| Konu: | Okul içi şiddet, akran zorbalığı ve yıldırma konularına ilişkin gündem dışı konuşması |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 48 |
| Tarih: | 05.02.2019 |
NEVİN TAŞLIÇAY (Ankara) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; okul içi şiddet, akran zorbalığı ve yıldırma konularını dile getirmek üzere gündem dışı söz almış bulunmaktayım.
Öncelikle, Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesindeki Araştırma Görevlisi -23 yaşındaki, henüz iki aylık evli- Ceren Damar kızımıza rahmet diliyorum. Ceren, okulda şiddetin sonucunu canıyla ödedi ve ne yazık ki bugün hâlâ okullarda şiddet gören çocuklarımız, öğretmenlerimiz ve idarecilerimiz var. Şiddet, hayatın her tarafında kol geziyor ve kimi, nerede, nasıl bulacağı hiç belli değil. Kimi zaman hastanede, kimi zaman ıssız bir sokakta, kimi zaman evde ve son dönemde de en güvenilir yer olarak bildiğimiz, en güvenli yer olmasını istediğimiz okullarımızda baş gösteriyor. (Uğultular)
BAŞKAN - Bir saniye Sayın Nevin Hanım.
Değerli milletvekilleri, çok uğultu var. Hatibi dinleyelim.
Buyurun.
NEVİN TAŞLIÇAY (Devamla) - Velinin öğretmeni darbı, idarecinin öğretmeni yıldırması, sendikalının öteki sendikalıya psikolojik tacizi, öğretmenin öğrenciyi, öğrencinin öğretmeni ve arkadaşını darbetmesi, katletmesi gün geçmiyor ki medyada yer almasın. Çocuklarımız okullarda istenmeyen davranışlar sergiliyor, saldırgan davranışlar artıyor. Aciliyetle okulların risk tabloları çıkartılmalı, toplumsal farkındalık oluşturulmalı, öğrenciler, öğretmenler, veliler bilgilendirilmeli, ilgili yasal düzenlemelerle okul içi şiddetin önüne geçmek adına sağlam adımlar atılmalıdır. Bu kapsamda araştırma komisyonuyla işe başlamalı, önce etraflıca, okul içi şiddetin boyutu araştırılmalı, fiziksel, sözlü, cinsel şiddetin yaygınlığı ortaya konulmalı ve akabinde taraflarla sonucu önleyici çalışmalar hayata geçirilmelidir. Okul içi şiddetle birlikte fiziksel, sözel, dolaylı ve siber akran zorbalıkları da ayrıca gündeme ivedi şekilde alınmalıdır. Yapılan az sayıdaki araştırma, meselenin derinlemesine irdelenmesinin önünde engel olsa da başta okul içi şiddetin vardığı boyutlar, akabinde "akran zorbalığı" diye kavramlaştırdığımız çocuğun çocuğa uyguladığı şiddet ve yıldırmanın sonuçları önemli toplumsal sorunları getirmektedir.
Çocuklarımıza, planlı bir şekilde şiddete başvurmadan sorunlarını çözebileceklerini anlatmalı, öğretmeliyiz. Sosyal problem çözme, iletişim, stresle baş edebilme, uzlaşma gibi becerileri kazandıracak programları okullarda hayata geçirmeliyiz. Bu sorunun temelinde yatan etkenleri belirlemeli ve ortadan kaldırmak için çalışmalar yapmalıyız.
Sayın milletvekilleri, ciddi olumsuz sonuçlar doğuran bu olaylara bir de akranlar arası siber zorbalık eklendiğinde kimi çocuklarımız için hayat daha küçük yaşlarda çekilmez bir hâl almaktadır. Türkiye'de lise öğrencilerine bakıldığında, 14-18 yaş arasındaki ergenlerin yüzde 26'sının siber zorbalığa maruz kaldığı, yüzde 32'sinin siber zorbalıkta bulunduğu istatistiklere yansımaktadır. Başka bir çalışmada lise öğrencileri arasında siber zorbalığın yaygınlığına bakılmış ve son bir ay içerisinde katılımcıların yüzde 14'ünün siber zorbalığa maruz kaldığı, yüzde 10'unun başkalarına karşı siber zorbalık yaptığı bildirilmiştir. Psikiyatri kliniğine başvuran 14-18 yaş aralığındaki ergenlerle siber zorbalığın yaygınlığı konusunda yapılan bir çalışmada ise hem zorba hem mağdurların oranının yüzde 67,5 olduğu bulunmuştur. Bu istatistikler işin ciddiyetini ortaya koymakta ve okul içi şiddet ve akran zorbalığının alarm verdiğini göstermektedir. Kızdırma, rahatsız etme, iftira, mağdurun kimliğine bürünme, yayma ve kandırma, dışlama, internet tacizi, bir mağdura karşı onun küçük düşmesi için yapılan saldırıların videoya kaydedilerek sosyal medyada yayınlanması ve "cyber grooming" dediğimiz iletişim teknolojileriyle çocuklarla güvene dayalı ilişki kurup onları taciz etme, hepsi birbirinden ciddi sorunlar olarak önümüzde. Özel numara kullanılarak tehdit ya da hakaret içeren mesajlar yollamak, e-posta adresini ele geçirmek, sohbet platformunu ya da interaktif oyunu terk etmeye zorlamak, karşıdaki kişinin kullandığı teknolojik gerecin modeliyle alay etmek, kasıtlı olarak virüslü mail yollanması ve üniversite öğrencilerinde en yaygın olarak karşılaşılan cinsel içerikli fotoğrafların dağıtılması birçok evladımız için içinden çıkılmaz bir hâl almaktadır.
Bu zorbalık yapanların yüzde 22'sinin bunu eğlenceli bulduğunu, yüzde 17'sinin bu davranışın birilerine zarar verdiğini düşünmediğini ve yüzde 17'sinin ise bunu neden yaptığını bilmediğini belirtmeleri ise olayın bir başka boyutu.
Yasalar konulmalı, farkındalık çalışmaları, başta Millî Eğitim Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı olmak üzere titizlikle yürütülmelidir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayalım Sayın Milletvekilim.
NEVİN TAŞLIÇAY (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkan.
Yüce Meclisimiz konuyu hayati bir mesele olarak gündemine almalıdır.
Akran zorbalığı, özellikle ergenlik dönemindeki çocuklarımız için karmaşık sorunlar olarak hayatlarını olumsuz etkilemektedir. Kimi zaman çocuk için psikolojik sorunlara sebep olurken kimi zaman ise intiharla sonuçlanan bu vakalar atılacak doğru adımlarla önlenebilir. Okul içi şiddet, akran zorbalığı ve yıldırma kader değildir, önemsiz ise hiç değildir.
Bu konuyu dikkatinize sunuyor, ilginiz için, daha doğrusu ilgisizliğiniz için teşekkür ediyorum.
Genel Kurulu ve yüce Türk milletini saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)