GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:47
Tarih:17.01.2019

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 39 sıra sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü hakkında Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin ülkemiz ekonomisinde son yıllarda kaydedilen gelişmelere uyum sağlamak, belirlenen ekonomik program hedeflerinin gerçekleştirilmesine yardımcı olmak, vergide adalet, rekabet, basitlik, etkinlik, verimlilik ilkeleri ile vergi güvenliğini güçlendirmek ve idarenin etkinliğini artırmak suretiyle ihtilafları ortadan kaldırmayı amaçladığı teklif sahiplerince ifade edilmekte ve gerekçesinde yer almaktadır.

Kanun teklifiyle, başta ev hanımları ve kadın girişimciler olmak üzere, evlerinde ürettikleri bazı ürünleri internet üzerinden satanların esnaf muaflığından faydalanmaları sağlanmaktadır. İnanıyoruz ki bu düzenleme kadınların iş hayatında ve karar alma mekanizmalarında daha fazla rol almalarının sağlanması ve toplumsal konumlarının güçlendirilmesi yönünde katkı sağlayacaktır.

Seçim beyannamemizde de vurguladığımız gibi, toplumun topyekûn üretime katılmasına ve katıldığı oranda üretimden pay almasına dayanan katılımcı kalkınma anlayışımızla doğal ve beşeri kaynakların bütünüyle harekete geçirilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu kapsamda, esnaf, sanatkâr, çiftçi, ev kadını ve gençlerin atıl kaynakları harekete geçirecek yöntemlerle üretime daha aktif katılmalarının temin edilmesini, kadınlara dönük mesleki eğitim ve beceri kazandırma programlarının yaygınlaştırılmasını, kendi işini kuracak olanlara girişimcilik eğitimi verilmesini ve istihdam edilebilirliklerinin geliştirilmesini, kalkınma sürecinde, iş hayatında ve karar alma mekanizmalarında daha fazla rol almalarını sağlayarak toplumsal konumlarının güçlendirilmesini gerekli görmekteyiz. Çalışmayan ev hanımlarına mesleki beceri kazandırılarak yahut üreticilikleri desteklenerek aile bütçesine ve ülke ekonomisine katkıda bulunmalarının temin edilmesini önemli ve değerli buluyoruz. Bu doğrultuda, kadınlara yönelik iş kurma ve hibe destek programlarında yeni adımların atılması ihtiyacının devam ettiğini ve iş gücüne katılmalarının desteklenmesi gerektiğini bir kez daha vurgulamak istiyorum.

Yapılan bir diğer düzenlemeyle, işsizlik kapsamında verilen tazminatlara uygulanan gelir vergisi istisnasının kapsamına açıklık getirilerek geçmiş dönemlerde uygulama farklılıkları nedeniyle yapılmış olan vergi kesintilerinin iadeleri sağlanmaktadır. Düzenlemeyle işsizlik tazminatı ve işe başlatmama tazminatları gelir vergisi istisnasının kapsamına alınmak suretiyle bu alandaki mağduriyetler giderilmektedir.

Yine, vergiye uyumlu mükelleflerin vergi indiriminden faydalanması kolaylaştırılmaktadır. Bilindiği gibi, vergi indirimi şartlarından birisi de indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile bu yıldan önceki son iki yıla ait vergi beyannamelerinin kanuni süresinde verilmiş ve verginin zamanında ödenmiş olmasıdır. Teklifle her bir beyanname itibarıyla 250 liraya kadar yapılan eksik ödemenin bu şartın ihlali kapsamında değerlendirilmemesi, bu şekilde küçük rakamların ödenmesinin ihmal edilmesine bağlı oluşan sorumluluk ve vergi indirim şartının kaybedilmesi durumunun ve buna bağlı oluşan mağduriyetin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.

Esasen seçim beyannamemizde de vurguladığımız gibi herkesin mali gücüne göre vergi ödediği adaletli bir vergi sisteminin tesis edilmesine, vergiye ilişkin düzenlemelerde kamu finansmanıyla ilgili önceliklerin yanı sıra verginin üretim ve istihdam üzerindeki etkileri ile sosyal yönünün birlikte değerlendirilmesine ve sorumlu mükelleflerin ödüllendirilmesine katkı sağlayacak köklü bir vergi sisteminin inşasını gerekli görüyoruz.

Değerli milletvekilleri, teklifin ana omurgasını oluşturan asgari ücret teşvikiyle ilgili madde asgari ücret desteğinin 2019 yılında da devam ettirilmesini düzenlemektedir. Madde hükmüne göre, asgari ücret teşviki 2019 yılında Ocak-Aralık ayları arasında on iki ay uygulanacak, teşvik miktarıysa ortalama sigorta sayısı 500 işçinin altında olan iş yerlerinde çalışan işçiler için günlük 5 lira, aylık 150 lira; 500 işçinin üstünde olan iş yerlerinde çalışan işçiler içinse günlük 3,36 lira, aylık 100 lira olacaktır. Düzenlemeyle 500 işçinin altında işçi çalıştıran iş yerleri için teşvik miktarının aylık 150 liraya çıkartılması şüphesiz olumlu olmuştur. Bilindiği gibi, mevcut durumda teşvikten yararlanma kriterleri bakımından aylık ücret miktarı geçmiş yıllar ile bir önceki yıl brüt asgari ücretin toplu iş sözleşmesi uygulanan iş yerlerinde 3 katı, diğer iş yerlerindeyse 2 katı uygulanmıştır. Kanun teklifindeyse, toplu iş sözleşmesi uygulanan iş yerleri için 2018 yılı brüt asgari ücretin 3 katı olan 6.090 lira, toplu iş sözleşmesi uygulanmayan iş yerleri içinse brüt asgari ücretin 1,5 katı olan 3.060 liranın altında ücret alan işçilere yönelik düzenleme yapılmaktadır.

Teklif, sendikalaşmayı teşvik açısından katkı sağlayabilecek olsa da toplu iş sözleşmesi uygulanmayan iş yerlerinde çalışan yaklaşık 1,3 milyon işçi için asgari ücret teşvikinden yararlanılamaması gibi bir durum söz konusu olabilecektir. Bu durum esasen küçük işletmelerdeki istihdamı artırmaya dönük girişimleri de olumsuz etkileyebilecektir.

Kanun teklifiyle, ayrıca, Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında patent veya faydalı model belgesi verilerek koruma altına alınan buluşların kurumlar vergisi istisnasından yararlanması hususu açıklığa kavuşturulmaktadır.

KOSGEB tarafından desteklenen AR-GE projeleri süreçlerinde uzman ve öğretim üyesi görevlendirilmesi ve görevlendirilenlere ikinci görev aylığı ödenmesi imkânı getirilmekte, ayrıca Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığında en az beş yıldır sözleşmeli çalışan uzmanların kadroya geçirilmesi mümkün hâle getirilmektedir.

5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanunu'nda yapılan düzenlemeyle başka LPG dağıtıcılarının bayilerine dağıtım yapma imkânı verilmektedir. Birden fazla dolum tesisine sahip olma zorunluluğunun piyasanın sağlıklı işleyişi ve rekabet politikalarına uyum amacıyla değiştirilerek dolum tesisi ve depolama tesisinden biri yeterli görülmekte, bayi açmak için dolum tesisi olma zorunluluğu da kaldırılmaktadır.

Ayrıca, yerli ve yabancı sinema film gösterimi yapan işletmelerin ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu olmaksızın e-bilet uygulamasına geçmelerinin teşvik edilmesi öngörülmektedir.

Öte yandan, ülkemizde oynanacak olan 2019 UEFA Süper Kupa Finali ve 2020 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali müsabakalarına yönelik olarak Avrupa Futbol Federasyonları Birliği ve Türkiye'de mukim olmayan katılımcı futbol kulüplerine bu müsabakalarla sınırlı olarak vergi istisnası getirilmektedir.

Teklifin 7'nci maddesiyle Kıyı Kanunu'nda bazı değişiklikler öngörülmektedir. Hatırlanacağı gibi, Sayın Genel Başkanımız Devlet Bahçeli'nin Türk tarihinde önemli bir yere sahip olan Ahlat'ta bir Cumhurbaşkanlığı köşkü yapılması yönündeki çağrısı Sayın Cumhurbaşkanımızca da uygun bulunmuş ve bu yönde müjde verilmişti. Bu kapsamda, Ahlat'ta, Van Gölü kenarında Cumhurbaşkanlığı köşkü yapılması amacıyla düzenleme yapılmasını olumlu ve anlamlı buluyor, Sayın Cumhurbaşkanımıza ve teklif sahiplerine teşekkür ediyoruz.

Değerli milletvekilleri, Milliyetçi Hareket Partisi olarak yapılan tüm düzenlemelerin toplumsal refahın yükseltilmesine, dar ve sabit gelirli vatandaşlarımızın sıkıntılarının azaltılmasına ve üretim ve istihdamın artırılmasına katkı sağlaması gerektiğini değerlendiriyor, bunlara yönelik çalışmaları destekliyoruz. Ekonomideki kaynak dağılımında adalet ve etkinliğin, kamu hizmet üretimindeyse verimliliğin temel ilke olmasını önemli görüyoruz. Hukuk normlarında, vergilemede ve bürokratik işlemlerde yatırım için her bakımdan öngörülebilir, istikrarlı ve güvenilir bir ortam oluşturulması, yerli ve yabancı yatırımcı için bütünüyle kurumsal hâle gelmiş bir yatırım ortamı teşekkül ettirilmesi önem arz etmektedir. Teknoloji kullanan, yenilikçiliği, verimliliği ve istihdamı gözeten, rekabet gücü yüksek bir ekonominin tesisi ve toplumun refah düzeyini artırarak sosyal dokunun güçlendirilmesi için ülkemizin kendi millî imkân ve şartları ile doğal ve beşeri kaynaklarını dikkate alan üreten bağımsız bir ekonomi programının hayata geçirilmesini, Türkiye'nin maruz kaldığı ekonomik saldırılar ve ekonomik güvenlik tehdidi karşısında gerekli görüyoruz. İstihdamın artırılması için hem yüksek hem de sorunsuz bir üretim yapısına sahip olacak şekilde istikrarlı büyümenin şart olduğunu, bu çerçevede devletin ekonomideki kaynak tahsisine yön vermek suretiyle üretimi artıracak yatırımlara öncelik vermesi ve özel sektör yatırımlarının üretime yönlendirilmesi doğrultusunda politika oluşturulmasını ülkemizin gelişmesi ve kalkınması bakımından önemli olarak değerlendiriyoruz.

Bu kapsamda, milletimizin refahına ve ülkemizin kalkınmasına katkı sağlayacağını düşündüğümüz ve olumlu değerlendirdiğimiz kanun teklifinin hayırlı olmasını temenni ediyorum. Ayrıca, yarın tatile girecek olan tüm öğrencilerimizin ve öğretmenlerimizin huzurlu ve mutlu bir tatil geçirmesini diliyor, yüce Meclisin siz değerli üyelerini saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Aksu.