| Konu: | Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 45 |
| Tarih: | 15.01.2019 |
KANİ BEKO (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 19 Aralık 2018 tarihinde Recep Tayyip Erdoğan tarafından imzalanan ve 20'sinde Resmî Gazete'de yayınlanarak özelleştirme kapsamına alınan Sakarya Tank Palet Fabrikasıyla ilgili Türkiye Büyük Millet Meclisine soruyorum:
1) Fabrikanın özelleştirme işlemleri için değer tespit komisyonu oluşturulmuş mudur, komisyon değer tespiti yapmış mıdır?
2) Komisyon bir değer tespiti yapmışsa bu değer tespiti kaç liradır?
3) Fabrikanın özelleştirme işlemleri için ihale komisyonu oluşturulmuş mudur?
4) İhale yapılmış mıdır? Yapıldı ise ne zaman ve nerede yapılmıştır, ihale hangi usule göre yapılmıştır?
5) İhaleye kaç firma teklif vermiştir, verilen teklifler nelerdir?
6) İhaleyi alan şirkete üretim ve satış garantisi verilmiş midir?
7) Fabrikada çalışan askerî personel özelleştirmeden sonra da çalışmaya devam edecek midir? Edecekse askerlerimiz ihaleyi alan Katar şirketinin emrinde mi çalışacaklardır?
8) Tank palet yapacak olan BMC şirketinin yüzde 49,9'u Katarlılara kaça satıldı? Size bedava verildiği söylenen uçak sarayla bu ihalenin bir bağlantısı var mıdır?
9) Bu özelleştirmede bir ihale yapılmadıysa bunun sebebi nedir? Size göre hangi kanun yetki vermiştir? Bu fabrikayı siz tekrar yapmak isterseniz bunun maliyetinin 20 milyar dolar olduğunu biliyor musunuz?
Sevgili arkadaşlarım, değerli milletvekilleri; geçen konuşmamda da burada söylemiştim, deneyim, tecrübe, birikim aklın öğretmenidir. Kamu yönetimi temel kanunu 2002 yılında çıkarıldı ve kamuda 200'e yakın işletme özelleştirildi ve bu özelleştirilen iş yerlerindeki deneyimli, tecrübeli, birikimli işçi arkadaşlarımız işsizler ordusuna gönderildi. Buralarda deneyimsiz, tecrübesiz, birikimsiz taşeron işçi çalıştırılmasından ve bir de işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemleri alınmadığından dolayı -istatistiklere siz de bakın- 25 bine yakın işçi arkadaşımızı iş cinayetlerinde maalesef kaybettik.
Dolayısıyla şunu ifade etmek istiyorum: Sakarya'daki fabrika da özelleştirildi. İşçi sağlığı ve iş güvenliği önlemlerini almayan birçok kamu işletmelerindeki özel şirketler gibi Sakarya'da da dilerim iş cinayetleri yaşanmaz, iş kazaları olmaz ama maalesef, üzülerek söylüyorum, iş kazalarında ve iş cinayetlerinde Avrupa'da 1'inci ve dünyada 3'üncü konumdayız.
Bir başka şey -geçen konuşmamda da söylemiştim- lütfen bunu dikkatle dinleyin. Burada el kaldırıp indiriyorsunuz. Bakın, 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname burada kanunlaştı; daha önce şirket işçisi olan 1 milyona yakın arkadaşım kamuya, belediyelere ve özel idarelere kadro vaadiyle alındı. Alındı alınmasına da burada çıkarmış olduğunuz kanunla 2020 yılına kadar 1 milyona yakın bu işçi arkadaşlarıma toplu iş sözleşmesi yasak; kadrolu işçilere 4 ikramiye var, taşeron işçisine 4 ikramiye yok; kadrolu işçilere sosyal hak var, taşeron işçilerine sosyal hak yok. Dolayısıyla bu, eşitlik ilkesine, aynı zamanda da Anayasa'ya aykırı olduğundan dolayı benim bu konuyla ilgili vermiş olduğum bir kanun teklifi var. Ben sizden rica ediyorum, gelin, bu kanun teklifini inceleyelim ve önümüzdeki dönemde kamuda, belediyelerde ve özel idarelerde zor koşullarda çalışan bu 1 milyona yakın arkadaşımızın sorunlarını hep birlikte giderelim.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 35'inci maddeyle getirilmek istenen değişiklik, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurumsal altyapısına Cumhur İttifakı'yla getirilen bir unsur olmanın ötesinde anlam taşımamaktadır. Bugün karşımızda duran sistem, işlemeyen bir sistemdir, Türkiye'nin kamu yönetimi geleneğini hiçe sayan bir anlayışın ürünüdür. Siyasi sorumluluk taşımayanlara devletin en ağır karar sorumluluğu verilmek istenmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, devam edin Sayın Beko.
KANİ BEKO (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Türkiye Cumhuriyeti adına devlet iç borcu ve devlet dış borcu alma; hazine geri ödeme garantisi, hazine karşı garantisi verme ve verilen garantilerin şartlarında değişiklik yapma; dış finansman temini izni verme, hibe alma; dış finansman imkânlarını, dış borcun devri, anlaşmanın mali şartlarına bağlı kalarak dış borcun ikrazı, dış borcun tahsisi yoluyla kullandırma ve yeni mali yükümlülükler yaratma; bu borcu ve yükümlülükler ile bunlardan kaynaklanan hazine alacaklarını yönetme yetkisi gibi hayati bir yetki, parti komiserliğinden öte görevi olmayan bir bakan yardımcısına bırakılamaz. En azından, maddenin getirdiği sorumluluğun ağırlığı bakımından Ekonomi Politikaları Kuruluna bakılmaksızın...
Devlet işi ciddiyet ister; karar, yetki ve sorumlulukla olacak olan bu mecburiyetin tekrar gözden geçirilmesini talep ediyor, hepinize saygılar sunuyorum. (CHP ve İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Beko.