| Konu: | Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 56 |
| Tarih: | 21.02.2019 |
METİN ERGUN (Muğla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin 7'nci maddesi üzerinde verdiğimiz değişiklik önergesiyle alakalı olarak söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Konuşmama, bugün vefat eden, Türk tarihçiliğinin büyük ismi Kemal Karpat Hoca'ya rahmet dileyerek başlamak istiyorum.
Sayın milletvekilleri, kitap, kelamıkadimde üzerine defalarca yemin edilendir. Kitap, bilgidir, kültürdür, medeniyettir, dildir, tarihtir, hafızadır, şuurdur; geçmişi öğreten, bugüne ve geleceğe yön veren bir araçtır. Kitap okumayan, dolayısıyla cehaletin kol gezdiği bir toplumun akıbetinin berbat olacağına tarih şahittir. Günlük hayatlarında kitabın yerinin olmadığı, kitaba ulaşmanın maliyetinin yüksek olduğu toplumların gelişmesi ve kalkınması mümkün değildir. İster siyasi olsun ister ekonomik veya toplumsal olsun bugün yaşadığımız her sorun, mutlaka insani gelişmişlik ortalamasıyla alakalıdır. Dünyanın ilk 20 ekonomisi arasında yer alan Türkiye, maalesef 2018 yılı itibarıyla İnsani Gelişmişlik Endeksi'nde 64'üncü sırada yer almaktadır. Bu sıralama değişik faktörleri temel alarak yapılmış olsa da kuşkusuz eğitim faktörü, sıralamanın en önemli bileşeni olarak göze çarpmaktadır.
Türk eğitim sisteminin mevcut hâliyle eleştirel ve bilimsel düşünceye yeterince önem vermeyen bir içeriğe sahip olduğu herkesin malumudur. Eğitim müfredatımızın bilimsellik konusundaki yetersizliğinin yanı sıra bu eğitim sistemi, kitap okumayı teşvik edici bir anlayışa da sahip değildir. Mevcut eğitim sisteminin kitap okumayı teşvik etmediği, toplumsal araştırmaların sonuçlarından da açıkça anlaşılmaktadır. Verilere göre, Türkiye, kitap okuma oranında dünyada 86'ncı sırada yer almaktadır. TÜİK'in yayımladığı verilere göre ise Türkiye'de kitaplar, ortalama bir vatandaşın ihtiyaç listesinin, dikkat buyurun, 235'inci sırasında yer almaktadır.
Ayrıca TÜİK'in 2007 yılında yayımlandığı bir başka rapora göre ise insanlarımızın bilgiye erişim kaynakları arasında kitaplar yüzde 6,3 oranında yer tutarken bu konudaki son araştırmanın yapıldığı 2012'de ise bu rakam yüzde 5,7'ye düşmüş durumdadır. Eğitim sisteminin yetersizliği bir problem olarak dururken bir de TÜRK EĞİTİM-SEN'in 2015 yılında yaptığı anketle, öğretmenlerin neredeyse yarısının ayda bir kitap bile okumadığı ortaya çıkmış durumdadır. Dolayısıyla muasır medeniyetler seviyesine ulaşma iddiasında olan bir ülke olarak eğitim sistemimizde hem öğrencilere hem eğitimcilere kitap okumayı teşvik edecek reformlar yapmamız gerekmektedir.
Biz de geçtiğimiz günlerde kitapların satışında KDV'nin kaldırılması amacıyla kanun teklifi vermiş idik. (2/1297) esas numaralı Kanun Teklifi'miz hâlâ komisyonda beklemektedir. Bu sebeple, kısmen KDV'nin kaldırılmasını sağlayan bu tekliften İYİ PARTİ olarak kısmen memnunuz ve destekliyoruz fakat bu düzenleme, eksik bir düzenlemedir. Bu düzenlemeye göre, piyasada satılan bütün kitaplarda KDV kalkmamaktadır. Dolayısıyla KDV muafiyeti vatandaşlarımıza tam olarak yansımayacaktır. Teklifin bu hâliyle, sadece yayınevlerinden doğrudan kitap temin eden vatandaşlarımız KDV'den muaf olacaktır. Bu teklifteki muafiyet, sadece kitap satış mağazaları yayınevinden kitap alırken ortaya çıkacaktır. Sonuç olarak, bu teklif, kitapların raf fiyatında bir vatandaşı olumlu etkileyecek bir değişiklik getirmeyecektir.
Sayın milletvekilleri, kitaplara erişimi kolaylaştırmak, kitap okuma kültürünü gündelik bir ihtiyaç hâline getirmek, neresinden bakarsak bakalım, hayırlı bir iş olacaktır. Onun için, bu maddeyi destekliyoruz. Bu yüzden kitaplarda, e-kitaplarda, sesli kitaplarda ve dergilerde KDV oranlarını toptan kaldırmamız gerekmektedir.
Bu duygu ve düşüncelerle konuşmama son verirken yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)