GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:41
Tarih:26.12.2018

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; (2/1491) esas numaralı Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerinde şahsım adına söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Son dönemlerde vatandaşlarımızdan gelen talepler ve ortaya çıkan ihtiyaçlar çerçevesinde, çeşitli konulara ilişkin düzenleme yapılması ihtiyacı hasıl olması üzerine, İstanbul Milletvekilimiz ve AK PARTİ Grup Başkan Vekilimiz Sayın Mehmet Muş ve 25 milletvekili arkadaşımla birlikte bu kanun teklifini hazırlayıp Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunduk. Teklif, Plan ve Bütçe Komisyonumuzda 24 Aralık 2018 tarihinde 27'nci Birleşimde görüşülüp kabul edilerek Genel Kurulun gündemine gelmiştir. Başlangıçta yürürlük ve yürütme maddeleriyle 10 maddeden oluşan teklife, Komisyondaki görüşmeler esnasında verilen önergelerle 2 madde daha ilave edilmiştir.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifinde, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda yer alan fiillere uygulanan ceza tutarlarının 2019 yılında yeniden değerleme oranında artırılmaması getirilmektedir çünkü bilindiği gibi, 18 Ekim 2018 tarihinde yaptığımız düzenlemeyle 7148 sayılı Kanun'la Karayolları Trafik Kanunu'nda yapılan değişikliklerle trafik cezaları artırılmıştı, şimdi iki ay sonra yeniden değerleme oranında bu cezaların tekrar artırılması uygun değildi.

Yine, araç sınıfları itibarıyla geçmesi yasak olmasına rağmen İstanbul 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçen kişilere verilen idari para cezalarının tahsilinden, yapılmış itirazlardan ve açılmış davalardan feragat edilmesi şartıyla, vazgeçilmesi; bu kapsamda tahsil edilmiş para cezalarınınsa 25/2/2019 tarihine kadar başvurulması hâlinde 31 Mart 2019 tarihine kadar ilgililere iade edilmesi düzenlenmektedir.

Bir diğer maddede, seçimlerin düzen içinde yönetimini teminen, mevcut üyelerin bilgi ve tecrübesinden faydalanmak amacıyla Yüksek Seçim Kurulunda 2019 yılında yapılacak üye seçiminin 2020 yılında, 2022 yılında yapılacak üye seçimininse 2023 yılında yapılarak mevcut üyeler ile başkan ve başkan vekillerinin görev sürelerinin bir yıl daha uzatılması öngörülmektedir.

Bir diğer maddede, 7143 sayılı Kanun kapsamında borçlarını yapılandıran ancak ödeme yapmayarak yararlanma hakkını kaybeden borçlulara borçlarını ödeme imkânı verilmektedir.

Bir diğer maddede, 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu'nda tanımlanan Boğaziçi öngörünüm bölgesi içerisinde belirlenen alanlarda yer alan taşınmaz maliklerinin de imar barışı kapsamında kayıt belgesinden faydalanması sağlanmaktadır.

Yine, 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un geçici 1'inci maddesinin (15)'inci fıkrası kapsamında, tüzel kişiliği kaldırılan köylerde Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca alınması gereken vergi, harç ve katılım payları ile emlak vergisinden istisna süresinin ve bu yerlerde içme ve kullanma suları için ücretin en düşük tarifenin yüzde 25'ini geçmeyecek şekilde belirlenmesine ilişkin uygulama süresinin altı yıldan sekiz yıla çıkarılmasına; ayrıca, söz konusu yerlerde Gelir Vergisi Kanunu'nda yer alan bazı istisna hükümlerinin uygulama süresi ile tüzel kişiliği kaldırılarak tek mahalleye dönüşen beldelerde içme ve kullanma sularından alınacak ücretin mevcut en düşük tarifenin yüzde 50'sini geçmeyeceğine ilişkin uygulama süresini 12/31/2022 tarihine kadar uzatmaktayız.

Ayrıca, yine, teklifte, 6362 sayılı Kanun kapsamına girecek kooperatif birliklerinin niteliği belirtilerek ilgili maddenin kooperatif merkez birliklerine ilişkin uygulama alanının daha açık hâle getirilmesi suretiyle oluşması muhtemel tereddütlerin giderilmesi; anonim ortaklıkların belirlenmesinde söz konusu kooperatifler, kooperatif birlikleri ve kooperatif merkez birliklerinin bu ortaklıklar üzerinde sahip oldukları hâkimiyetin ifade edilmesinde sermaye piyasası mevzuatıyla uyumlu terimlerin kullanılması ve satış hasılatı düşük olan anonim ortaklıkların kamu yararı bulunmadığı için kapsam dışında bırakılması sağlanmaktadır.

Ayrıca, kanun teklifinde, katılım bankalarının ilave ana sermaye ve katkı sermaye niteliğindeki kira sertifikası ihracını gerçekleştirmesini fiilen imkânsız hâle getiren 6362 sayılı Kanun'un 61'inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi ile, dördüncü fıkrasında yer alan tedbirlerden muaf tutulmasına ve kira sertifikaları uygulamasının geliştirilmesine imkân sağlanmaktadır.

Teklife Plan ve Bütçe Komisyonunda önergeyle ilave edilen ve teklife 1'inci madde olarak girip Genel Kurula sunulan 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'nun 90'ıncı maddesine ikinci fıkradan sonra gelmek üzere "Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten sonra Emniyet Genel Müdürlüğü kadrosunda göreve başlayan memurlar görevleri süresince Sandığın daimi ortağıdır." şeklinde yapılan bir düzenlemeyle yeni göreve başlayan tüm emniyet personeline Polis Bakım ve Yardım Sandığı'na ortak olma zorunluluğu getirilmektedir. Aslında bu madde, Plan ve Bütçe Komisyonumuzda daha önce kabul edilen ancak henüz Genel Kurulun gündemine gelmeyen (2/1369) esas numaralı Kanun Teklifi'nde de yer almaktadır. Bu kanunun kabul edilmesiyle o tekliften çıkarılacaktır.

Yine, kanun teklifimizde 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanunu'nun 20'nci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan "yüzde ikisi" ibaresi "yüzde biri" şeklinde değiştirilerek arazi varlığı az olan küçük çiftçilerin belirlenmesiyle alakalı kanunda değişiklik yapılmak suretiyle asgari ücretin yüzde 2'si olan ziraat odaları aidat alt sınırı yüzde 1'e düşürülmektedir.

Teklifte yer alan kanun maddelerini böylece özetlemiş oluyorum. Kanun teklifinde yer alan düzenlemeler, biraz önce sözlerimin başında söylediğim gibi, vatandaşlarımızdan gelen talep ve ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanmasına matuftur. Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonunda da bunu etraflıca müzakere ederek kabul edip Genel Kurulun onayına sunduk.

Dolayısıyla kanun teklifinin kabulü yönünde oy kullanacağımı belirtir, Genel Kurulu saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Arkadaşlar, tümü üzerinde görüşmeler tamamlanmıştır.