| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının 8'inci Tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 18.12.2018 |
AK PARTİ GRUBU ADINA ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kamu İhale Kurumu bütçesi üzerinde söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisi grubum ve şahsım adına saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bugün millî gelirimizin yaklaşık yüzde 7'sini, toplam kamu harcamalarının yaklaşık yüzde 27'sini düzenleyen ve denetleyen bir kurumun bütçesinden bahsediyoruz. Dolayısıyla sadece bir kamu kurumundan değil, makro ölçekte iktisadi etkileri çok büyük bir kurumun faaliyetlerinden söz etmekteyiz. 4734 sayılı Kanun'la kurulan kurum, 2002 yılından itibaren bugüne kadar kamu alımlarında dikkate değer çalışmalar yürütmüştür. 2018 yılına geldiğimizde kurum tarafından birçok yenilik hayata geçirilmiştir. Bunlardan en önemlisi, tartışmasız, elektronik ihalenin yaygınlaşmasıdır. Kamu ihalelerinin elektronik ortama taşınması gerek yerel gerekse küresel anlamda uzun zamandır tartışılan bir konuydu. Özellikle son yirmi yıllık süreçte kamu yönetiminde önemli bir hedef olarak belirlenen e-devlet dönüşümü içerisinde önemli bir yeri bulunan e-ihalenin kamu ihalelerinin daha etkin ve verimli gerçekleştirilerek kaynakların verimli ve ihtiyaca uygun bir şekilde kullanılmasının sağlanmasında büyük bir katma değer sağlayacağı açıktır. EKAP üzerinden gerçekleştirilen bu tür bir uygulama yalnızca ülkemizde bir yenilik değil diğer birçok ülke için de örnek teşkil edecek bir uygulamayı gözler önüne sermektedir. E-ihalenin yaygınlaşması hedefi aynı zamanda Cumhurbaşkanlığı Birinci 100 Günlük İcraat Programı'na dâhil edilmiş, ağustos ayından bu yana idarelerin bu anlamdaki faaliyetlerinde uygulayıcılara katkı sağlamak adına, bilgi ve kapasitenin geliştirilmesinde önemli bir yol kat edilmiştir. Bu çalışmalar neticesinde 2019 yılı itibarıyla herhangi bir parasal sınırlama konmadan yaklaşık 90 bin ihalenin elektronik ortamda yapılması mümkün hâle gelecektir. Bu sayede, ihalelerde saydamlığın artırılmasının yanı sıra ihaleye katılacaklar açısından ihalelere katılım maliyetlerin azaltılarak ihaleye erişim kolaylaşacak, idareler açısından ise artan rekabet ortamıyla birlikte kaynaklar daha etkin ve verimli kullanılarak ihtiyaçlar kısa sürede giderilecektir.
E-ihale alanında ortaya konulan diğer bir ayak ise elektronik eksiltme yöntemidir, bu da ihale sistemimizde ilklerdendir. Kasım ayı içerisinde uygulanmaya başlanan bu yöntem sayesinde rekabet artırılmakta ve sözleşmelerin daha düşük bedelle imzalanması sağlanmaktadır.
Değerli milletvekilleri, on beş yılı aşan uygulama dönemi boyunca Kamu İhale Kanunu'nun hem yerelde hem de ulusal ölçekte en çok eleştirilen konularından bir tanesi de istisnalar olmuştur, fakat şunu açıklıkla ifade etmek gerekir ki, istisnaların hemen hepsi idari ihtiyaçlardan kaynaklanmaktadır. Öte yandan bent sayısının fazla olmasının da eleştiri konusu olduğu... Özellikle yüce Mecliste, içeriğine fazla girilmeden, en fazla eleştiri konusu olan konulara baktığımızda yani kamu ihale istatistiklerine baktığımızda, kamu alımlarının yüzde 90'ının kanun kapsamında devam ettiği, "istisna" dediğimiz yüzde 90 gibi gösterilen istisnanın ise rakamlarla ifade edildiğinde yüzde 9'u kapsadığı, yüzde 1'inin de doğrudan temin yöntemiyle giderildiği görülecektir. Bu durumda istisna harcamalarının sanıldığı kadar da büyük bir hacimde olmadığı açıkça görülecektir.
Yine, bu kanunun, 1999 ve 2002'li yıllardaki kanunun gerekçesine baktığımızda, kanunun konuşulma gerekçelerine indiğimizde, bu kanunun uluslararası uygulamalar ve AB kamu alımları direktifleriyle uyum sağlanması olduğu belirtilmiştir. Fakat AB direktiflerine baktığımızda, kamu alımları konusunda çok değişik alanlarda, ciddi anlamda bir istisna söz konusudur, savunmadan güvenliğe ve istihbarata kadar. AB direktiflerinin bizim mevzuatımızla mukayese edildiğinde daha esnek olduğu apaçık ortadadır.
Yine, kanundaki, bizim Kamu İhale Kanunu'ndaki değişiklik gerekçesiyle ilgili tartışmaların temelinde, küresel ölçekte yaşanan ekonomik sıkıntılar ve AB direktifleri doğrultusunda AB ülkelerindeki değişimle bağlantılı olarak bir değişimden bahsedebiliriz. Ama AB ülkelerine baktığımızda, İtalya, İngiltere, Avusturya, Çek Cumhuriyeti...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayın Sayın Milletvekili.
ERGÜN TAŞCI (Devamla) - Rakamlara girdiğimizde, diğer Avrupa ülkelerinde esasa ilişkin değişikliğin daha fazla olduğunu buradan vurgulamak isterim.
Yine, AB direktiflerinin 2004'teki düzenlemesi ile 2014'teki düzenlemesindeki değişikliği mukayese ettiğimizde, Türkiye'deki değişikliğin aslında idari yargı kararlarından ve ihtiyaçlardan kaynaklandığı açıktır.
Dolayısıyla öneri yaparak sözlerimi tamamlamak istiyorum: Bu bağlamda, AB direktifleri doğrultusunda, yeniden bu Mecliste, hep birlikte, kamu ihale mevzuatıyla ilgili daha kapsamlı, günün ihtiyaçlarına, reel ihtiyaçlara uygun bir şekilde mevzuat değişikliği ihtiyacının zaruri olduğunu, hep birlikte buna katkı vermemiz gerektiğini ifade etmek isterim. Bu bilgiler ışığında, kamu alımlarının ülkemiz kalkınmasında önemli bir araç olacağını, yasal ve kurumsal yapının bu işlevi daha iyi bir etkinlikle yerine getirme noktasında gayretli olduğunu ve olacağını düşünüyor, Kamu İhale Kurumunda çalışan ve bu anlamda hizmet veren arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.
Kurumun 2019 yılı bütçesinin ülkemize, milletimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)