GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:84
Tarih:28.05.2019

CHP GRUBU ADINA BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum. 68 sıra sayılı Kanun Teklifi üzerinde grubum adına söz aldım.

Değerli arkadaşlar, tümü üzerindeki konuşmamda da belirttim, ekonominin bu kadar sıkıntılı olduğu, vatandaşımızın, halkın bu kadar sıkıntılı olduğu bir dönemde, kriz içerisinde olduğumuz bir dönemde Türkiye Büyük Millet Meclisinde bu tür kanunların görüşülmesi gerçekten üzüntü verici. Halkın beklediği, bizden umduğu kanunlar bunlar değil, Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak bizim yapmamız gereken çalışmalar bunlar değil. Halkın dertlerine derman olmamız lazım, bu sorumluluğumuzu yerine getirmemiz lazım.

Hem "Dünyada ekonomi değişiyor, bir değişim içerisinde, dünya düzeninde sancılar var, sıkıntılar var." diyoruz hem de bu sancılar, sıkıntılar karşısında hiçbir şey yapmıyor, seyrediyoruz. Hâlbuki dünyadaki bu değişimi çok iyi okumamız, Batı'dan Doğu'ya kayan güç dengesini çok iyi gözlemlememiz, bizim de ona göre Türkiye olarak bu değişim içerisinde yer almamız lazım, değişimi okumamız lazım, ekonomideki değişime göre hareket etmemiz lazım, yeni politikalar geliştirmemiz lazım ve bu konularla ilgili olarak bu Meclisin yapabileceği çok şey var. Maalesef, bunlarla ilgili olarak seyirci durumundayız.

Türkiye'den önemli ölçüde para kaçıyor yurt dışına. Deminki konuşmamda güvenle ilgili birçok endeksten bahsetmiştim. Özellikle 2016 ve 2017 yıllarında 6 bin dolar milyoneri hesabı yurt dışına çıkmış yani 1 milyon dolar ve üzerindeki hesaplar yurt dışına çıkıyor, 2016'da 6 bin, 2017'de 6 bin. Bu konuda dünyada 3'üncüyüz ama Çin ve Hindistan bizden önce geliyor. Çin ve Hindistan'ın nüfusu 1 milyar ve üzeri. Onların nüfusuna bakınca, nüfusa göre kıyaslayınca dışarıya giden milyoner sayısında, döviz hesabı sayısında, dolar hesabı tutarında biz 1'inciyiz dünyada, anormal ölçüde para yurt dışına çıkıyor, kaçıyor. Şimdi, bunlara çözüm bulmak varken biz bu konularla uğraşıyoruz maalesef. Halbuki bunlar çok önemli. Neden kendi vatandaşımız parasını yurt dışına kaçırır, ülke bu durumdayken, bu kadar sıkıntılıyken? Bunlarla uğraşmamız gerekirken maalesef nelerle uğraşıyoruz.

Şimdi, bu birinci bölümde Kültür Bakanlığı DÖSİMM (Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü) kurumlar vergisinden muaf kılınıyor. Tam olarak öğrenemedik, ilk defa mı bir döner sermaye işletmesi kurumlar vergisinden muaf kılınıyor? Biraz önce anlattım, döner sermaye işletmesi bir kuruma bağlı, bakanlığa bağlı; bakanlık, kamu kurumu olarak faaliyet gösteriyor zaten, bir kamu kurumu olarak vergilenmiyor, vergilenmemesi de gerekiyor. Döner sermaye işletmesi, adı üzerinde işletme, vergilenmesi gerekiyor. Eğer vergilenmeyecekse, piyasadaki koşullara uygun çalışmayacaksa, rekabet etmeyecekse o zaman kamu kurumu olması lazım, döner sermaye işletmesine gerek yok. Niye döner sermaye işletmesini kurumlar vergisinden muaf kılıyoruz ki, böyle bir anlayış olamaz ki.

Ayrıca üşenmedim değerli arkadaşlarım, bakın, Kültür ve Turizm Bakanlığı Sayıştay denetim raporu bu, 2017'nin. Döner sermaye işletmesinin raporu da var burada. İşte burada tabloları var, döner sermaye işletmesinin gelir gider tablosu, 74 milyar lira zararlı. Kurumlar vergisi yok ki -arkadaşlar da ifade ederler- son üç yılda da zaten kâr etmemiş. Nereden kurumlar vergisi çıkıyor da biz gecenin bu saatinde, ramazanın şu gününde bununla uğraşıyoruz, ne anlamı var bu işin? Bakın burada eğer döner sermaye işletmesiyle uğraşacaksak daha önemli şeyler var. Sayıştay anlatmış "Müze ve ören yerleri gişelerinin kiraya verilmesi işiyle ilgili olarak muhammen bedelin yanlış hesaplanması." Bunları yapamıyor da... Bulgu 2 "Yeteri kadar avukat bulunmasına rağmen kurum davalarının takibi için avukatlık hizmeti dışarıdan alınıyor." diyor, yeteri kadar avukat varken. 7 tane bulgusu var, 7 eleştirisi var döner sermaye işletmesiyle ilgili 2017'de. Yani bunları görmeyeceğiz, düzeni bozan, döner sermaye işletmesi mantığına aykırı, kamu mantığına aykırı getirip bir iş yapacağız burada. Bunu açıklamak bile mümkün değil, hakikaten mümkün değil. Ben de utanıyorum bunları söylemeye ama getirilmiş, ne yapalım, bunları eleştirmek zorundayız. Ama bunun doğru olduğunu hiç kimse de iddia edemez, gerçekten iddia edemez. Yani Allah'tan biraz korkmak lazım ya bunları getirirken.

Şimdi Galata Üniversitesiyle ilgili...

Bir şey daha söyleyeceğim: 1'inci madde daha, şöyle: Döner Sermaye Kanunu 7'nci maddesinde bir değişiklik yapılıyor, bununla kurumlar vergisinden muaf kılınıyor. Kanun yazımında, bir kere Kurumlar Vergisi Kanunu'nda bu muafiyetin olması lazım, muhakkak olacaksa. Kanun yazımında böyledir yazım tekniği açısından. Kurumlar Vergisi Kanunu'nda yer alması lazım bunun. Ayrıca, değişiklik yapılan madde şöyle: Döner sermaye işletmeleriyle ilgili 7'nci madde. Maddeye bir ilavede bulunuluyor. Fakat maddenin üstü şu şekilde değerli arkadaşlarım, özellikle hukukçular baksın: "Kültür Bakanlığı Döner Sermayesi 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu, 2490 sayılı Artırma, Eksiltme ve İhale Kanunu ile bu kanunların ek ve değişiklikleri hükümlerine bağlı değildir." deyip bir fıkra ilave ediyoruz. 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu yok ki artık. 2490 sayılı Artırma Eksiltme Kanunu'nun zaten ilgili maddeleri değişti, bunu niye koyuyoruz? Ben bunu Komisyonda söyledim, "Efendim, başka yerlerde de var. Sadece bu maddede değişiklik yaptığımız için 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu'yla ilgili değişikliği, Artırma Eksiltme Kanunu'yla ilgili değişikliği dercetmedik." dediler. Baktım sonra, üşenmedim, yokmuş, başka hiçbir maddesinde yokmuş böyle bir değişiklik. Döner Sermaye Kanunu'nun 2252 sayılı Kültür Bakanlığı Döner Sermaye Kanunu'nda başka bir şekilde Muhasebei Umumiye Kanunu ve 2490 sayılı Artırma Eksiltme Kanunu'nda değişiklik yok. Bunun da değişmesi şart. Olmayan kanunlar burada zikrediliyor, biz kanun değişikliği yapıyoruz, o maddeye ilavede bulunuyoruz, bunu da değiştirmiyoruz. Böyle bir saçmalık olamaz. Bunu da buraya getiren, bu Meclisle dalga geçenlerle ilgili olarak da gereği yapılmıyorsa ben ne diyeyim artık? Yani, bakın, başında da buraları yöneten insanların olması lazım, dalga geçilmemesi lazım; bilmiyorsa yapmaması lazım bu işi.

Galata Üniversitesi konusu... Şimdi, üniversiteler, bu konular gündeme geldiği zaman, bir kanun değişikliği gündeme geldiği zaman konuyu da, ilgili kurumları da oturup tartışmak, konuşmak lazım. Galata üniversitesi konusu geliyor; YÖK'ü konuşmamız lazım, üniversitelerimizin durumunu konuşmamız lazım, üniversitelerimizin içinde bulunduğu sıkıntıları konuşmamız lazım. 200 küsur olmuş. Plan ve Bütçe Komisyonunda bunu görüşüyoruz, ilgili komisyonda görüşmüyoruz. İsmi ayrıca, belirttiğim gibi, sorun; Galatasaray Üniversitesi varken bir Galata Üniversitesi daha kuruyoruz. Birbirine karıştırıyor insanlar, karıştırılabilir. Anlamak mümkün değil.

3, 4, 5 ve 6'ncı maddeler TRT'yle ilgili. TRT'nin masaya yatırılması gerekiyor. TRT 150 civarında çalışanını başka kurumlara sürdü. Niçin bunlar yapılıyor? Bunların bir gerekçesi olması lazım. Eğer bu konuları görüşüyorsak TRT'yi de oturup masaya yatırması lazım bu yüce Meclisin, TRT'yi de konuşması lazım; biraz önce arkadaşlarımız bahsetti, TRT'nin birçok yanlışı var, bunların burada görüşülüp konuşulması lazım, burada TRT'yle ilgili yöneticilerin hesap vermesi lazım.

Maden Kanunu'nda değişiklik yapıyoruz. Devlet hakkı bedellerinde gerçekleştirilen artışları 2018 yılı için uygulamıyoruz, 2018'deki bu artışları uygulamıyoruz. Devlet desteği veriyoruz. Neden yapıyoruz? Bunun ne getirdiğini, ne götürdüğünü, kaç kuruş faydası olacağını hiçbir şekilde hesaplamamışız, etki analizi yok, kanun değişikliği yapıyoruz. Gerçekten dalga geçilir gibi yani bu yüce Meclisle dalga geçirilir gibi. Bunların kabul edilmemesi lazım; Meclis Başkanının, özellikle iktidar milletvekillerinin, sorumlu olanların bunları bu yüce Mecliste kabul etmemesi lazım bu şekilde.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun Sayın Kuşoğlu.

BÜLENT KUŞOĞLU (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

3238 sayılı Savunma Sanayii ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'da değişiklikler yapıyoruz.

12'nci olarak da en önemli değişiklik, Sayın Vekilim, sizin memleketle ilgili "Bahşili"yi "Bahşılı" yapıyoruz, memleketi kurtarıyoruz bu şekilde.

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Tamam.

BÜLENT KUŞOĞLU (Devamla) - Değerli arkadaşlarım, gerçekten memleketin durumu bu kadar sıkıntılıyken, hem ekonomiyle ilgili hem dış politikayla ilgili hem toplumsal birlik, beraberliğimizle ilgili, barışla ilgili bu kadar sorun varken bu ramazan günü, bayram öncesi bunlarla uğraşmamız yazık günahtır. Tekrar üzüntülerimi bildiriyorum. Belki konuşma fırsatım olamaz, herkese iyi bayramlar diliyorum.

Saygılar sunuyorum efendim. (CHP ve İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)