| Konu: | Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemini yasama, yürütme ve yargı arasında kuvvetler ayrılığının daha belirgin hâle geldiği bir sistem olarak ifade ettiklerine ilişkin açıklaması |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 38 |
| Tarih: | 20.12.2018 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Öncelikle, bu İç Tüzük uygulaması ve bu bütçe görüşmelerine ilişkin yapılan değerlendirmeleri anlamlı ve faydalı bulduğumu da ifade etmek istiyorum.
Gerek İç Tüzük değişikliği sırasında gerekse 10 Aralıktaki bütçe üzerine Milliyetçi Hareket Partisi adına yaptığım konuşmalarda da dile getirdiğim üzere; biz, bu yeni sistemi, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemini yasama, yürütme ve yargı arasında kuvvetler ayrılığının daha belirgin hâle geldiği bir sistem olarak ifade ediyoruz. Dolayısıyla bizim için esas olan, dikkat etmemiz gereken husus, bu sistemin bütün kurum ve kurallarıyla yerleşmesi ve teamüllerin de bu yerleşik kurallar doğrultusunda devam etmesi şeklindedir. Aslında bütçe üzerine yaptığımız bu usule yönelik tartışmalar da buna yöneliktir. Öyle sanıyorum ki bir süre daha, yeni bir İç Tüzük değişikliği yapılana kadar, o müzakereleri hem tartışarak hem de uygulayarak ve yerinde, âdeta biraz da deneyerek görmüş olacağız.
Bu vesileyle şunu da ifade etmek isterim ki kuvvetler ayrılığının daha belirgin hâle gelmiş olması; yürütmenin kendi içinde, yasamanın kendi içinde daha güçlü hâle gelmesi ve daha belirgin bir konumun ortaya çıkması iki erkin arasına kale duvarları, kale surları örülmesi anlamına gelmiyor. Burada Cumhurbaşkanının iki temel konuda Meclise sunumu söz konusu; biri bütçe, diğeri de işte OHAL'e ilişkin tezkere sunumları söz konusu. Fakat bunun dışında da bu yüce Meclisten çıkan her kanunun son maddesi "Bu kanunu Cumhurbaşkanı yürütür." şeklinde olduğuna göre ve buradan çıkan kanunları yürütme uygulayacağına göre, gerek yürürlükteki kanunların uygulanması ve uygulama sonuçlarını...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayalım.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - ...gerek Meclisten çıkan kanunların uygulama sonuçlarını gerekse yürütmenin kendi Hükûmet ve yürütme faaliyetlerini yürütürken yaşadığı birtakım sorunları Türkiye Büyük Millet Meclisine bildirme kurallarının formel hâle getirilmesi, bu ilişkilerin daha kurumsal ve formel hâle getirilmesi ihtiyacının da olduğu açıktır.
Şimdilik görüşlerimizi bu şekilde ifade ediyor, teşekkür ediyorum.