GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:27
Tarih:06.12.2018

MEHMET METANET ÇULHAOĞLU (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun Teklifi'nin 13'üncü maddesi üzerinde vermiş olduğum önerge hakkında görüşlerimi ifade etmek üzere İYİ PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.

Kanunun adına bakınca abonelik sözleşmesinden kaynaklanan para alacaklarının takibi başlatılacak, kanunun maddelerine bakınca 27 madde torbaya konulmuş; torbada neler var, neler. İçinde çiftçilerimizin, memurlarımızın, esnaflarımızın, asgari ücretle geçinmeye çalışanlarımızın, işsiz gençlerimizin ve garip gurebalarımızın hayatlarını kolaylaştıracak hiçbir madde yok.

Peki, bu kanun kimleri koruyor, kimleri korumuyor? Çiftçilerimizi korumuyor, tarlalarını sulamak için kullandıkları elektriği satan şirketleri koruyor; memurlarımızı korumuyor, kullandıkları suyu, doğal gazı veren şirketleri koruyor; esnafımızı korumuyor, haberleşme için kullandıkları telefon şirketlerini koruyor. Şirketlerin alacaklarını hızlı tahsil etmeleri ve kriz ortamından etkilenmelerinin önlenmesi için sipariş verdikleri bir kanun teklifini görüşüyoruz. Yürütme makamının önceliğinin halk olmadığı bu kanunla bir kez daha belgelenmiş oluyor.

Anadolu'yu geziyoruz, 5 metrekarelik bir dükkânda esnaf 212 TL'lik aylık elektrik faturasını, bir lokantacı 2.150 TL'lik elektrik faturasını, daha büyük bir lokanta işletmecisi 8.245 TL'lik aylık elektrik faturasını göstererek feveran ediyor. Vatandaşın isteklerine neden kulak vermiyorsunuz arkadaşlar? Bugün burada bu vatandaşlarımızın dertlerine derman olacak yasal düzenlemeleri yapmak için çalışmamız gerekirken sipariş bir yasa için çalışıyoruz.

Değerli arkadaşlar, biraz insaf. "Kriz yok." diyorsunuz. Kriz yoksa iktidar ve muhalefet olarak seçim öncesi söz verdiğimiz 3600 ek gösterge için yasal düzenleme yapmaktan neden kaçınıyorsunuz? Emeklilikte yaşa takılanların gasbedilen haklarını iade edecek yasal düzenlemeye neden destek olmuyorsunuz? Kanun tekliflerimiz neden reddediliyor?

Değerli milletvekilleri, abonelerin ödeyemedikleri borçları tahsil etmek için şirketler, avukat ücretleri, takip masraflarından kurtulmak ve alacaklarını daha hızlı tahsil etmek için bu yasayı sipariş etmişler. Ey yüce milletim, yetki verdiğin AK PARTİ'nin önceliği artık sen değilsin, bu sipariş yasaları verenler. Şayet öncelik sen olsaydın yılbaşını beklemeden enflasyon farkını vermek için çaba sarf edebilirlerdi. Bir ümitle bekleyin! 31 Martta seçim var, seçim öncesi belki siz akıllarına gelirsiniz. Gelirsiniz de seçimden sonra ne olur bilemem!

Değerli milletvekilleri, 13'üncü maddenin birinci fıkrasında bağımsız denetim raporu hazırlayarak denetim kuruluşları daraltılmakta, sadece kamu yararını ilgilendiren kuruluşların denetimi için yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşlarının rapor hazırlaması öngörülmektedir. İkinci fıkrasında hazırlanacak raporun içeriği değiştirilip finansal analiz raporundan makul güvence veren denetim raporuna dönülmektedir. Üçüncü fıkrasında 7101 sayılı Yasa'yla getirilen düzenlemede küçük işletmeler için aranmayan bağımsız denetim şartı, konkordato talep eden şirketlerin tümüne zorunluluk şeklinde getirilmektedir. Mevcut uygulamaya göre konkordato talebinde bulunacak firma konkordato teklifinin ön projesini hazırlamaktadır. Bu proje üzerinde belli büyüklükteki firmalar için Sermaye Piyasası Kurulu veya Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşları tarafından, konkordato ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşmesinin kuvvetle muhtemel olduğu ya da projenin gerçekleşmeyeceğini dayanaklarıyla gösteren bir finansal analiz raporu hazırlanması istenmektedir. İlgili mahkeme bu raporlar üzerine geçici mühlet kararı verir ve konkordato süreci başlar ya da olumsuz rapor üzerine firma talebi reddedilir. Hâlen bağımsız denetim raporu düzenleme şartı 3/6/2011 tarih ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 28'inci maddesi kapsamında küçük işletmeler bakımından uygulanmamaktadır. Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkındaki Yönetmelik'in 5'inci maddesinde...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Bir dakika ilave edelim, tamamlayalım.

MEHMET METANET ÇULHAOĞLU (Devamla) - ...mikro işletmeler, küçük işletmeler ve orta büyüklükte işletmeler tarif edilmektedir.

10 işçi çalıştıranlar mikro işletmeler, 50 kişiden az yıllık çalışan istihdam edenler küçük işletmeler ve 250 kişiden az yıllık çalışan istihdam eden ve yıllık net satış hasılatı veya mali bilançosundan herhangi biri 125 milyon Türk lirasını aşmayanlar orta işletmeler olarak tanımlanmakta.

Görüldüğü gibi, 7101 sayılı Yasa'yla getirilen düzenlemede küçük işletmeler için aranmayan bağımsız denetim şartı, konkordato talep eden şirketlerin tümü için zorunla hâle getirilmektedir. Öte yandan, sınırlama getirilerek belli ve az sayıda olan bağımsız denetim şirketine ayrıcalık tanınmaktadır. Yürürlükte olan İcra ve İflas Kanunu'nun 286'ncı maddesinde konkordato talebiyle ilgili olarak mahkemeye sunulacak mali tablonun en fazla kırk beş gün eskiye dayanabileceği belirtilmektedir.

Bu nedenle, düzenlenen 13'üncü maddeyle ilgili getirilmek istenen değişiklik teklifinin İYİ PARTİ olarak uygun olmadığını belirtir, yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.