GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:38
Tarih:20.12.2018

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.

Son İç Tüzük değişikliğiyle ilgili uygulamaya açıklık getirdiniz; ben de katıldığımı ifade ederim.

Aslında bugün, 14'üncü maddeyi görüşüyoruz, Bütçe Kanun Teklifi'nin 14'üncü maddesini. 14'üncü maddeyi buradan aynen okumak istiyorum: "Bu Kanunda ve diğer kanunlarda Cumhurbaşkanına veya Cumhurbaşkanlığına bütçenin uygulanmasına yönelik verilen yetkilerin kullanımı ve devrine ilişkin hususlar Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir." diyor. Dolayısıyla, burada yürütmenin temsilcisinin olup olmaması zaten son İç Tüzük değişikliğine göre ihtiyaridir, onların isteğine bağlı.

Kaldı ki bütçe kanununun Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edilen maddesinde de belirtilmiş ve İç Tüzük'te de var bu: 45'inci madde uyarınca teklifin Genel Kuruldaki görüşmelerinde Komisyonu temsil etmek üzere özel temsilciler atanmıştır. Dolayısıyla ben burada Plan ve Bütçe Komisyonunun özel temsilcisi olarak Komisyonumuzu temsil ediyorum.

Tabii, soru-cevaplarda doğrudan yürütmeye ilişkin sorular geldi. Bu 14'üncü maddeyle ilgili sorular olmadığı için, görüşme sırasında Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle ilgili bir yorum yapıldı, ben ona cevap vermek istiyorum. Bütçe kanun teklifinin Meclis tarafından değiştirilebilme yetkisinin olmadığı ifade edildi burada. Yani bütün bütçeyi Meclisin sadece ya "kabul" ya da "reddetme" şeklinde yetkisi olduğu söylendi ki bu, gerçeği ifade etmemektedir çünkü Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçiş sürecinde yapılan Anayasa değişikliği kapsamında, Anayasa'nın 161'inci maddesi Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, Genel Kurulda gider artırıcı veya gelirleri azaltıcı önerilerde bulunamazlar." diyor. Bu hüküm aynen korunmuştur yeni sistemde de. Değişiklik yapabilmeye yönelik hükmünde bir değişiklik yapılmamıştır Anayasa'da, aynen kalmıştır.

Kaldı ki bütçe kanun teklifinin Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmeleri sırasında da bazı değişiklikler yapılmıştır. Daha önce Sayın Başkanımız bunu ifade etmişti ama ben kayıtlara geçmesi açısından tekrar etmek istiyorum: Plan ve Bütçe Komisyonunda 2019 yılı bütçe görüşmeleri sırasında toplam 20 adet önerge Komisyon Başkanlığımıza verilmiş, sunulmuş; bu önergelerden 1 adedi 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı, 1 adedi ise 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi üzerinde olmak üzere 2 adet değişiklik önergesi kabul edilmiştir Komisyonumuzda; 18 adedi ise reddedilmiştir. Yine, Komisyonumuzca 3 madde üzerinde de redaksiyon mahiyetinde değişiklikler yapılmıştır.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Teknik düzenleme onlar Cemal Bey ya, teknik düzenleme.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Dolayısıyla bütçe kanun teklifinin Meclis tarafından değiştirilebilme yetkisinin olmadığı ifadesi gerçeği yansıtmamaktadır.

Ben, sorular kapsamında, 14'üncü madde üzerinde sorular gelmediği için diğer soruları yürütmeden sorumlu ilgili bakanlara tevdi etmek üzere şimdilik sözlerime son veriyorum ve teşekkür ediyorum. Genel Kurulu da saygıyla selamlıyorum.