| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının Maddeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 19.12.2018 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
9'uncu madde, yatırımcı harcamalarını düzenleyen madde. Burada 2019 yılı yatırım programına ek yatırım cetvellerinde yer alan projeler dışında herhangi bir projeye harcama yapılamayacağı, yıllara sâri işlerdeyse ise bir işin ihale edilebilmesi için gerekli ödeneğe ilişkin şartlar düzenlenmektedir.
Aynı şekilde, merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin yatırım programında ödenekleri toplu olarak verilmiş projeler ve projelerin alt projeleriyle ilgili değişiklikler konusunda uyacakları esaslar düzenlenmekte.
Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerine yatırım projeleriyle ilgili olarak yapılacak ödenek, ekleme, devir ve aktarma işlemlerinin 2019 yılı programının uygulanması, koordinasyonu ve izlenmesine dair kararda yer alan usul ve esaslara göre yatırım programıyla ilişkilendirileceği de hükme bağlanmaktadır.
2019 yılı yatırım programında ek yatırım cetvellerinde yıl içinde yapılması zorunlu değişikliklerin 2019 yılı programının uygulanması koordinasyonu ve izlenmesine dair kararda yer alan usullere uyularak yapılacağına dair hükme de yer verilmektedir.
Son olarak da (5)'inci fıkrada da Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları aracılığıyla yaptıracağı işlere ilişkin ödeneklerden kullanılmayanların 2019 yılı bütçesine devren kaydedilecek ödeneklerin yatırım programında yer alan projelerle ilişkilendirilmesi sağlanmaktadır.
Aynı şekilde, daha önce bu yedek ödeneklere ilişkin bir soru gelmişti, Sayın Şeker'dendi galiba. 5018 sayılı Kanun'un 23'üncü maddesinde Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nda belirtilen hizmet ve amaçları gerçekleştirmek ve bütçelerde öngörülmeyen hizmetler için gerektiğinde aktarma yapılmak üzere yedek ödenek bulundurulabileceği ve bu ödeneklerden aktarma yapmaya Cumhurbaşkanının yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
2019 bütçesinde de yedek ödenekler için toplam 7 milyar 866 milyon lira ödenek öngörülmüştür. Bu ödenek bütçenin uygulanması esnasında ek ödenek ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla ilgili kuruluş bütçelerine aktarılmaktadır. Geçmiş yıllarda da yedek ödenekler büyük ölçüde yatırım harcamaları için kullanılmıştır. Aynı şekilde, geçmişteki bütçe kanunlarında bu yedek ödeneklere ilişkin olmak üzere Maliye Bakanı yetkilendirilmişti, şimdi de Hazine ve Maliye Bakanı yetkilendirilmektedir.
Burada hep gündeme geldiği için tarımla ilgili bir iki veriyi de paylaşmak istiyorum. Bir kere, ithalat ve ihracat oranlarına baktığımızda, 2003-2018 döneminde, 14,6 milyar dolar değerinde 52 milyon ton ithalat yapılmışken 26,1 milyar dolar değerinde 66 milyon ton ihracatın yapıldığını görüyoruz. Burada, baktığınızda, ihracatta 11,5 milyar dolar fazlalık ve miktarda ise 14 milyon tonun üzerinde bir ürünün ihraç edildiği görülüyor.
2018 yıl sonu dikkate alındığı zaman, son on altı yılda, bütün kesin hesapları, bütçeleri de incelediğimizde 117,4 milyar lira nakit hibe desteği sağlandığını, 2019 yılında ise destek miktarlarının bu seneye göre yani 2018'e göre yüzde 10,7 oranında artırılarak 16,1 milyar olarak planlandığını görüyoruz. Bu süreç içerisine baktığımızda, gübre ve yemden alınan KDV'nin kaldırıldığını, mazot maliyetlerinin yüzde 50'sinin desteklendiğini ve mazot ve gübreye bugüne kadar da 17,3 milyar liralık bir destek sağlandığını görmekteyiz. Aynı şekilde, alan bazlı destekler kapsamında mazot, kimyevi gübre, organik tarım uygulamaları ve fındık üreticilerine yönelik desteklerler ile 5 dekar ve altındaki küçük aile işletmelerine de baktığımızda toplamda bu süreç içesinde, 2003-2018 döneminde 37,2 milyar lira çiftçilerimize destek ödendiğini görüyoruz.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
BAŞKAN - Teşekkür ederim.