| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının 8'inci Tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 18.12.2018 |
AK PARTİ GRUBU ADINA OĞUZHAN KAYA (Çorum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 2019 yılı bütçesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu ve bizleri televizyonları başında izleyen aziz milletimizi, Gazi Meclisimizin kürsüsünden saygıyla selamlıyorum.
Özelleştirme İdaresi, kurulduğu 1994 yılından bugüne kadar ülkemizde ekonomik dönüşümün ve gelişimin öncülerinden olmuş, reform çalışmalarında itici kuvvet rolü üstlenmiştir.
Özelleştirme İdaresi şeffaflık, profesyonellik, hesap verebilirlik prensiplerini uygulamalarının temeline koyarak bir yandan kamu varlıklarının rasyonel, uluslararası kabul görmüş yöntemler kullanılarak daha verimli işletilmesine yönelik tedbirler almış, bir yandan da özelleştirme yoluyla kamuya gelir elde edilmesini sağlamıştır.
Elde edilen özelleştirme gelirlerinin yanı sıra, verimsiz ve zarar eden kamu kuruluşlarının özelleştirilmesiyle de hazinenin aktarması gereken ciddi oranda kaynak tasarruf edilerek devletin başka ihtiyaçlarına kanalize edilmiştir.
Özelleştirme İdaresi, ülkemizdeki sermaye piyasalarının gelişiminde de öncü rol oynamıştır. Zor zamanlarda gerçekleştirdiği halka arz işlemleriyle piyasaya güven enjekte etmiş, kullandığı özel teşvik mekanizmalarıyla küçük tasarruf sahipleri ve işçilerin halka arzlara katılımını kolaylaştırmış, böylelikle sermayenin tabana yayılmasına özelleştirme uygulamalarıyla destek vermiştir.
Bugün Borsa İstanbul'da işlem gören 10 şirketin 5 tanesi Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından halka arz işlemleri gerçekleştirilen şirketlerdir.
Özelleştirme İdaresi, ülkemizdeki birleşme ve devralma işlemlerine de yön vermiş, yatırımcıların yurt dışındaki iş yapma kültürünün gelişmesine destek olmuştur. Özelleştirme İdaresi, ayrıca, atıl kamu taşınmazlarına ilave katma değer sağlamak amacıyla imar planı yapmakta ve elde edilen geliri hazineye aktarmaktadır.
Özelleştirme, sadece gelir odaklı olmayıp aynı zamanda kamu hizmetlerinde kalite ve güvenilirliğin artması ve beklenen standartlara ulaşması için de önemli bir politika aracı olmuştur. Özelleştirmeye konu olan kuruluşlar gerekli olan yeni yatırımları, teknolojik inovasyonları gerçekleştirmekte, böylelikle hem üretim ve hizmette kalite artmakta hem de yeni istihdam sahaları açılmaktadır. Geldiğimiz noktada Özelleştirme İdaresi, yakaladığı bu performans ve başarılarıyla dikkat çekmiş ve 10'dan fazla ülkeye özelleştirme konusunda danışmanlık yapmaktadır. Kısacası, özelleştirme konusundaki Türk tecrübesini dünyaya ihraç etmektedir.
Değerli milletvekilleri, 1984 yılında ilk mevzuatın çıkarılması, 1986 yılında ilk görevlendirmelerin yapılmasıyla başlayan özelleştirme uygulamaları 80'li yılların ikinci yarısı itibarıyla Türkiye'de pazar ekonomisinin oluşmasında en önemli reformlardan birisi olmuştur. Kurulduğu günden bu yana açık rekabet ortamı, şeffaflık, hesap verebilirlik ve katılımcılık ilkelerinden ödün vermeden işlemlerine devam eden Özelleştirme İdaresi Başkanlığı serbestleşmenin Türkiye'deki öncülerinden olmuştur. Ayrıca, hükûmetlerimiz döneminde özelleştirme uygulamaları sadece gelir getirici işlemler değil, bu uygulamaların sermaye piyasasını geliştiren, sermayeyi tabana yayan, atıl kamu varlıklarını ekonomiye kazandıran yönünü de dikkate alarak ekonomik büyümeye katkı sağladığı aşikârdır.
Yapılan özelleştirme uygulamalarıyla başta petrokimya, demir çelik, petrol rafinerisi, alkol, tütün ve elektrik dağıtım olmak üzere devletin sektörden tamamen çekilmesini, elektrik üretim, telekomünikasyon, bankacılık, sigortacılık, hava taşımacılığı, marina ve liman işletmeciliği gibi sektörlerde ise devletin kısmen piyasadan çekilmesini sağladık. Özelleştirilen birçok kuruluşun yeni yatırımlar yapması, üretimlerini artırması, yeni istihdam sahaları açması ekonominin büyütülmesinde aktif rol almıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OĞUZHAN KAYA (Devamla) - Değerli milletvekilleri, Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 2019 yılı gider bütçesinde 30,6 milyon TL personel ve sosyal güvenlik giderleri, 3,5 milyon TL mal ve hizmet alım giderleri, 3,6 milyon TL ise cari transfer ve sermaye giderleri olmak üzere toplam 37,7 milyon TL seviyesinde ödenek teklif edilmiştir. Tüm kurum ve kuruluşlarda olduğu gibi Özelleştirme İdaresi Başkanlığı da kamu kaynaklarını etkin, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak kullanmakta azami hassasiyet göstermektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, milletçe sahip olduğumuz tüm kaynakların etkin ve verimli kullanılması dileklerimle 2019 yılı bütçemizin ülkemize, milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, Özelleştirme İdaresi Başkanlığımızın tüm çalışanlarına teşekkür ediyor, yüce heyetimizi ve aziz milletimi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)