| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının Maddeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 19.12.2018 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
ENGİN ALTAY (İstanbul) - Sorular bakanlara soruldu, bakanlara yazılı bildirin efendim.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Ben öncelikle Sayın Ünver'den başlamak istiyorum müsaade ederseniz. Sayın Ünver, eğer Plan ve Bütçe Komisyonuna gelip oradaki çalışmaları gerek yasama süreçlerinde gerek bütçe süreçlerinde takip ediyor olsaydınız ne kadar etraflıca bu süreçlerin yaşandığını, bütün bu konuların tartışıldığını görürdünüz. Tabii, Amerika'yı yeniden keşfetmeyeceksiniz. Şu an elimde 1.500'e yakın soru ve cevabı var. Nerede var? Bunların hepsi Plan ve Bütçe Komisyonunda yapılan görüşmeler içerisinde ortaya konulan sorular ve bunların da cevapları. Müsaade ederseniz, Plan ve Bütçe Komisyonunda on ikinci yılını tamamlamış ve 13'üncü bütçesini yapan biri olarak da hem meselelere hâkimiyet hem de nelerin gelebileceği ya da gelemeyeceği konusundaki vukufiyeti de takdir etmenizi bekledim. Teşekkür ediyorum öncelikle. (AK PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)
İkincisi, müsaade ederseniz, Cumhurbaşkanlığı bütçesi. Ha bire çıkıyoruz "Yüzde 232 arttı, yüzde 232 arttı." E, müsaade edin, peki niye arttı, ne var bu Cumhurbaşkanlığı bütçesi içerisinde? Çıkan hiçbir arkadaşımız ya da soran hiçbir arkadaşımız bunun içeriğinde ne var ne yoktur bunu söylemiyor, tek söylediği "Yüzde 232 arttı." Merak ediyor musunuz Sayın Ünver?
Bakın, mesela, Başbakanlıktaki görevlilerin Cumhurbaşkanlığına geçmesi, ayrıca kurumun kendi ilave görevleri bütçedeki artışların ana nedenidir. Cumhurbaşkanlığı bütçesinin yaklaşık yüzde 50'si Başbakanlıktan devralınan görevlerin ifa edilmesinde kullanılacaktır. Ayrıca, bütçede yer alan 3 kalem ciddi harcama yapılmasını gerektiren alanları içeriyor. Bunlardan ilki Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen işleri ifade etmektedir. Bu, özellikle uluslararası alanda yürütülen faaliyetler -yani Afganistan'dır, Bosna-Hersek'tir- barışı destekleme ve koruma faaliyetleri için Millî Savunma Bakanlığı, Genelkurmay ve güvenlik birimlerinin kullandığı, ayrıca İçişleri Bakanlığının da kullanabileceği ve Cumhurbaşkanının şahsi harcamalarıyla uzaktan yakından ilgisi olmayan bir ödenektir. Bu ödenek daha önce Başbakanlık bünyesi içerisindeydi, şimdi Başbakanlığın görevleri Cumhurbaşkanlığına geçtiği için Cumhurbaşkanlığı bütçesi içerisinde yer aldı.
İkinci olarak, Türkiye'nin herhangi bir ilinde bir afet meydana gelmesi durumunda o ilde yapılacak yardımlar ki bunlar "acil yardımlar" başlığı altında toplanıyor ve bu da Başbakanlığın bütçesindeydi ve buna ilişkin her türlü giderlerle ilgili olmak üzere 150 milyonluk acil destek gideri öngörülmüştür. Bu da bu bütçenin içerisinde yer almaktadır.
Son olarak da yeni kurulan ofisler ve politika kurullarına ayrılan ödenekler var. Finans ofisine 5 milyon, insan kaynaklarına 8,5; dijital dönüşüme 70 milyon ve yatırım ofislerine 150 milyon olmak üzere ilave ödenek öngörülmüştür ki bu ödenekler ilk defa Cumhurbaşkanlığı bütçesi içerisinde yer almıştır. Yani yüzde 232 artışı konuşuyorsak bunun da net olarak ne olduğunu biliyor olmamız ve ona göre bir şeyler söylememiz lazım diyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Başka da bir şeye cevap vermeyeceğim.