GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:47
Tarih:17.01.2019

FERİDUN BAHŞİ (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 39 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 5'inci maddesinde verdiğimiz önerge üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, Türkiye'de çıkarılan her yeni yasa yeni mağduriyetler yaratmakta, 1'inci parti mensupları da mağduriyetleri gidermek için torba yasaları devreye sokmaktadır. Yasalar sorun çözmek için vardır, sorun çıkarmak için değil. AK PARTİ, daha önce çıkardığı torba yasalarda unutulmuş, eksik bırakılmış, sakıncalı bulunmuş hususları yeni torba yasalarla düzeltmeye çalışmakta ancak yeni torba yasalar, yeni sakıncalar doğurmaktadır. Torba yasalar "yapboz" "dene yanıl" "koy kaldır" yasalarıdır. Acele, üstünkörü, zaman baskısı altında, yangından mal kaçırır gibi çıkarılan yasalar sağlıksız ve sorunludur. Bütün bunlar daha önce de defalarca söylenmesine rağmen, iktidar yanılmaz olduğunu düşünüyor, yaptığı her işin de doğru olduğunu sanıyor, Türkiye Büyük Millet Meclisini de bu şekilde çalıştırmaya devam ediyor ki, doğru değildir.

Torba yasalarla, haksızlıkları bile bile, parça parça, taksit taksit gideriyorsunuz. Ne kadar torba yasa çıkarılırsa yasalar ve yasama da o kadar sorunlu hâle gelmektedir. Buradan bir kez daha uyarıyorum: Türkiye Büyük Millet Meclisinin ve Türk demokrasinin iki virüsü vardır; bunlardan biri kanun hükmünde kararnameler, diğeriyse torba yasalardır. Bunları tedavi etmeden Türkiye'de demokrasiyi tedavi edemezsiniz. İktidarın istisnai hâllerde başvurması gereken torba yasaya sürekli başvurduğunu görüyoruz. Roma'da milattan önce 98 yılında kabul edilmiş bir kanunla yasa yapma tekniğinin ilkesi çizilmiştir. Bu ilke, yasalarda konu birliği olma ilkesidir yani tek konu ya da sıkı bağlantı içinde konuları düzenleme zorunluluğu ilkesidir. İki bin yüz on yedi yıl önce konulmuş evrensel hukuk ilkesine bizim Parlamentomuzda bugün bile uyulmamakta, aralıksız ve çok fazla torba yasa çıkarılmaktadır.

Değerli arkadaşlar, Fransa'da bir deyiş vardır: "Bir ülkede yasa sayısı 5 bini geçmişse o ülkede hukuktan söz edilemez." Gelin, artık hem hukukun üstünlüğünü sağlamak için hem de Türkiye Büyük Millet Meclisinin vakar ve saygınlığını yeniden kazandırmak için fazla yasa çıkarmaktan ve özellikle de torba yasa çıkartmaktan vazgeçelim.

Değerli milletvekilleri, konuyla ilgisi bakımından, elektrik faturaları, çiftçinin, sanayicinin, esnafın ve dar gelirlinin en önemli gider cetvelini oluşturmaktadır. Tüketici, elektrik tüketim bedelinin yanı sıra dağıtım bedeli, iletim bedeli, kayıp kaçak bedeli, perakende satış hizmet bedeli, sayaç okuma bedeli, enerji fonu, TRT payı, elektrik tüketim vergisi ve KDV ödemektedir. Kayıp kaçak bedelinin ve sayaç okuma bedelinin elektrik faturalarına yansıtılmasının hukuka uygun olmadığına yönelik birçok yargı kararı vardır. Bundan dolayı, 2016 yılında yapılan düzenleme sonucu daha önce elektrik faturalarında ayrı ayrı gösterilen kayıp kaçak bedeli ile iletim ve sayaç okuma bedelleri dağıtım bedeline eklenmiş olup faturalarda ayrı bir kalem olarak görünmez hâle getirilmiştir. Kayıp kaçağın oluşmasında hiçbir sorumluluğu bulunmayan tüketicilerin kayıp kaçak bedelini ödemek durumunda bırakılması hak ve hakkaniyet ilkesiyle bağdaşmamaktadır. Tüketicilerin dağıtım sisteminin kayıp ve kaçağına muhatap kılınması Anayasa'nın hukuk devleti, sosyal devlet, adalet ve eşitlik ilkelerine ve evrensel tüketici haklarına aykırıdır. Nitekim, Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 21 Mayıs 2014 gün 2013/7-2554 esas ve 2014/679 karar sayılı ilamı da bu yöndedir. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu bu hükmünde, elektrik enerjisinin nakli esnasında meydana gelen kayıp veya başka kişiler tarafından çalınarak kullanılan elektrik bedellerinin kurallara uyan diğer abonelerden tahsili yoluna gitmenin hukuk devleti ve adalet anlayışıyla bağdaşmayacağına, elektrik kaybını önleme ve hırsızlıkları engelleme veya hırsızı takip edip bedeli ondan tahsil etme görevinin bizzat enerjinin sahibine ait olduğuna karar vermiştir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Bahşi.

FERİDUN BAHŞİ (Devamla) - Teşekkür ederim efendim.

Bundan dolayı, zaten mali bir çöküş içinde olan vatandaşlarımızdan hiçbir ad altında fazladan para talep edilmemelidir.

Büyük Türk milletini ve Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Hepinize teşekkür ediyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Bahşi.