait olmadığı yerlerde ise yaya yollarının düzenlenmesi.
Değerli arkadaşlar, teklif dışındaki soruları Bakanlık temsilcilerimiz aldılar, bilahare bunlara cevap vereceklerdir.
Ben, bu çevre yasasına vereceğiniz katkılardan dolayı şimdiden hepinize teşekkür ediyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ÇEVRE KOMİSYONU BAŞKAN VEKİLİ MUHAMMET MÜFİT AYDIN (Bursa) - Gerçekten, bu konuda elinizi kaldırırken çok duyarlı bir şekilde, geleceğimize ümitle, sağlıkla, güvenle yürüyebileceğimiz düşüncesiyle kaldırmanızı arzu ediyorum.
Hepinize saygılar sunuyorum.