| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 84 |
| Tarih: | 28.05.2019 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan kanun teklifinin geneli üzerine görüşlerimizi açıklamak için Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle hepinizi hürmetle selamlıyorum.
28 Mayıs 1918'de Mehmet Emin Resulzade'nin "Bir kere yükselen bayrak bir daha inmez." diyerek kaldırdığı bayrak her zaman dalgalanacaktır. Azerbaycan Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 101'inci yıl dönümü kutlu olsun.
Konya'nın Doğanhisar ilçesinde Milliyetçi Hareket Partili Belediye Başkanımız İhsan Öztoklu geçen perşembe gecesi uğradığı bıçaklı saldırı sonucu hayatını kaybetti. Olaya ilişkin adli makamlarca yürütülen soruşturma ve kovuşturma hâlen devam etmektedir. Saldırıyla ilgili olarak 31 Mart seçimlerinde İYİ PARTİ'nin belediye başkanı adayı olan kişi ile oğlu ve yeğeni tutuklanmıştır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak konuyu yakından takip ediyoruz. Katillerin hak ettikleri cezaya çarptırılmaları tek isteğimizdir.
İhsan Öztoklu Başkanım mühendisti; genç, dinamik ve girişken bir ruha sahipti; mert ve yiğit bir insandı; Doğanhisar sevdalısıydı; ilçenin ekonomik ve sosyal yönden geri kalmışlığına çok üzülüyordu; Doğanhisar için hedefleri vardı, projeleri vardı, hayalleri vardı, ülküleri vardı, Doğanhisar'ın hızla gelişmesi ve kalkınması konusunda fikirleri vardı. O, Doğanhisarlının gönlüne girmiş ve belediye başkanlığını kazanmıştı. Mazbatasını alır almaz "haydi bismillah" diyerek işe koyulmuştu. Ancak katiller, caniler, alçaklar Belediye Başkanımız İhsan Öztoklu'ya hem de mübarek ramazan gününde kıydılar; kahpece, kalleşçe bir saldırıyla şehit ettiler. Merhum İhsan Başkanım dört bıçak darbesi almış, bunlardan ikisi tam kalbine girmiş. Bu nasıl düşmanlıktır? Bu nasıl vicdansızlıktır?
Değerli arkadaşlarım, bir konuya daha dikkat çekmek istiyorum: Milliyetçi Hareket Partisi olarak her türlü şiddete karşıyız ve şiddeti asla tasvip etmeyiz ancak son günlerde bazı gazeteciler ve siyasilere yapılan saldırılar üzerinden kıyamet koparanların, bu saldırıları sürekli dillerine dolayanların belediye başkanımıza yönelik menfur saldırıya ve hunharca öldürülmesine ağızlarını açmamaları, suskun kalmaları ya da öylesine geçiştirmeleri onların gerçek yüzlerini, çarpık fikirlerini, kirli emellerini ve ikiyüzlülüklerini göstermesi bakımından ibret verici bir durumdur.
Doğanhisar Belediye Başkanımız İhsan Öztoklu kardeşime, bir kez daha Allah'tan rahmet; ailesine, sevenlerine ve camiamıza sabır ve başsağlığı diliyorum. Mekânı cennet olsun.
Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun teklifi kamu kurum ve kuruluşlarımızın bazı ihtiyaçlarını ve vatandaşlarımızdan gelen bazı taleplerin karşılanmasına yönelik düzenlemeler içermektedir. Kanun teklifinin ilk metninde yer alan iki madde komisyon görüşmelerinde tekliften çıkarılmıştır. Kariyer uzman, müfettiş, denetmen, denetçi gibi kamu hizmetine özel yarışma sınavıyla kabul edilen personelin kurumlar arasında naklen atanmasına imkân veren madde, kariyer sistemini ortadan kaldıracağı eleştirilerimiz üzerine, verilen önergeyle tekliften çıkarılmıştır.
Yine, tarımsal üretime yönelik ihtiyaç duyulan mallar ile tarımsal üretimle elde edilen ürünler için kooperatif ve birlikler ile üretici örgütlerinden gerçekleştirilen alımları Kamu İhale Kanunu kapsamı dışında tutan madde verilen önergeyle tekliften çıkarılmıştır.
Komisyonda kabul edilen teklifte, konu itibarıyla aralarında bağlantı bulunmayan 12 ayrı kanun ve 1 kanun hükmünde kararnamenin çeşitli maddelerinde değişiklikler yapılmaktadır. Teklifin düzenleyici etki analizi bulunmamaktadır. Kanun tekliflerinde torba düzenlemeye gidilmesi, etki analizi olmaması yıllardır hep eleştirdiğimiz konulardır. Zira, bu uygulama yasama kalitesini ve kanunlar için aranan öngörülebilir, anlaşılabilir ve ulaşılabilir olma özelliklerini, kısacası hukuki güvenlik ilkesini olumsuz etkilemekte, yasama işlerinin düzensiz bir şekilde yürütülmesine, düzenlemelerin eksik yapılmasına, uygulamada sorunlarla karşılaşılmasına ve kısa süre sonra tekrar kanun değişikliği yapma ihtiyacı doğmasına neden olmaktadır. Nitekim, görüştüğümüz kanun teklifinin birçok maddesi daha yakın zamanda yapılan düzenlemelerde yeniden değişiklikler içermektedir. Bu itibarla, kanun tekliflerinin hazırlanması, verilmesi ve görüşülmesiyle ilgili usul ve esasların yeniden belirlenmesi ihtiyacı bulunmaktadır.
Geçen yıl Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine uyum düzenlemeleri kapsamında 5018 sayılı Kanun'da yapılan değişiklikle, kanun tekliflerinin getireceği mali yükün en az üç yıllık dönem için hesaplanması ve tekliflere eklenmesi hüküm altına alınmıştır ancak bu hükme riayet edilmemektedir. Meclis İçtüzüğü'nde buna ilişkin bir düzenleme yapılmalıdır. Milletvekillerinin kanun teklifleriyle ilgili sağlıklı bir etki analizi sunabilmeleri için Meclisin idari kapasitesinin buna uygun olarak geliştirilmesi gerekmektedir. Ayrıca, Meclis İçtüzüğü'nde yürütmenin ihtiyacı olan düzenlemelerin Türkiye Büyük Millet Meclisine intikali ve kanun teklifine dönüştürülmesi konusunda bir mekanizma oluşturulması önem taşımaktadır.
Hülasa, Meclis İçtüzüğü'nün yepyeni bir anlayışla ele alınması gerektiği ve Meclis çalışmalarında hem kurumsal hem de işlevsel yeniliklere ihtiyaç olduğu açıktır. Öteden beri yasama sürecinin istenilen kaliteye ulaşamaması, komisyonların etkin çalışamaması, çalışmaların planlı ve programlı olmayışı gibi konular hep dile getirilmiştir. Yeni bir iç tüzük hazırlanması için Türkiye Büyük Millet Meclisinde 2009 ve 2013 yıllarında uzlaşma komisyonları kurulmuş ve bazı çalışmalar ortaya konulmuştur. Bu çerçevede, uzlaşma komisyonlarınca ortaya konulan çalışmaların dikkate alınması, hatta bir uzlaşı ürünü olan 2009 tarihli metnin esas alınması hâlinde kısa sürede yeni bir iç tüzüğün çıkarılması mümkündür. Buradan tüm siyasi parti gruplarımıza çağrıda bulunuyorum: Gelin, hep beraber ihtiyaçlar doğrultusunda ve yenilikçi bir anlayışla Meclis İçtüzüğü'nü yeniden düzenleyelim. Böylelikle, her kanun teklifinin görüşmelerinde yapılan tartışmalara ve zaman kayıplarına artık son verelim, yasama kalitesini sağlayalım. Milliyetçi Hareket Partisi daha demokratik, hızlı, etkin, şeffaf, katılımcı ve kaliteli bir yasama sürecinin ortaya çıkarılmasını sağlayacak yeni bir iç tüzüğün hazırlanması konusunda katkı ve destek vermeye hazırdır. Yasama kalitesinin artırılması, yasama ve denetim sürecinin odağını komisyonların teşkil etmesi, kanun tekliflerinin etki analizini yaparak tarafsız ve teknik rapor sunacak altyapının oluşturulması, denetimin etkinleştirilmesi kapsamında kesin hesap ve denetim raporlarının görüşüleceği ayrı bir daimî ihtisas komisyonu kurulması Milliyetçi Hareket Partisi olarak yeni iç tüzük çalışmasında önemli gördüğümüz ve önerdiğimiz bazı konulardır.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin 1'inci maddesinde Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi yürüttüğü görevler nedeniyle kurumlar vergisinden muaf tutulmaktadır. Bu muafiyet, Gelir Vergisi Kanunu ile Kurumlar Vergisi Kanunu uyarınca yapılacak kesintileri kapsamamaktadır.
Teklifin 2'nci maddesinde İstanbul'da Bulut Eğitim Vakfı tarafından "İstanbul Galata Üniversitesi" adıyla yeni bir vakıf üniversitesi kurulması öngörülmektedir. Üniversite, diş hekimliği, sanat ve sosyal bilimler, spor bilimleri fakülteleri, meslek yüksekokulu ve lisansüstü eğitim enstitüsünden oluşmaktadır.
Teklifin 3, 4, 5 ve 6'ncı maddelerinde TRT çalışanlarına yönelik disiplin hükümlerine dair düzenlemeler yapılmaktadır. 11/11/1983 tarihli ve 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu'nun 56'ncı maddesinde yer alan ve TRT personeline uygulanacak olan disiplin cezalarının yönetmelikle belirlenmesini öngören hüküm, Anayasa Mahkemesinin 29/6/2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan 14/6/2016 tarihli kararıyla iptal edilmiştir. Bu nedenle kanuni düzenleme yapılmaktadır. Bu kapsamda, kurumda görev yapan memur ve kadro karşılığı sözleşmeli personele verilecek disiplin cezaları ile hangi fiil ve hâller dolayısıyla disiplin cezası verileceği ve bu cezaları verecek disiplin amirleriyle ilgili hususlar düzenlenmektedir.
Teklifin 7, 8, 9 ve 10'uncu maddeleriyle 3213 sayılı Maden Kanunu'nun bazı maddelerinde değişiklik yapılmaktadır. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünün uhdesindeki ruhsatları bölerek aynı alan için birden fazla yeni ruhsat talep edebilmesine ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Diğer yandan kamu kurum ve kuruluşlarının yer altındaki maden işlerine ilişkin sözleşmeleri de mevzuat değişikliği sebebiyle meydana gelen maliyet artışlarının karşılanmasına ilişkin destek verilebilmesi ve destek tutarlarının belirlenmesinde kömür fiyatlarının değişiminin de dikkate alınması düzenlenmektedir. Ayrıca 14 Şubat 2019 tarihli ve 7164 sayılı Kanun'la yapılan devlet hakkı oranlarına ilişkin değişiklerin, 2018 yılı devlet hakkı beyan, tahakkuk ve tahsilatlarında uygulanmaması düzenlenmektedir. 7164 sayılı Kanun'da yapılan değişikliklerde işletme izni alan maden ruhsatlarından her yıl en az ruhsat taban bedeli kadar devlet hakkı alınırken en az ruhsat bedeli kadar devlet hakkı alınması hüküm altına alınmış olup maddeyle yapılan düzenleme bunu kapsamamaktadır. Sektörden gelen talepler, 2018 yılı için bu bedelin ruhsat taban bedeli üzerinden alınması gerektiği yönündedir. Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanımız bu durumun Genel Kurul görüşmelerinde dikkate alınacağı sözünü vermiştir. Yine, 7164 sayılı Kanun'da yapılan değişiklikle kaynak veya rezerv olarak bildirilen alanlara buluculuk hakkı verileceğine dair düzenlemeden MTA Genel Müdürlüğünün uhdesinde olan ve hâlihazırda üzerinde çalışma yaptığı sahaların muaf olması ve altı ay içerisinde başvurması hâlinde MTA'ya bu sahalar için buluculuk hakkı verilmesi öngörülmektedir.
Teklifin 11'inci maddesiyle Emniyet Genel Müdürlüğünün istihbarat ve güvenliğe ilişkin tüm ihtiyaçlarının daha hızlı ve etkin tedarikinin sağlanması ayrıca Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığıyla eşit imkânlara sahip olması amacıyla düzenleme yapılmaktadır.
Teklifin 12'nci maddesiyle Kırıkkale'nin Bahşili ilçesinin isminin Bahşılı olarak değiştirilmesi düzenlenmektedir. İlçe Bahşili adıyla 9/5/1990 tarihli ve 3644 sayılı Kanun'la kurulmuştur. 27/3/1992 tarihli ve 92/2893 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı'yla ise Bahşili ilçesi merkez belediyesinin adı Bahşılı olarak değiştirilmiştir. Bahşili isminin vatandaşlar arasında Bahşılı olarak kullanıldığı da dikkate alınarak belediye ve ilçe isimlerinin kullanımında birlik sağlanması amacıyla Bahşili ilçesinin adı Bahşılı olarak değiştirilmektedir.
Teklifin 13'üncü ve 14'üncü maddeleriyle 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunu'nun bazı maddelerinde değişiklik yapılmaktadır. 7164 sayılı Kanun'la Maden Kanunu'ndaki yatırım çakışması hâlinde kurulan kurul kaldırılmış ve buna ilişkin diğer düzenlemeler yapılmıştır. Uygulamada yeknesaklığın sağlanması adına 5686 sayılı Kanun'da da aynı yönde düzenleme yapılmaktadır.
Değerli milletvekilleri, teklifin 15'inci maddesiyle 1 Ocak 2019 tarihinden bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar araç sınıfları itibarıyla geçmesi yasak olmasına rağmen 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden kaçak geçiş yapanlara kesilen idari para cezalarının tahsilinden vazgeçilmektedir. Bu kapsamda idari para cezası verilmemesi, verilmiş idari para cezalarının tebliğ edilmemesi, tebliğ edilenlerden tahsilat yapılmaması, varsa yapılmış itirazlar veya açılmış davalar hakkında resen karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi düzenlenmektedir. Aynı zamanda, bu cezalar kapsamında tahsil edilen para cezalarının ilgililere maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden 2'nci ayın sonuna kadar başvurulması hâlinde maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden 3'üncü ayın sonuna kadar ret ve iade edilmesi öngörülmektedir. Komisyonda verilen bilgilere göre, bu şekilde geçiş yapan yaklaşık 275 bin araca kesilen 310 milyon liralık idari para cezasından vazgeçilecek, ödenen 3,9 milyon lira ise iade edilecektir.
Teklifin 16'ncı maddesiyle, Dışişleri Bakanlığının bağlı kuruluşu hâline getirilen Avrupa Birliği Başkanlığındaki Avrupa Birliği İşleri uzman ve uzman yardımcılarına bir kereye mahsus olmak üzere sınavla Dışişleri Bakanlığı meslek memurluğu veya konsolosluk ve ihtisas memurluğuna geçiş hakkı tanınmaktadır.
Teklifin 17'nci maddesiyle, Temmuz 2009 istatistiğine göre, toplu iş sözleşmesi yapma yetkisi alan sendikalar ile bu istatistiğin yayımından sonra 15 Eylül 2012 tarihine kadar kurulan işçi sendikalarının bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde yapacakları yetki tespit başvurusunun süresi bir yıla indirilmektedir. Yetki tespit başvuruları iş yeri veya işletme çoğunluğu şartına göre Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca sonuçlandırılacaktır.
Teklifin 18'inci maddesiyle, ticari amaçla, makaron veya yaprak sigara kâğıdı içine kıyılmış tütün, parçalanmış tütün, tütün harici herhangi bir madde doldurmak, bu şekilde üretilen ürünleri satışa arz etmek, satmak, bulundurmak veya nakletmek yasağına aykırı hareket edenlere üç yıldan altı yıla kadar hapis cezası verileceğine yönelik hükmün yürürlük süresi 1 Temmuz 2020 tarihine kadar ertelenmektedir. Böylelikle, tütün üreticileri açısından oluşabilecek muhtemel mağduriyetlerinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Teklifin 19'uncu maddesinde, hurda araçlarda uygulanan ÖTV indirimi 10 bin liradan 15 bin liraya çıkarılmaktadır. Yapılan değişiklikle, 16 ve daha büyük yaştaki otomobil, panelvan, otobüs, minibüs, kamyon, kamyonet, tır çekicisi cinsi araçların ihraç edilmesi veya hurdaya çıkartılmasına bağlı olarak aynı cins yeni bir aracın ilk iktisabında tahakkuk eden özel tüketim vergisinin, Cumhurbaşkanınca araçların cinsleri ve özelliklerine göre tespit edilmek suretiyle terkin edilebilecek üst sınırının 10 bin Türk lirasından 15 bin Türk lirasına yükseltilmesi amaçlanmaktadır.
Teklifin 20'nci maddesinde, 635 sayılı Yükseköğretim Kurumlarının Araştırma ve Geliştirme Projelerinin Karşılanması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin adı "Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Araştırma, Geliştirme, Yenilikçilik ve Girişimcilik Faaliyetlerinin Karşılanması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname" şeklinde değiştirilmekte ve uygulamada çıkabilecek tereddütlerin giderilmesi amacıyla 8'inci maddesi yeniden düzenlenmektedir. Buna göre, sanayi alanındaki araştırma, geliştirme, yenilikçilik ve girişimcilik faaliyetleri ile teknolojik gelişmeleri takip etmek, desteklemek ve teşvik etmek amacıyla sanayi kuruluşları, üniversiteler, araştırma merkezleri ve enstitülerle iş birliği yaparak bu kurumların teknolojik araştırma ve geliştirmeye aktif katılımını sağlamak amacıyla hazırlanan programlara öğretim elemanları ve diğer kamu görevlileri ile kamu görevlisi olmayan alanında uzman kişiler görevlendirilebilecektir. Görevlendirilen öğretim elemanları ile kamu görevlisi olmayan uzmanlara Yükseköğretim Kanunu'nda öngörülen aylık tutarın 5 katını aşmamak şartıyla Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenecek tutar üzerinden doğrudan ödeme yapılacak ve bu kişilere ayrıca harcırah ödenmeyecektir. Yükseköğretim kurumlarına araştırma ve geliştirme projeleri karşılığı aktarılan hibe niteliğindeki tutarlar proje adına açılacak özel hesaplarda incelenecektir.
Değerli milletvekilleri, konuşmama son verirken Milliyetçi Hareket Partisi olarak kanun teklifini desteklediğimizi ve kabul oyu vereceğimizi belirtiyor, hepinize saygılar sunuyorum. Hayırlı iftarlar diliyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)